Vardarbības gadījums skolā nepaliks bez sekām. Ķekavas novads vēršas pie ikviena Latvijas iedzīvotāja!
Ķekavas novada pašvaldība sagatavojusi vēstuli likumdevējiem ar prasību steidzamības kārtā pilnveidot normatīvo regulējumu vardarbības mazināšanai izglītības iestādēs. Iniciatīvu atbalstīt aicināts ikviens Latvijas iedzīvotājs, kurš iestājas pret vardarbību skolēnu vidū.
Ķekavas novada iedzīvotāji to varēs izdarīt, sākot ar pirmdienu, 9. oktobri, kad vēstules izdruka parakstīšanai būs pieejama visās novada izglītības iestādēs.
Vēstule parakstīšanai nosūtīta arī pārējiem Latvijas novadiem. Tāpat tiek organizēta parakstu vākšana vietnē "ManaBalss.lv".
Publicējam vēstules saturu:
Fiziska vardarbība, mobings, bosings, saltu tirgošana skolās un ārpus tās - tā ir realitāte, ar ko ikdienā saskaras skolēni, pedagogi, skolas vadība, vecāki un sabiedrība kopumā.
Politiķu, valsts iestāžu vienaldzība un nepietiekama darbību īstenošana, lai novērstu notiekošo, ir nepieņemama un nosodāma. Acu pievēršana uz notiekošo vardarbību un līdzzinātāju klusēšana par to ir noziegums.
Fiziskā vardarbība Ķekavas vidusskolā un nofilmētais materiāls - kā viens skolēns nežēlīgi sit otru, trešais filmē, ceturtais motivē turpināt vardarbību kā treneris boksa ringā, bet pārējie emocionāli vienaldzīgi noskatās šo cīņu (neiesaistoties – nesaucot palīdzību vai aicināt pārtraukt vardarbību). Tas ir tikai viens no simtiem gadījumu, kas parāda, kāda ir patiesā
realitāte valstī. Cik tādu gadījumu ir ārpus skolas, kurus mēs pat nezinām?!
Valsts atbildīgās institūcijas aktīvi strādā, izdodot dažādus normatīvos aktus, izdales materiālus, instrukcijas, pamācības, ieteikumus, infografikas, kā līdzīgās situācijās rīkoties
skolai. Pat, ja izglītības iestādes un pašvaldības atbildīgās institūcijas teicami veiktu visus noteiktos pasākumus, tas nestrādā, jo nav pietiekamu tiesisku instrumentu, lai apturētu
vardarbību un tās izrietošās emocionālās sekas, nav iespēju vardarbības veicēju nošķirt no tiem, kas no tā cieš.
Patreiz vardarbības veicējs ir vairāk aizsargāts, nekā vardarbības upuri. Tas ir sekmējies bez rezultāta jau gadiem ilgi, un te ir liels akmens likumdevēja pusē. Vecāki neapmierināti raksta sūdzības atbildīgajām Valsts iestādēm - tās vētī analizē, veic pētījumus, aizbildinās ar dažādiem likuma pantiem, prasa skaidrojumu no iestāžu dibinātājiem, bet pa vidu paliek skolas vadība,pedagogi, skolēni un problēma, bet pārējie pastāvēs malā, jo ir “teicami veikuši” savu darbu.
Aicinām:
nekavējoties, steidzamības kārtā pieņemt grozījumus Ministru kabineta noteikumos,kas dod tiesības direktoram kopā ar starpinstitucionālo sadarbības padomi noteikt, kādos gadījumos skolēns mācās ārpus skolas, kamēr ar viņu un viņa ģimeni strādā visas iesaistītās puses.
Tāpat prasām noteikt tiesības skolai aizdomu gadījumā, piedaloties objektīviem lieciniekiem, pārbaudīt skolēna somu, kā arī likumdošanā noteikt reālu vecāku atbildību, sodu, ja vecāki nerisina sava bērna uzvedības problēmas, kā arī situācijās, ja vecāki nepilda tiesību aktus, kas ir noteikuši pienākumu informēt skolu, ja viņa bērns var radīt draudus cita veselībai,
drošībai. Ja no skolēna puses tiek konstatēta vardarbība pret otru skolēnu vai pedagogu, skolēnu drīkst izslēgt no skolas, neliedzot iespēju turpināt izglītības apguvi tālmācības formā,
par ko atbildību tad uzņemas vecāks.
Pieprasām nekavējoties Izglītības likumā noteikt rīcību vardarbības pret pedagogu vai citu izglītojamo gadījumos.
Kategoriski iebilstam ministres A.Čakšas paustajam viedoklim “Rīta panorāmā”, ka skolām ir pietiekami instrumenti, lai novērstu vardarbību. Tas liecina par Izglītības un zinātnes
ministrijas nevēlēšanos pēc būtības risināt tik ļoti samilzušās problēmas, bet visu atbildību novelt uz izglītības iestādēm un pašvaldību.
Lūdzam pēc būtības izvērtēt esošo situāciju un nekavējoties pieņemt konkrētus lēmumus.Vēlamies vērst uzmanību, ka bērni, kuri tagad mācās izglītības iestādēs un personiski saskaras ar emocionālu, fizisku vardarbību, būs nākamie lēmuma pieņēmēji nākotnē.
Jauns.lv jau vēstīja par incidentu skolēnu vidū Ķekavas vidusskolā, kas aktualizēja nepieciešamību pēc regulējumiem vardarbības mazināšanai izglītības iestādēs.