Rainis 21. gadsimta vēsmās — Nacionālajā teātrī pirmizrādi piedzīvo muzikālā satīra "Spēlēju, dancoju"
Elmāra Seņkova režisētās muzikālās satīras "Spēlēju, dancoju" pirmizrāde Nacionālajā teātrī (foto: Mārtiņš Ziders)
Kultūra

Rainis 21. gadsimta vēsmās - Nacionālajā teātrī pirmizrādi piedzīvo muzikālā satīra "Spēlēju, dancoju"

Jauns.lv/LETA

Latvijas Nacionālajā teātrī vakar pirmizrādi piedzīvoja Raiņa un Justīnes Kļavas muzikālā satīra "Spēlēju, dancoju" Elmāra Seņkova režijā — latviešu literatūras klasiķa 1915. gada luga ieguvusi mūsdienīgu elpu.

Rainis 21. gadsimta vēsmās — Nacionālajā teātrī pi...

Sabiedrībā pazīstamas personas noskatās muzikālās satīras "Spēlēju, dancoju" pirmizrādi Nacionālajā teātrī

Sabiedrībā pazīstamas personas noskatās Elmāra Seņkova režisētās muzikālās satīras "Spēlēju, dancoju" pirmizrādi Nacionālajā teātrī

Raiņa luga "Spēlēju, dancoju" pirmo reizi iestudēta uz Nacionālā teātra skatuves. Kopš tā laika pagājuši 102 gadi un tagad Raiņa sacerējums pārradīts, mūžīgo velna riju, kur norit darbība, no aizlaikiem un simt gadu senām kopsakarībām, pārceļot uz 2023.gadu un meklējot atbildes uz jautājumiem, kas māksliniekus urda tagad.

Izrādē darbojas arī citi Raiņa lugas varoņi, kas sākotnēji izvērš pavisam mūsdienīgu diskusiju par šobrīd aktuāliem tematiem – sieviešu tiesībām, paaudžu atšķirībām, bet visvairāk jau par to, kas īsti ir mākslinieks mūsdienu sabiedrībā.

Izrādes dramaturģe Justīne Kļava atzīst, ka radošā grupa par savu uzdevumu neizvirzīja burts burtā sekot Raiņa tekstam, bet gan atrast tajā pašiem šobrīd vissaistošāko un aktuālāko, un tā ir mākslinieka loma un arī cīņa šodien. "Par cīņu ar nomenklatūru, birokrātiju, ierēdniecību. Vienalga – sauciet to, kā gribat, es domāju, visi paši saprot, par ko es runāju. Mēs dzīvojam tādā dīvainā vietā, kur, pieņemsim, vidusskolas ēdnīca ar diviem autobusiem var uzvarēt konkursā par nacionālās armijas pārtikas apgādes iepirkumu par 300 miljoniem un tā tālāk, un mēs jau esam ieslīguši kaut kādā tādā stāvoklī, ka mums tas liekas pilnīgi normāli. Mēs īsti vairs nesatraucamies par to," viņa sacīja.

Režisors Elmārs Seņkovs atklāj, ka izrāde nav stingri ieturēta kādā noteiktā stilistiskā, tā drīzāk lavierē starp dažādiem stiliem. Žanra apzīmējums "muzikālā satīra" izvēlēts, jo Rainis pats rakstījis, ka viņam šajā lugā svarīgs arī joks. Bet, kā uzsver režisors, – šis joks būs ar ļoti nopietnu āderi, vēsta "lsm.lv".

"Es negribu pieļaut, ka joprojām mūsu sabiedrībā ir Trejgalvji vai Kangari, kas neatkāpjas un izmanto naudas varu. Šīs dusmas man jau nav kur likt kā māksliniekam, un tās es cenšos akumulēt tādā ļoti pacifistiskā veidā kā teātra māksla. Humāna māksla. Es ļoti ceru, ka skatītājs saņems arī kaut kādu zināmu Tota spēku – brīvību, drosmi. Es ļoti ceru, ka šī izrāde būs joprojām manifests mākslinieka brīvībai," viņš sacīja.

Izrādes radošo komandu veido režisors Seņkovs, dramaturģe Kļava, scenogrāfs Reinis Suhanovs, kostīmu māksliniece Ilze Vītoliņa, grima māksliniece Aija Beata Rjabovska, kustību režisore Elīna Gediņa, komponists Edgars Mākens un gaismu mākslinieks Oskars Pauliņš.

Lomas iestudējumā atveidos Raimonds Celms, Elizabete Skrastiņa, Egons Dombrovskis, Arturs Krūzkops, Uldis Siliņš, Matīss Budovskis, Evija Krūze, Līga Zeļģe, Ainārs Ančevskis, Kaspars Aniņš, Jana Ļisova, Mārtiņš Brūveris, Indra Burkovska un Juris Lisners.