"Rail Baltica" Salaspils kravu termināļa projektēšana izmaksās aptuveni 6,9 miljonus eiro
Topošā dzelzceļa projekta "Rail Baltica" Salaspils Intermodālā kravu termināļa būvprojektēšana izmaksās aptuveni 6,9 miljonus eiro, norāda projekta ieviesēja Latvijā SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris.
Salaspils kravu terminālim "Rail Baltica" projektā ir stratēģiski un ekonomiski svarīga nozīme, lai Latvijā attīstītu daudzveidīgu kravu pārvadājumu iespējas starptautiskajos kravu pārvadājumu koridoros, ar lielu izaugsmes potenciālu tieši ziemeļu-dienvidu virzienā.
Būvprojektu izstrādās Latvijas uzņēmums SIA "BRD projekts" un Itālijas uzņēmums "Sintagma S.r.l.", tāpat līgums paredz autoruzraudzību līdz termināļa nodošanai ekspluatācijā.
Kravu termināļa projektēšana ilgs aptuveni divus gadus, pēc tās pabeigšanas sāksies termināļa būvdarbi, kas ilgs vēl divus līdz trīs gadus. Vingris sacīja, ka kravu termināļa būvdarbu iepirkums varētu tikt izsludināts jau 2023. gadā, lai uzreiz pēc projektēšanas pabeigšanas varētu sākt būvniecību.
Vingris patlaban atturējās prognozēt, kādas varētu būt termināla būvniecības izmaksas, ņemot vērā strauji augošās būvniecības izmaksas, kā arī mainīgo ģeopolitisko situāciju.
Vingris pastāstīja, ka projektēšanas uzdevums paredz izstrādāt projektu teritorijai septiņu kilometru garumā un 170 hektāru platībā. Plānots, ka Salaspils Intermodālais kravu terminālis darbosies kā "sauszemes osta", nodrošinot kravu pārkraušanas infrastruktūru uz un no diviem dažāda platuma dzelzceļiem, kā arī autoceļiem. Vingris uzsvēra, ka Salaspils terminālis būs Baltijas mēroga kravu apstrādes centrs.
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (K) līguma parakstīšanā sacīja, ka karš Ukrainā parādījis, kāds nākotnē būs kravu pārvadājumu virziens reģionā, līdz ar to Salaspils terminālis kļūst vēl nozīmīgāks, tostarp Ukrainas kravu piegādēm pasaules tirgiem.
Patlaban vājākais "Rail Baltica" posms ir Polijas un Lietuvas savienojums, jo patlaban jau izveidotās pirmās kārtas dzelzceļa līnijas kapacitāte ir zema, tāpēc jāpaātrina darbi pie otrās kārtas izbūves, teica Linkaits.
Ministrs arī uzsvēra, ka pēc termināļa uzbūvēšanas Salaspils kļūs par vēl spēcīgāku attīstības centru Pierīgā un tiks radītas daudzas jaunas darbavietas dažādu nozaru uzņēmumiem.
Salaspils Intermodālais kravas terminālis apvienos unikālu priekšrocību komplektu, lai nākotnē būtiski celtu Latvijas loģistikas nozares un kravu pārvadājumu konkurētspēju Baltijas reģionā, teica Vingris. Terminālis nodrošinās "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas saslēgumu ar esošo dzelzceļa tīklu un valsts nozīmes autoceļiem.
Salaspils Intermodālais kravu pārkraušanas terminālis nodrošinās konteinerkravu pārkraušanu gan uz 1435 milimetru platuma dzelzceļu, gan 1520 milimetru platuma dzelzceļu, gan autotransportu, kā arī kravas auto puspiekabju iekraušanu un izkraušanu specializētajos vilcienu vagonos ar to secīgu transportēšanu gan pa "Rail Baltica", gan 1520 milimetru dzelzceļa platuma tīklu. Plānots, ka būvprojektam jābūt izstrādātam 2024.gadā.
Jau ziņots, ka "Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka "Rail Baltica" dzelzceļa līnija būtu gatava satiksmei 2026.gadā.