foto: Ieva Leiniša/LETA
Autobusa šoferis atstāj aiz durvīm bērnu un cilvēcību
Sabiedrība
2023. gada 7. novembris, 05:20

Autobusa šoferis atstāj aiz durvīm bērnu un cilvēcību

Māris Puķītis

Jauns.lv

Ar nepatīkamu situāciju saskārusies Aija, kuras bērnam likts izkāpt no starppilsētu autobusa. Iemesls – nedarbojās aparāts, lai varētu norēķināties ar bankas karti, un dēlam nebija 25 centi skaidrā naudā, ko samaksāt par biļeti.

Tas piedzīvots 5. novembrī CATA autobusā maršrutā Rīga-Ainaži plkst.15 galvaspilsētā pieturā “Teika”.  “Nediskutēšu par to, kāpēc šoreiz nebija līdzi skaidra nauda, nedz arī par to, ka mans dēls iespējams neizskatās pēc tipiska 12gadnieka,” “Facebook” raksta Aija. “Sausais fakts: ir iespējams zaudēt cilvēcību 25 centu dēļ. Jautājums: kāpēc atstāt bērnu aiz starppilsētu autobusa durvīm vēl arvien ir norma?”

Minētie 25 centi par biļeti ir ar Ģimenes goda 3+kartes atlaidi. Nākamais autobuss svētdienā ir gandrīz pēc trim stundām, kad novembrī jau ir gana tumšs, brauciens ar autobusu ir apmēram 50 kilometru. “Tā ka šī nav situācija – ai, būšu mājās tik un tā pēc 10 minūtēm,” piebilst Aija. 
Komentāros arī citi dalās līdzīgā pieredzē. Jolanta raksta: “Nu, tā ir Ainažu autobusu ikdiena, diemžēl. Arī meitai, braucot no Rīgas, ka ar karti nevares samaksāt, lai ejot noņemt skaidru naudu, tad tik varēšot braukt, uz jautājumu, ka autobuss atiet pēc 4 min., šoferis atbildēja, ka tā nav viņa problēma nevienu negaidīšot.” 

Akciju sabiedrība CATA Pasažieru pārvadājumu dienesta vadītājs Lotārs Dravants apliecina, ka uzņēmums piedāvā bezskaidras naudas norēķinus (jau no 2017. gada – Red.), taču “mēdz būt situācijas, kad mobilā operatora signāls nav pietiekami spēcīgs, lai nodrošinātu šo pakalpojumu”. 

Ar šādām situācijām CATA sastopas ne tikai mazapdzīvotās lauku teritorijās, bet arī uz valstspilsētu galvenajām ielām, norāda Dravants. Viņš skaidro: “CATA vienmēr ir aicinājusi pasažierus nodrošināties ar biļetes apmaksai nepieciešamo skaidras naudas daudzumu, jo CATA kā pārvadātājam nav tiesību vest pasažieri bez braukšanas dokumenta – biļetes. Nemaz.” 

Teikto savā atbildē e-pastā Dravants pamato arī ar Ministru kabineta noteikumiem Nr. 599 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība”, kas pasažierim par pienākumu iegādāties biļeti un saglabāt to līdz brauciena beigām.

Tiesa gan, tas nozīmē, ka vienlaikus likums spiež atstāt ārpus autobusa pat bērnu. Ja tas notiek ziemā, tumšā laikā, turklāt autobusi kursē reti vai šis ir pat pēdējais, sekas var būt arī bēdīgas – un tikai tāpēc, ka nedarbojas bankas terminālis, bet skaidrās naudas kādu iemeslu dēļ nav.