Sabiedrība
2021. gada 1. decembris, 20:45

"Negribēja runāt ar mani latviešu valodā." Veikala apmeklētāja jūtas diskriminēta

Jauns.lv

Dodoties uz veikalu "Maxima" Pļavniekos, Līvija saskārusies ar nepatīkamu situāciju, saņemot atteikumu no veikala darbinieka, kad lūgusi palīdzību izvēlēties datorpeli. Kundze uzskata, ka diskriminēta, jo runājusi latviešu valodā.

Kā vēsta TV3 raidījums "Bez tabu", Līvijas kundze pirms vairākiem gadiem konkrētajā veikalā nostrādāja nedaudz ilgāk nekā gadu, tādēļ zina, ka elektronikas nodaļā sastaptais vīrietis uzņēmumā strādā jau vairāk nekā septiņus gadus.

"Piegāju pie viņa. Tobrīd viņš aizrautīgi konsultēja divas dāmas, kuras runāja krievu valodā. Viņš man teica, ka tūlīt pienāks. Es pagaidīju pie nodaļas. Kad viņš pienāca, es teicu, ka man vajadzīga datorpele "PlayStation" (datorpeli, ko pieslēgt pie konsoles). Viņš parādīja uz datorpelēm. Prasīju, lai pakonsultē, viņš teica, ka nekonsultējot. Bet kāpēc tad pirms tam tik aizrautīgi konsultēja tās divas dāmas?"

Līvija uzskata, ka viņa tikusi diskriminēta, jo runā latviešu valodā. "Viņš gadiem ilgi tur strādā. Kā var nezināt valodu? Drīzāk domāju, ka vienkārši negribēja runāt ar mani latviešu valodā."

Valsts valodas centra Valodas kontroles departamenta vadītāja norāda, ka Latvijā ikvienam ir tiesības saņemt pakalpojumu valsts valodā.

"Apkalpojošā sfērā nodarbinātajiem valsts valoda jāprot un jālieto vismaz vidējā līmeņa pirmajā pakapē B1. Personai jāspēj vienkāršos teikumos sazināties par profesionāliem un zināmiem ikdienas tematiem," skaidro Valsts valodas centra Valodas kontroles departamenta vadītāja Madara Rēķe.

"Mums ir prasība, ka latviešu valoda jāzina obligāti. Tas mums ir svarīgi. Mēs veicam arī slepenā klienta vizītes veikalā, šajā veikalā tās ir astoņas vizītes gadā. Līdz šim neesam saņēmuši nevienu sūdzību. Šis ir gadījums, par kuru mēs atvainojamies. Paužam nožēlu, ka šāda situācija ir bijusi," norāda "Maxima" pārstāve Liene Dupate–Ugule.

Veikala vadītāja Līvijas pieminēto darbinieku raksturo kā atsaucīgu un izdarīgu. Arī valsts valodu viņš zinot.

"Mūsu klientu apkalpošanas standarti nosaka to, ka ir jāpalīdz klientiem. Ne jau tā kā tehnoloģiju veikalā, bet ir jāpalīdz, iesakot kādu preci, ja prasa. Ir jānāk pretim palīdzot," atzīst Dupate–Ugule.

Vairāk skatieties augstāk pievienotajā sižetā.