Cik patiesībā maksā viens NMPD izsaukums, un ar kādām šausmām jāsastopas mediķiem, kuri glābj cilvēku dzīvības?
Pēdējā laikā publiski izskanējusi informācija par diviem gadījumiem, kad NMPD dispečeri brīdinājuši, ka izsaukums nav uzskatāms par neatliekamu, tāpēc brigādes došanās pie pacientes šajā gadījumā būs maksas pakalpojums.
“Vienu mazu analgīna ampuliņu par 75 eiro,” sūkstās Tatjana. “Par ko mans vīrs maksā nodokļus!” Šis ir sašutums par rēķinu no Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD).
Maza un dārga ampuliņa
Sešdesmit gadu vecajai Tatjanai, kurai kopš dzimšanas ir bērnu cerebrālā trieka, pirms kāda laika veikta mugurkaulāja operācija. Kādudien viņa mocījusies ar stiprām sāpēm, pretsāpju zāles bija beigušās, tāpēc zvanījusi uz NMPD. Tatjana brīdināta, ka viņas gadījumā mediķu brigādes ierašanās būs maksas pakalpojums, jo situācija nav neatliekama – šajā gadījumā palīdzību var saņemt gan pie ģimenes ārsta, gan dodoties uz aptieku vai pie dežūrārsta.
Tatjanai kā invalīdei pat muguras operācija un uzturēšanās slimnīcā bijusi bez maksas, un viņa nebija domājusi, ka NMPD izsaukums šādā gadījumā ir maksas pakalpojums, kad nevar piemērot atlaides arī invalīdiem un pensionāriem.
Tatjana sevi uzskata par ļoti slimu un atbraukušajiem mediķiem bija gatava uzrādīt biezu mapi ar izmeklējumu rezultātiem un izrakstiem. Tomēr mediķi tāpat kā dispečers norādīja, ka šajā gadījumā jādodas ir pie ģimenes ārsta un jāsarūpē nepieciešamās zāles, un vien injicēja kundzei analgīnu, jo nekādas citas manipulācijas nebija nepieciešamas, tāpat arī nogādāšana slimnīcā – vien nepieciešamība doties pie sava ārsta, lai pārrunātu terapiju. “Vienu mazu analgīna ampuliņu par 75 eiro,” sašutusi ir Tatjana. “Par ko mans vīrs maksā nodokļus!”
Ar lauztu roku uz slimnīcu neved
Lielu neizpratni sociālajos tīklos paudusi rīdziniece Kristīne, kura krītot lauzusi roku. Viņa piezvanījusi NMPD un no dispečera saņēmusi ieteikumu doties uz slimnīcu pašas spēkiem. Dispečers paskaidrojis, ja viņa uzstāj uz NMPD mašīnas sūtīšanu, to klasificēs kā maksas izsaukumu un piemēros likumā noteikto maksu – 84,93 eiro. Kopš 16. oktobra stājies spēkā jaunais Ministru kabinetā apstiprinātais NMPD maksas pakalpojumu cenrādis.
Dispečers pēc Kristīnes izvaicāšanas norādījis, ka trauma nav dzīvībai bīstama, un ieteicis uz slimnīcas traumpunktu doties pašas spēkiem, piemēram, ar taksometru. Kristīne atklāj, ka uz Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcu aizbraukusi ar trolejbusu, viņai veikts rentgens un konstatēts augšdelma lūzums. Par laimi, tas nebija jāoperē. Tāpat Kristīne jutusies aizvainota, ka NMPD dispečers norādījis, ka viņa jau divas minūtes aizņem līniju un ar to kavē dispečeru darbu.
Reizēm lētāk un ātrāk ar taksometru
NMPD direktore Liene Cipule “Kas Jauns Avīzei” skaidro: “Jā, lūzums bez komplikācijām uzskatāms par vieglu traumu. Un šādos gadījumos no NMPD puses notikuma vietā nekādas manipulācijas nav nepieciešams veikt, cilvēkam nepieciešams nokļūt traumpunktā, lai uzņemtu rentgenu. Tam nav nepieciešama vešana ar ārkārtas dienesta auto, tas var būt gan taksometrs, gan trolejbuss, gan līdzcilvēku auto. Ja ar transportēšanu šādos gadījumos nodarbosies NMPD brigāde – trīs cilvēki, no kuriem divi ir mediķi, tas var apdraudēt iespēju sniegt neatliekamo palīdzību gadījumos, kur tiešām ir apdraudēta dzīvība.”
Cipule norāda, ka NMPD pienākumus ir rūpēties, lai vienmēr būtu brīvas brigādes, ko nosūtīt uz kritiskiem izsaukumiem. Ja visas reaģēs uz visu pēc kārtas, kāds, kura dzīvība ir briesmās un izšķirošas ir minūtes, palīdzību gaidīs ilgi vai pat nesagaidīs.
Tieši tāpēc dienests arī šķiro izsaukumus, un maksas pakalpojumi vienmēr ir zemas prioritātes izsaukumi, kuros pacienta dzīvībai briesmas nedraud un palīdzību var saņemt, aizejot uz aptieku, pie ģimenes ārsta vai tuvākajā ārstniecības iestādē.
Turklāt būtu jāsaprot, ka, piekrītot maksas pakalpojumam telefona sarunā ar dispečeru, izmaksas būs krietni lielākas nekā dodoties uz veselības aprūpes iestādi pašam. Tāpat brigādi šādā gadījumā var nākties gaidīt pat vairākas stundas, jo vispirms dienesta mediķi apkalpo izsaukumus, kuros katra minūte var izrādīties dzīvības cenā.
Jautājiet dispečeram
“Nav tā, ka NMPD nedotos uz roku vai kāju vai citām traumām. Tas ir atkarīgs no konkrētās situācijas. Arī rokas lūzums var būt smags, un būs vajadzīga NMPD brigādes ierašanās. Aicinām saprast, ka NMPD nav teicis, ka ar rokas lūzumiem vai citām vieglām traumām uz ārkārtas tālruni 113 nedrīkst zvanīt. Var zvanīt vienmēr, ja šķiet, ka situācija ir neatliekama un nepieciešama ārkārtas dienesta palīdzība. Zvans uz 113 ir bez maksas, un tikai par piezvanīšanu rēķini automātiski netiek izrakstīti,” skaidro Cipule.
Cita lieta, ka ne katrā situācijā tiks nosūtīta brigāde. To pēc rūpīgas izvaicāšanas katrā situācijā lemj NMPD dispečeri, kas visi ir mediķi – ārsta palīgi. “Ja situācija ir neatliekama vai pat ir mazākās aizdomas par to – brigāde brauc, ja situācija tāda nav, tad brigāde nosūtīta netiek, un tiek ieteikts, kā rīkoties un kur saņemt palīdzību,” saka Cipule. “Šāda izsaukumu šķirošana pēc situācijas neatliekamības jeb triāža notiek visur pasaulē.”
Laukos, kur reizēm dežurē viena brigāde 50 kilometru rādiusā, šķietami mierīgā dienā aizsūtot mediķus pie pacienta ar paaugstinātu temperatūru un iesnām, pēkšņi var gadīties, ka ir izsaukums, piemēram, uz smagu autoavāriju.
Vai pelna ar izsaukumiem?
Gandrīz 85 eiro šķiet liela summa. Cik patiesībā izmaksā NMPD izsaukums kopā ar transportēšanu? Ņemot vērā kvalificētu mediķu skaitu, modernu un dārgu dzīvības glābšanai paredzētu aparatūru, ar ko aprīkots katrs NMPD auto, 84,93 eiro nesedz pat pusi no izsaukuma pašizmaksas.
“Šobrīd no apmēram 900 izsaukumiem diennaktī tikai desmit gadījumos tas ir maksas pakalpojums. Kāpēc tik maz? Jo, rūpējoties par operatīvo situāciju, dienests maksas pakalpojumus atsaka. Dispečeri cenšas atrunāt no tiem, pat ja zvanītājs ļoti uzstāj. Skaidrojam, iesakām, kur palīdzību pašam saņemt citādi. Kad apdraudēta ir veselība un dzīvība, NMPD izsaukums vienmēr ir bijis un arī būs bez maksas, tāpēc nav jāuztraucas. Nav jābaidās zvanīt uz 113, ja šķiet, ka vajag,” uzsver Cipule.
Vienlaikus izsaukumi kā maksas pakalpojumi situācijā, kas nav uzskatāma par neatliekamu, nav NMPD izdomājums. To paredz normatīvie akti, no 2009. gada Ministru kabinets katru gadu apstiprina cenrādi.
“Kaut gan NMPD personāls un brigāžu skaits pie mums uz 1000 iedzīvotāju ir viens no lielākajiem Eiropā un pat lielāks nekā kaimiņiem igauņiem, tas tomēr nav bezizmēra, tāpēc cenšamies mazināt brigāžu sūtīšanu uz maksas pakalpojumu izsaukumiem,” teic Cipule.
Sekundes glābj dzīvības
“NMPD dispečeri saņem 1500 zvanu diennaktī. Apmēram 900 gadījumos nosūtām brigādes, un 400 līdz 500 gadījumos situāciju izdodas atrisināt mājās, bet apmēram tikpat nogādājam slimnīcās. Ap 600 zvanītāju brigādi nesūtām, bet konsultējam, ko darīt, kur palīdzību saņemt citviet,” stāsta Cipule.
Dispečera aizrādījums par pārāk ilgu līnijas aizņemšanu var šķist nepatīkams, taču tas ir pamatots. “Divas minūtes neatliekamā situācijā ir ļoti daudz. Lai palielinātu iespēju izglābt cilvēkus, nevaram atļauties sešas vai desmit minūtes diskutēt ar zvanītājiem. Dispečers nepieņem lēmumu sava garastāvokļa dēļ, lēmumu pieņem, izvērtējot situāciju un iespēju. Mūsu 195 brigādes nepārtraukti dodas uz izsaukumiem. Iespējams, kundzei, kas bija lauzusi roku, šķita nepieņemami, ka dispečere piemin tās divas minūtes, tomēr ir arī citi ienākošie zvani, uz kuriem jāatbild bez kavēšanās. Es apbrīnoju NMPD dispečeru centra mediķus, kuri strādā ātri un precīzi,” atklāj Cipule.
Bezsamaņā guļ... atkritumu maisi
Cipule arī aicina gan nebūt vienaldzīgiem, gan reizē būt vērīgiem, citādi gadās kuriozi, kas patiesībā nav smieklīgi, jo tikai izšķiež mediķu laiku un mūsu valsts naudu.
Piemēram, labi cilvēki mēdz izsaukt NMPD, ieraugot uz ielas gulošu cilvēku, bet paši nepieiet un nepainteresējas, kas noticis. Brigāde atbrauc ar bākugunīm, taču atklājas, ka tas ir nevis pacients bezsamaņā, bet gan atkritumu maisi. “Gadījies, ka trīs reizes esam sūtījuši brigādi pie it kā bezsamaņā guloša cilvēka. Izrādās, ka ar viņu viss kārtībā – viņš vienkārši sauļojās,” atceras Cipule.
Būtu arī daudz mazāk problēmu, ja pašiem mājās būtu aptieciņa, kur noteikti jābūt termometram, pretalerģijas un pretsāpju zālēm, medikamentiem vēdergraizēm, plāksteriem un marles saitēm.
Tiem, kuriem ārsts izrakstījis pastāvīgai lietošanai zāles, tās jāiegādājas laikus, ja krājumi iet uz beigām. Tāpat medikamenti jālieto, kā norādījis ārsts, nevis jāpārtrauc pēc paša ieskatiem.
Kur vēl var zvanīt
NMPD aicina vienmēr laikus risināt radušās veselības problēmas, lai novērstu nopietnākas sekas. Vienkāršāku slimību un nelielu traumu gadījumos vai saasinoties esošai slimībai, vispirms vienmēr jāsazinās ar savu ģimenes ārstu.
Nakts stundās un brīvdienās, kad ģimenes ārsta darba laiks beidzies, palīdzību var saņemt, zvanot uz Ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni 66016001 vai vēršoties pie dežūrārsta, steidzamās medicīniskās palīdzības punktā. Adreses un darba laiki atrodami Nacionālā veselības dienesta mājaslapas sadaļā “Kur saņemt medicīnisko palīdzību” vai zvanot uz informatīvo tālruni 80001234.
Gribētos, lai sabiedrība ierauga, kā patiesībā strādā NMPD dispečerdienests, taču šajā zālē ielaiž tikai noteiktu loku – dienesta Operatīvas vadības centrs ir no valsts drošības viedokļa sargājams objekts, ko svešas acis nedrīkst skatīt. Darbs ir ļoti intensīvs, un informācija par pacientiem ļoti konfidenciāla.
Mudinu NMPD direktori Lieni Cipuli pastāstīt, kā viņa redz sava dienesta darbu no iekšienes, ar piemēriem, kuros nav konkrētu vārdu un nebūtiskas detaļas mainītas. Pēc dažām dienām Cipule “Facebook” publicē ierakstu par tipisku NMPD dispečera maiņu.
Vienai dispečerei 178 zvani diennaktī
Ir astoņi no rīta. Dispečeram tūlīt beigsies smaga dežūra. Brigādes iestrēgušas rīta darbos – jānodod maiņa, jāpārskaita zāles, jāpārbauda sakari. Šajās stundās vienmēr valda īpaša spriedze, jo izsaukumiem pieejamo brigāžu skaits ir ierobežots. Pagājušajā diennaktī dispečere ir pieņēmusi 178 zvanus.
Dažās stundās četrus, dažās 12 jeb ik pēc piecām minūtēm. To starpā neelpojošs zīdainis (pēc tā dispečerei vajadzēja pauzi, bet dežūra jāturpina), ceļu satiksmes negadījums, kur divi mirušie un smaga politrauma, pusaudzis, kas gribēja draugiem palielīties, ka spēj pārkāpt no loga uz balkonu pa ēkas ārpusi septītajā stāvā, nokrita... Kādi 50 zvani par to, kā lietot pretdrudža zāles, vairāki piedzērušies, kas zvanīja izklaides pēc, naktī brigādei uzbruka narkomāni. Bija saspringti.
Uz lamuvārdiem ar laipnu toni
Zvans. Dispečere ātri paceļ klausuli. Tur kundze pieprasa brigādi, jo sāpot mugura. Pirms mēneša bijusi operācija, beigušās pretsāpju zāles. Dispečere izlaiž dzirdētos lamuvārdus un necenzēto leksiku. Agresīvais tonis rīta nogurumā izsauc vieglu zosādu. Saglabājot laipnu balsi (tūlīt beigsies maiņa, izturi, viņa sev saka), viņa aicina pacienti sazināties ar ģimenes ārstu, tūlīt būs vaļā aptiekas, kādam tuviniekam jādodas pēc zālēm un jārisina, jāpalīdz.
Kundze kliedz necenzētus vārdus. Dispečere skaita līdz 10. Vēlreiz tiek skaidrots, ka šī situācija nav tāda, lai pie kundzes sūtītu brigādi, tomēr agresija nomāc. Dispečere informē par iespēju saņemt maksas pakalpojumu. Kundze piekrīt, sūti tik šurp mediķus! Brigāde dodas. Necilvēcīgi...
Šī situācija ir tāda, kas atkārtojas. Bieži. Alkohola reibums, paģiras, sīkas traumas, neesoši ikdienas medikamenti – tie ir iemesli apelēt pie Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta mediķu cilvēcības.
Sagribas pamainīt zāles
Pie šā ieraksta savu skatījumu atklāj ārsta palīgs Andis Feldmanis. “Pēc piecām minūtēm brigādei beidzas maiņa. Ir nostrādātas 24 stundas. Smagas stundas. Un pienāk izsaukums par bezsamaņu. Tajā brīdī nav citu brīvu brigāžu. Ceļamies, braucam, strādājam. Toreiz viss pacientam beidzās veiksmīgi.
Otrs gadījums. Sēžam pie pacienta ar hronisku hipertensiju (paaugstinātu asinsspiedienu). Visu laiku lietoja savas zāles, bet šoreiz izdomāja, ka vajadzētu kaut ko citu. Izsauca NMPD, lai iešpricē kaut ko, jo apnicis tās tabletes dzert. Kamēr esam pie pacienta, atskan zvans no dispečeriem. Jautājums: vai ilgi vēl paredzēts būt izsaukumā, jo turpat netālu ir noticis smags ceļu satiksmes negadījums ar cietušajiem, bet tuvumā nevienas brīvas brigādes nav. Tie ir apmēram 7–8 gadus veci izsaukumi, bet būtībā nekas nav mainījies. Domāju, ka kolēģi varētu veselu grāmatu sarakstīt par šādiem izsaukumiem.”
Pēc pieciem litriem alus uztraucas par aknu
NMPD izpaust visu, kā bija patiesībā, liedz pacientu tiesību likums, kas bieži vien neļauj sevi aizstāvēt. Tomēr NMPD publicējis vairāku izsaukumu piemērus, kad piemērots maksas pakalpojums.
* Lūgums iedod miega zāles, jo nedēļu lietots alkohols un nevarot izgulēties, citādi viss kārtībā.
* Šodien izdzēris piecus litrus stiprā alus, dakteris esot teicis, ja palielinās akna, tad jāiet pie ārsta. Izsaucis, jo liekas, ka šodien esot palielinājusies, lai NMPD paskatās, kas ar to aknu īsti ir.
* Vakar uzkāpusi uz naglas, šodien sāp, lai aizved uz traumām, jo taksis ir dārgi.
* Spēcīga vemšana, bijusi ballītē, tagad nesaprot, kāpēc jāvemj.
* Sākušās dzemdības, izsaukuma vietā vīrs ar sievu alkohola reibumā, abiem esot licies, ka sieva ir stāvoklī.
* Kritusi, vienu centimetru gara brūcīte, bet mājās neesot neviena plāksterīša vai marles saites gabaliņa.
* Otro dienu 37,2 grādu temperatūra, bijusi diskomforta sajūta, bet nav laika staigāt pie ārstiem.
* Izsauca NMPD, jo nobijās, ka dzīves draugs kaķis ir miris.
* Sūdzību nav, bet vīrs saka, ka esot nemierīga – slikti guļot.
* Strīdējušies par potences jautājumiem, vīrs apsaukājis necenzētiem vārdiem, pēc kā piečurājis gultu. Šādu rīcību sieva necietīšot, tāpēc izsaukusi NMPD.