Kāpēc patiesībā Kariņam un “Apvienotajam sarakstam” neizdodas izveidot valdību?
Ir vairāki svarīgi aspekti, kas būtiski ietekmē nākamās valdības veidošanas procesu. Tomēr, neskatoties uz dažādiem sarežģījumiem, visticamāk, “Vienotībai”, “Apvienotajam sarakstam” un Nacionālajai apvienībai izdosies izveidot jaunu valdību. Tā intervijā portālam Jauns.lv prognozēja Rīgas Stradiņa universitātes lektore un politoloģe Lelde Metla-Rozentāle.
Vispirms viņa norādīja, ka valdības veidošanas procesā ir gan sabiedrībai labi redzamās lietas, piemēram, vienošanās par amatiem un to, kurš cilvēks kuru ministriju vadīs, gan neredzamās lietas. “Domāju, ka patiesībā tur ir daudz vairāk tādu slēptu lietu, kuras tieši nav novērojamas.”
Sākotnējais pieņēmums bija kļūdains
Pirmkārt, jārunā par to, ka sākotnēji bija pieņēmums, ka šoreiz valdību izveidot būs ļoti viegli. “Šajā gadījumā es domāju, ka šis pieņēmums bija tieši no “Vienotības” puses, proti, ka “Apvienotais saraksts” būs ļoti vienkāršs partneris, tā nav populistiska partija, nav arī galīgi nepieredzējusi, tur ir daudz pieredzējušu politiķu. Līdz ar to varēs ātri vienoties, viss ir skaidrs, “Vienotība” ir uzvarētājs vēlēšanās, “Vienotība” noteiks toni, pārējie visi sekos.
Izrādījās, ka šāds pieņēmums bija kļūdains. Es teiktu, ka patiesībā tas sākotnēji pat nedaudz izsita “Vienotību” no sliedēm. Tad viņi mobilizējās un saprata: “Nu labi, tagad būs citādāk.””
“Apvienotā saraksta” grūtības pieņemt vēlēšanu rezultātus
Politoloģe norādīja arī uz citiem svarīgiem aspektiem valdības veidošanas procesā. “No “Apvienotā saraksta puses” ir zināma nespēja pieņemt vēlēšanu rezultātus līdz galam. No vienas puses, publiskajā telpā Pīlēns ir vairākkārt uzsvēris, ka Kariņš un “Vienotība” ir vēlēšanu uzvarētāji, tajā pat laikā tas, kā “Apvienotais saraksts” bieži vien izturas, proti, vēlme diktēt spēles noteikumus un būt vadošajam partnerim koalīcijas veidošanas procesā, neatbilst realitātei jeb tam, kas tiek teikts, proti, “Mēs pieņemam, ka Kariņš un “Vienotība” ir uzvarētāji.”
Sākotnēji “Vienotība” pret to izturējās ar tādu kā smaidu, bet vienā brīdī tas vairs neraisa smaidu, bet drīzāk rada zināmas dusmas un gribas teikt: “Atvainojiet, tomēr paskatāmies vēlreiz uz vēlēšanu rezultātiem un saprotam, kāda ir secība un kurš valdību veido šajā situācijā.””
Kuplā pulkā un uzkodu pārbagātībā vēlēšanu nakts aizrit "Apvienotajam sarakstam"
"Apvienotais saraksts - Latvijas Zaļā partija, Latvijas reģionu apvienība, Liepājas partija" vēlēšanu rezultātus gaida viesnīcā "Pullman Riga Old Town", Jēkaba ...
Svarīgais personību faktors
Jāņem vērā arī personību faktors. “No “Apvienotā saraksta” puses (gan no Zaļās partijas vadītāja, gan arī netieši no citiem) izskanējis, ka viņi uzskata, ka Pīlēns ir intelektuāli pārāks par Kariņu, būtu labāks premjers, tas tiek tā netieši pateikts.
Protams, tas, ka šādā veidā esošā, topošā premjera amata kandidāta Kariņa personība tiek apšaubīta, nerada patīkamas emocijas ne viņā, ne viņa partijā. Šādā veidā sarunu process atkal semocionāli tiek aizkavēts. Tas nav sarunas veicinošs faktors.”
Bailes palikt zaudētājos
Vēl viens aspekts varētu būt bailes palikt zaudētājos no abām pusēm. “Gan “Apvienotais saraksts” un Pīlēns ļoti baidās zaudēt savu reputāciju, savu pārmaiņu nesēja tēlu sabiedrības acīs, gan tieši tāpat Kariņš apzinās, viņš nevar tagad palikt Pīlēna ēnā. Viņam arī sabiedrība ir devusi mandātu, viņš ir četrus gadus pavadījis kā premjers, viņš ir novērtēts ļoti atzinīgi vismaz no vēlētāju daļas. Līdz ar to viņš apzinās, ka tagad nav gatavs pilnīgi pakļauties “Apvienotā saraksta” ultimātam. Kāpēc to darīt?
Līdz ar to šeit ir bailes un vēlme kaut kā nodrošināties, lai saglabātu savu labo tēlu. Bet politikā diemžēl nav iespējams visu atrunāt jau valdības veidošanas procesā tā, lai man būtu garantijas, ka tad, kad pēc tam strādāšu, visu laiku būšu gaišais tēls vienalga, kura joma man tiks piešķirta.”
Arī prezidents cenšas veidot savu tēlu
Tam visam klāt ir vēl viens aspekts – Valsts prezidenta faktors. Metla-Rozentāle teica: “Mēs zinām, ka tuvojas prezidenta vēlēšanas. Prezidents cenšas risināt visas tās problēmas, kas viņam iepriekš tika pārmestas: ka viņš nav izlēmīgs, ka viņam nav savas pozīcijas, ka viņš nav redzams.
Šobrīd viņš dažādos veidos, uzstādot dažādas prasības, ieviešot jauninājumus premjera nominēšanas procesā utt., veido savu tēlu. Protams, šī tēla veidošana, no vienas puses, šo [valdības veidošanas] procesu sarežģī.
Pirmkārt, Kariņš vēl aizvien nav nominēts kā premjera amata kandidāts, līdz ar to viņam ir vājāks mandāts uzrunāt pārējos potenciālos koalīcijas partnerus. Viņš nav ar tādu autoritāti, viņam tā nav dota.”
Situāciju padara vēl sarežģītāku
Iepriekš izskanējis, ka prezidents vairāk atbalsta “Vienotību” un Kariņu. “Pēdējās sarunās prezidents pēkšņi sāka atbalstīt “Apvienoto sarakstu” un teikt, ka ministru biedru posteņu ideja ir ļoti laba, ka to vajag virzīt, ka viņš pilnībā piekrīt “Apvienotajam sarakstam”.
Līdz ar to šāda sevis pozicionēšana, iespējams, domājot par savu pārvēlēšanu prezidenta amatā, atkal vēl vairāk situāciju sarežģī. Tagad nav tikai “Vienotība” un “Apvienotais saraksts”, bet tur pa vidu visā tajā tas viss vēl ir jāsaskaņo kopā ar prezidentu.”
"Jaunā Vienotība" sagaida 14. Saeimas vēlēšanu rezultātus
"Jaunā Vienotība" 14. Saeimas vēlēšanu rezultātu sagaidīšanas pasākumā.
Cīnās par amatiem
Politoloģe arī norādīja: jāpaprot, ka pirms vēlēšanām, veidojot “Apvienoto sarakstu” un pieņemot lēmumu par Zaļās partijas atdalīšanos no Zemnieku savienības, daļai partiju biedru tika izteikti solījumi par to, kāda būs viņu loma, ja viņi pievienosies “Apvienotajam sarakstam”.
Ir solīts konkrēts amats vai statuss, un šobrīd, lai šie cilvēki nebūtu absolūti vīlušies, redzama cīņa, iespējams, par šo amatu, vietu, kur viņi varētu darboties, nodrošināšanu.” Piemēram, pēdējās dienās no “Apvienotā saraksta” pārstāvju puses izskanēja, ka viņi nesaprot, kāpēc viņiem nedod Aizsardzības ministrijas vadību, ja viņiem ir tik labi aizsardzības speciālisti.
Ministru kabinetu veido premjers, nevis katra partija pieprasa savas ministrijas
Bet jāsaprot, ka pilsoņi ievēlē parlamentu nevis Ministru kabinetu. Deputāti ievēlēti darbam parlamentā, un nav nosacījuma, ka, piemēram, ja no viena saraksta visvairāk ievēlē skolotājus, tad šim politiskajam spēkam pienākas Izglītības ministrija, bet, ja no saraksta ievēlē daudz ekonomistu, tad tam jāvalda Ekonomikas ministrijā.
Parlaments ir likumdevēja vara, bet Ministru kabinets ir izpildvara. Tie ir pilnīgi nošķirti elementi. Ministru kabinetu veido premjers, kurš uzaicina ministrus pēc saviem kritērijiem, kā redz kopējo komandas darbu, nevis katra partija atkarībā no ievēlētajiem cilvēkiem paziņo, kādu ministriju gribētu saņemt. “Tā tomēr valdības veidošanas process nenotiek.” Tieši no premjera prasa atbildību par kopējo valdības darbu.
Politika tomēr būtiski atšķiras no uzņēmējdarbības
Ir vēl viens aspekts, kas ietekmē valdības veidošanas procesu. Jāņem vērā, ka liela daļa “Apvienotā saraksta” pārstāvju nāk no uzņēmējdarbības vides, un tajā ir būtiski citi spēles noteikumi, nekā tas ir politikā. “Apvienotā saraksta” pārstāvji mēģina veidot valdību, slēdzot līgumu pirms pasūtījuma, piemēram, celtniecības projekta, cenšoties pirms tam atrunāt pilnīgi visus noteikumus, lai pēc tam izpildītu veicamos darbus.
Bet jāapzinās, ka politikā situācija mainīsies visu laiku un konkrētās valdības darbības periodā. Nav tā, ka šobrīd var precīzi norunāt, cik mums ir nauda, kādi ir uzdevumi, lai pēc tam katrs aizietu uz savu ministriju un realizētu pirms tam izrunātos pasūtījumu. Politikā situācija veidojas katru dienu, ikdienā saskaroties ar aizvien jauniem izaicinājumiem un problēmām.
“Tur situācija ir daudz dinamiskāka, neparedzamāka, nekā, iespējams, tas kādreiz ir uzņēmējdarbībā, kur varam precīzi atrunāt visus spēles noteikumus un pateikt, ka pie tiem mēs apņemamies realizēt šo projektu divu gadu termiņā. Politikā tā tas nenotiek.”
Politikā vajadzīgs kompromiss
Ir jāsaprot: ja partija nav absolūtā un vienpersoniskā vēlēšanu uzvarētāja un nav saņēmusi vairāk par 50% vēlētāju atbalsta, tai ir jāpatur prātā, ka citi cilvēki, sabiedrības segmenti tās idejas nemaz neatbalsta. “Nav tā, ka “Apvienotā saraksta” patiesība ir vienīgā unikālā patiesība. Sava patiesība ir “Vienotībai”, sava patiesība ir “Apvienotajam sarakstam” un Nacionālajai apvienībai, un jebkuram citam politiskajam spēkam, kas ievēlēts parlamentā.”
Vajadzīga sapratne, ka politika ir daudz lielāka kompromisa māksla, un nevar viens politiskais spēks pateikt, ka visiem pārējiem jāklausa viņa pārstāvju patiesībai. “Tā ir lielā lieta, kas atšķir politiku no uzņēmuma vadīšanas, kur tu pats esi sev saimnieks, kungs, pats gudrākais un pats labākais.”
Kopā strādāšana būs izaicinoša
Neskatoties uz visiem minētajiem aspektiem, speciāliste pauda viedokli, ka “Vienotībai” un “Apvienotajam sarakstam” tomēr izdosies vienoties un izveidot valdību. Lai gan izskanējis, ka varētu izveidot valdību arī bez “Vienotības”, taču vajadzīga sazobe ar vēlēšanu rezultātiem un to ievērošana.
Var prognozēt, ka patlaban iezīmētā valdība no trīs politiskajiem spēkiem tiks izveidota, bet, ņemot vērā daudzos zemūdens akmeņus, kas iepriekš minēti un kas saistīti ar personībām, cilvēcisko faktoru, ar spēju sadarboties un ar emocionālām attiecībām, valdības izveide nebūs viegls process. Tāpat var pieļaut, ka nākamās valdības darbs nebūs viegls process. Sastrādāties kopā būs ļoti izaicinoši. “Domāju, ka tas būs ar dzirkstelēm pilns process.”
Gadu mijas svētku runu varētu teikt jaunais premjers
Rezumējumā Metla-Rozentāle prognozēja, ka līdz gada beigām izdosies izveidot jauno valdību un gadu mijas runās Latvijas iedzīvotājus uzrunās jaunais premjers. “Domāju, ka līdz tam brīdim ir jāizdodas.” Šajās dienās partijas strādā pie valdības deklarācijas projekta.
Kāpēc neizdodas izveidot jauno valdību? Skaidro uzņēmējs Pēteris Šmidre
Savukārt uzņēmējs Pēteris Šmidre uzskata, ka Jaunajai Vienotībai un Apvienotajam Sarakstam ir nepieciešams atrast kompromisu un sākt strādāt pēc modernas darba organizācijas shēmas.
Jebkuram, kurš kaut ko saprot no valdības sistēmām ir zināmas divas pieejas problēmu risināšanā, vienu var saukt par formālo, otru - konstruktīvo.
Formālajā sistēmā jautājums, atnākot pie vadītāja, tālāk tiek nodots padotajiem, kuriem ir strikts atbildības diapazons, un pēc tam tas atgriežas atpakaļ pie vadītāja. Pēc šāda principa strādā JV.
Konstruktīvajā sistēmā jautājumu uztver vadītājs un uzņemas uz sevi atbildību, pēc tam veido komandu jautājumu risināšanai, kura sastāv no dažādiem departamentiem.
Tā kā JV strādā pēc formālās shēmas, savukārt AS pēc konstruktīvās, viņi viens otru nesaprot, uzskata uzņēmējs.
“Es domāju, ka, pirmkārt, JV ir jāmeklē kompromiss, jo viņu pieeja jau no paša sākuma bija ļoti ciniska. Tas rāda to, kāda saprašana ir JV, manuprāt, tik ciniski strādāt nevajadzētu. Viņiem, protams, rokās ir balsu vairākums, taču AS rokās ir koalīcija, tāpēc ir nepieciešams atrast kompromisu, sākot strādāt pēc modernas darba organizācijas shēmas,” saka uzņēmējs.
Saglabājoties arī neatrisinātiem jautājumiem, tomēr iezīmējusies vismaz daļēja AS un JV vienošanās par atbildības jomu sadalījumu topošajā valdībā. Pašlaik cita starpā notiek virzība uz valdības deklarācijas veidošanu.