Iedzīvotājus satrauc neomulīgi skati Brasas tilta būvlaukumā
Brasas iedzīvotājiem radušās pamatotas bažas par Rīgas domes Satiksmes departamenta cinisko attieksmi pret mirušo piemiņu. Atsākot tilta iekavētos būvdarbus, celtnieki atkal saskaras ar problēmām, kas apstādināja rekonstrukciju jau pirms trīs gadiem. Kapuvietā guldīto cilvēku mirstīgās atliekas samestas būvgružu kaudzē, vēsta TV3 raidījums “Degpunktā”.
Kāds “Degpunktā” skatītājs atsūtījis fotoattēlus, kuros redzami cilvēku kaulu fragmenti pie Brasas tilta, nevērīgi iejaukti smilšu un grants šķembu kaudzēs. “Degpunktā” devās uz būvdarbu vietu, lai noskaidrotu, vai fotogrāfijās redzamie ciniskie skati ir patiesība.
Cilvēku mirstīgās atliekas smilšu kaudzē joprojām redzamas kā uz delnas. Vai tā ir Satiksmes departamenta nolaidība, komunikācijas trūkums ar darbiniekiem vai kas cits, centās noskaidrot “Degpunktā”.
2019. gada aprīlī Satiksmes departamenta vadībā tika uzsākti miljoniem eiro vērtie Brasas tilta atjaunošanas darbi. Visai drīz pēc rekonstrukcijas uzsākšanas celtnieki uzgāja vairākus desmitus zemē guldītus cilvēkus. Pīšļus pēc garām sarunām izlēma pārvietot, stāsta Kapsētu pārvaldes priekšnieka pienākumu izpildītājs.
Atsāk Brasas tilta pārbūves darbus
Ceturtdien, 19. maijā, sākās Brasas tilta pārbūves darbi. Rīgas domes (RD) vadības pārstāvji uzsvēra šī objekta pārbūves nozīmīgumu, par galveno ...
“Toreiz uz brīdi darbus apturēja. Tika identificētas vairāk nekā 50 cilvēku mirstīgās atliekas, kuras Mājokļu un vides departaments pārapbedīja garnizona kapos. (..) Pēc 2019. gada rudens šie būvdarbi tika apturēti,” saka Mājokļu un vides departamenta Kapsētu pārvaldes pārstāvis Gints Zēla.
Vēlāk noskaidrojās, ka dārgais projekts netika iesaldēts tikai tāpēc, ka patrāpījās ceļā apjomīgai atdusas vietai. Rīgas domei paralēli bija arī citas problēmas. Sākotnēji tika plānots saglabāt esošās konstrukcijas, bet tās izrādījās daudz sliktākā stāvoklī, nekā prognozēts. Līdz ar to iepriekš iztērētā nauda, aptuveni 10 miljoni eiro, aizgāja vējā. “Atsākoties būvdarbiem, atkal jaunie būvnieki saskārās ar šo pašu jautājumu – veicot padziļinātus būvdarbus, tika konstatētas cilvēku mirstīgās atliekas,” saka Zēla.
Par spīti tam, ka jau pirms trīs gadiem departaments zināja par kapavietu un sarežģījumiem, celtnieki, kas uzsāka darbu šovasar, par to informēti nebija. Strādnieki nonāca pagalam neapskaužamā situācijā. Iepriekš ne par ko nebrīdināti, vīri, rokot zemi, paralēli lasīja cilvēku kaulus maisos un nezināja, ko ar tiem iesākt.
Brasas pārvads 2020. gada janvārī
Satiksmei un gājējiem slēgts Brasas pārvads un darbi nenotiek, jo Rīgas domes Satiksmes departaments atkārtoti pagarinājis cenu aptauju par Brasas ...
Meklēšanas vienības “Leģenda” vadītājs Tālis Ešmits norāda uz būvniecības uzņēmumu maiņu, un jaunie būvnieki neesot zinājuši to, kas runāts 2019. gadā. “2022. gadā mūs sameklēja celtnieki, nevis Rīgas domes departaments,” viņš saka un pauž viedokli, ka pie šajā situācijā vainojamas visparastākās komunikācijas problēmas.
Pēc radītā apjukuma pašvaldība nu beidzot atkārtoti izstrādāja pārapbedīšanas plānu, un arī šoreiz par mirstīgajām atliekām parūpēsies meklēšanas vienība “Leģenda”.
Nav zināms, cik cilvēku ir guldīti zemē Brasas tilta būvdarbu apkaimē. Zināms, ka kapi izveidoti vairākos slāņos un nav atvēlēti tikai karā mirušajiem – pirmajos līmeņos esot apglabātas arī sievietes un bērni no agrākiem laikiem. Iespējams, cilvēku skaits var sasniegt pat vairākus simtus.
Pār Brasas tiltu vairākus gadus kursē tikai sabiedriskais transports. Rīgas iedzīvotāji ar nepacietību gaida, kad svarīgais satiksmes mezgls atkal būs pieejams visiem. Tiesa, biežās problēmas rekonstrukcijas darbos liecina, ka process ieilgs arī turpmāk.