Briškens: divu mēnešu laikā vilcienu pieejamībai jābūt 95%, citādi tiks piemēroti sodi
Par jauno elektrovilcienu defektu labošanu Latvija "nemaksās ne centa", savukārt, ja prasība netiks izpildīta divu mēnešu laikā, vilcienu ražotājam tiks piemēroti sodi, tā preses konferencē paziņoja satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).
"Tas ir standarts, kas ir pieņemts pasaules praksē. Ieviešot jaunu elektrovilcienu tipu, divu mēnešu laikā ir jānodrošina, ka vismaz 95% gadījumu šie vilcieni būtu pilnībā pieejami," skaidroja Briškens.
Kompānijas īpašumā patlaban ir 17 jaunie elektrovilcieni, taču par septiņiem vilcieniem kompānija ir iesniegusi iebildumus saistībā ar neatbilstībām un pieprasījusi ražotājam defektu novēršanu. Tādējādi šobrīd jauno elektrovilcienu pieejamība ir apmēram 60%.
Tāpat "Škoda Vagonka" pārstāvji žurnālistiem otrdien minēja, ka divu mēnešu laikā "Pasažieru vilcienam" tiks nogādāti vēl četri vilcieni, tādējādi "Pasažieru vilciena" īpašumā būs nodots 21 vilciens. Attiecīgi 95% no šiem vilcieniem būs jānodrošina pasažieru pārvadājumiem.
"Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis piebilda, ja divu mēnešu laikā šī prasība nebūs izpildīta, vilcienu ražotājam tiks piemēroti sodi. Sodus "Pasažieru vilciens" apkopo jau šobrīd. Garantijas laikā elektrovilcieniem konstatētie defekti piegādātājam ir jānovērš noteiktā termiņā no paziņojuma saņemšanas, tostarp "A" līmeņa defekti ir jānovērš 24 stundu laikā, savukārt "B" līmeņa defekti - 72 stundu laikā.
"Ja netiks ievēroti remontu garantijas laiki, tad sankcijas ir vairākas. Par konstatēto "A" līmeņa defektu, kad vilciens nevar piedalīties kustība, var piemērot sodu 1500 eiro apmērā par katru kavēto dienu kopš termiņa, kad šos defektus vajadzēja novērst, savukārt "B" līmeņa defektiem, kas ir mazāki un netraucē vilciena kustību, var piemērot 500 eiro par katru kavēto dienu," minēja Grigulis.
Vienlaikus Briškens norādīja, ka iepriekš Latvijā bija desmit "Škoda Vagonka" speciālistu, bet šobrīd uzņēmums palielinājis uz vietas esošo speciālistu skaitu līdz 27. Šie speciālisti strādā pie visiem ar vilcieniem saistītajiem procesiem, tostarp defektu operatīvas novēršanas.
LETA jau vēstīja, ka 2023.gada 15.decembrī "Pasažieru vilciens" sāka pasažieru pārvadājumus ar trim jaunajiem elektrovilcieniem Tukuma, Aizkraukles un Skultes virzienā, savukārt 16.decembrī jaunie elektrovilcieni sāka kursēt arī Jelgavas virzienā. Taču vilcieniem tiek konstatēti dažādi tehniski bojājumi, tostarp vismaz divos gadījumos jaunajiem elektrovilcieniem stacijā ir izlādējusies baterija, neļaujot pacelt pantogrāfu.
"Pasažieru vilciena" pārstāvji iepriekš skaidroja, ka visus 32 elektrovilcienus uzņēmums varētu saņemt līdz 2024.gada vidum. Sākotnēji bija plānots, ka Čehijas uzņēmumam "Škoda Vagonka" līdz 2023.gada beigām "Pasažieru vilcienam" ir jāpiegādā 23 elektrovilcienus, bet 2024.gadā deviņus elektrovilcienus.
Pēc visu jauno elektrovilcienu saņemšanas un to ekspluatācijas sākšanas kompānija plāno ieviest intervāla grafikus elektrovilcienu maršrutos. Attiecīgi darba dienu rītos un vakaros, kas tradicionāli ir noslogotākais laiks, vilcieni kursēs ik pēc 15 līdz 20 minūtēm.
Pirmie divi Čehijas uzņēmumā "Škoda Vagonka" ražoto jauno elektrovilcienu vagoni Rīgā tika nogādāti 2022.gada jūnijā.
Katrs elektrovilciens sastāv no četriem vagoniem. Viena elektrovilciena garums ir 109 metri. Katrā vilcienā ir sēdvietas 436 pasažieriem un stāvvietas 454 pasažieriem. Vilcienos ir viena līmeņa iekāpšana no paaugstinātajām pasažieru platformām.