"Kāds varbūt dabūs pa galvu." Topošais gājēju un velosipēdu ceļš Ziepniekkalnā raisīs konfliktus
"Šis ir veids, kā transportlīdzekļu vadītāji tiek provocēti neapzināti pārkāpt noteikumus. Un ar šādu risinājumu tiek ieprogrammēts potenciāls konflikts." Tā par topošo gājēju un velosipēdu ceļu Ziepniekkalnā, Valdeķu ielā, izsakās Latvijas Riteņbraucēju apvienības vadītājs Viesturs Silenieks. Savukārt Rīgas domes Satiksmes departamentā portālam Jauns.lv norādīja, ka vēl tikai notiek veloceļa "Centrs - Ziepniekkalns" izbūve un pašlaik redzamā satiksmes organizācija nav gala risinājums.
Rakstot par topošo gājēju un velosipēdu ceļu Ziepniekkalnā, Silenieks sociālajos tīklos atzina, ka nav īsti korekti kritizēt "nepabeigtu mākslu", taču vēl pirms "māksla" ir pabeigta, vēlas norādīt uz dažām lietām, kuras mākslas darbā būtu labi ievērot, pirms tas ir nodots lietotājiem. Pretējā gadījumā tad, kad ir jau pabeigts, kaut ko mainīt ir dārgāk. Viņš norādīja, ka:
1) Ceļu satiksmes likuma izpratnē topošais gājēju un velosipēdu ceļš ir galvenā ceļa jeb Valdeķu ielas sastāvdaļa.
2) Ja neskatās likuma izpratnē, bet pēc būtības, tad šī ir maģistrāla velo būve, kas savieno Ziepniekkalnu ar Rīgas centru. Tā tas ir noteikts Rīgas velo koncepcijā. Tas nozīmē, ka maģistrālai būvei attiecībā pret citiem ceļiem ir jābūt prioritārai, ja tikai cita būve nav ar augstākas maģistrāles statusu.
3) Fotogrāfijā redzama piebraucamā ceļa, kas savieno Spulgas ielu ar Valdeķu ielu, pieslēgums Valdeķu ielai. Arī ceļa zīme norāda, ka ir izbraukšana no dzīvojamās zonas. Tādējādi pēc Ceļu satiksmes noteikumiem priekšroka ir tiem, kas pārvietojas dzīvojamā zonā kā gājēji un velosipēdisti.
Gājēju un velosipēdu ceļš pārtrūkst pirms iebrauktuves
"Šo visu liekot kopā, satiksmes organizācijai vajadzētu būt tādai, ka galvenais ceļš attiecībā pret mazāk svarīgu ceļu vēl joprojām ir galvenais ceļš. Šajā attēlā redzams, ka gājēju un velosipēdu ceļš, kas ir galvenā ceļa sastāvdaļa, pārtrūkst pirms iebrauktuves.
Neatkarīgi no tā, vai pārtrūkst vai nepārtrūkst ceļa segums, esošais iebraucamais ceļš un gājēju un velosipēdu ceļš atrodas dzīvojamā zonā. To papildus arī norāda ceļa zīme. Ja tā ir dzīvojamā zona, pēc Ceļu satiksmes noteikumiem priekšroka dzīvojamā zonā visā tās platumā ir gājējiem un velosipēdistiem. Vēl jo vairāk, šeit ir gājēju un velosipēdu ceļš, kas papildus uzsver, brīdina, ka šeit var būt gājēji un velosipēdisti. Tādēļ satiksmes dalībniekiem jābūt gataviem dot ceļu visiem, kas pārvietojas pa gājēju un velosipēdu ceļu," Silenieks rakstīja.
Vai būve būs juridiski lietojama?
Nepārtraukto līniju, kas novilkta priekšā gājēju un velosipēdu ceļam pēc Ceļu satiksmes noteikumiem šķērsot nedrīkst. Ja to nenoņem pirms objekta pieņemšanas ekspluatācijā, tad būve nav juridiski lietojama lielā tās daļā, viņš atzina.
Aicina iedomāties sevi auto šofera vietā
"Iedomājieties sevi autotransporta vadītāja vietā, kurš brauc ārā no dzīvojamās zonas virzienā uz Valdeķu ielu: kurā vietā jūs piebremzēsiet, piestāsiet vai apstāsieties ar mašīnu? Visdrīzāk, sāksiet aktīvāk piebremzēt pirms dzīvojamās zonas zīmes, tad, ja nepieciešams, pirms autoceļa brauktuves, bet, ja pa gabalu jau laikus redzēsiet, ka nav neviena transportlīdzekļa uz brauktuves, tad, pat īsti nepiebremzējot nevienā vietā, laidīsiet iekšā krustojumā. Un pareizi darīsiet, jo vide ir tieši šādai braukšanai radīta.
Vai jūs dosiet ceļu tiem, kas brauc pa gājēju un velosipēdu ceļu? Visdrīzāk, ka nē, jo izskatās tā, ka tie brauc pa mazāk svarīgu ceļu, pie kam tiem ceļš arī pārtrūcis jeb beidzas pirms brauktuves. Pat bortakmens ielikts gājēju un velosipēdu ceļa galā, kas uzsver ceļa beigas. Un, ja vēl pamana priekšā esošo nepārtraukto līniju, tad skaidrs, ka velosipēdisti nedrīkst šķērsot iebraucamo ceļu, bet tikai nogriezties pa labi pirms līnijas," Riteņbraucēju apvienības vadītājs pauda.
Jādod ceļš visiem gājējiem un velosipēdistiem
Viņš norādīja, ka Ceļu satiksmes likums un noteikumi pauž pavisam citu stāstu - jādod ceļš visiem gājējiem un velosipēdistiem, jo viņiem dzīvojamā zonā ir priekšroka.
"Un otra lieta - šajā situācijā tie, kas pārvietojas pa gājēju un velosipēdu ceļu, atrodas uz galvenā ceļa. Ar šādu būvi auto un moto transporta vadītāji tiek apzināti maldināti un tiem radīta situācija, kura vizuāli atšķiras no juridiskās. Šis ir veids, kā transportlīdzekļu vadītāji tiek provocēti neapzināti pārkāpt noteikumus. Un ar šādu risinājumu tiek ieprogrammēts potenciāls konflikts.
Lamāsies un dabūs pa galvu
Viena veida konflikts ir tāds, ka būs regulāra lamāšanās. Stāsti par velo un auto vadītāju kultūru, kāds varbūt dabūs pa galvu. Būs situācijas, kurās bērni brauks pa velosipēdu ceļu un nespēs agresīvam tēvainim izskaidrot Ceļu satiksmes noteikumus.
Turklāt manā praksē ir ļoti bieži situācijas, kur autotransporta vadītājs kliedz par savu taisnību, nezinot satiksmes noteikumus. Bet sliktāk ir tās situācijas, kur, pārliecināts par savu taisnību, uzbrūk ar transportlīdzekli."
Kāds ir risinājums?
Silenieks pauda uzskatu, ka pareizi būtu tā, ka maģistrālais gājēju un velosipēdu ceļš, kas ir galvenā ceļa sastāvdaļa (Ceļu satiksmes likuma izpratnē) nepārtrūkst, bet kā paklājs turpinās. Pārtrūkst mazākas nozīmes ceļš. Tādējādi tiem, kas pārvietojas par mazākas nozīmes ceļu, pat bez ceļa zīmēm ir skaidrs, ka ceļa segums pārtrūkst un aiz gājēju un velosipēdu ceļa tas turpinās.
Arī tie transportlīdzekļu vadītāji, kas iebrauc dzīvojamā zonā, var nejauši nepamanīt ceļa zīmi "Dzīvojamās zonas sākums", taču, braucot pāri gājēju un velosipēdu ceļam, pamanīs, ka mainās vide.
Bez skaidras infrastruktūras notiek avārijas
"Ja gājēju un velosipēdu ceļš nav pārtraukts, tad tie satiksmes dalībnieki, kas brauc pa Valdeķu ielu un iegriežas šajā iebrauktuvē, pievērsīs uzmanību tam, ka ir jāšķērso gājēju un velosipēdu ceļš. Pie kam, nogriežoties pa labi vai pa kreisi, jebkurā situācijā ir jādod ceļš gājējiem un velosipēdistiem, kuru ceļu šķērso.
Jāsaprot, ka ikdienā cilvēki aizdomājas, neskatās uz ceļa zīmēm, runā ar blakus sēdētājiem vai runā pa telefonu. Un, ja nav skaidras un nepārprotami saprotamas infrastruktūras, tad arī notiek avārijas.
Ceļu satiksmes drošības plānā ir noteikta vēlme sasniegt "0 mirušos uz ceļiem". Ar šādu jaunbūvēto infrastruktūru to nebūs iespējams sasniegt," Riteņbraucēju apvienības vadītājs atzina un piebilda, ka turklāt šis nav vienīgais šķērsojums šajā ceļā. "Katrā krustojumā ir kaut kādi brīnumi."
Tagadējā satiksmes organizācija nav galīgais risinājums
Savukārt Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora biroja sabiedrisko attiecību vadītāja Lelde Rudzika portālam Jauns.lv skaidroja, ka vēl tikai notiek veloceļa "Centrs - Ziepniekkalns" izbūve un pašlaik redzamā satiksmes organizācija nav gala risinājums.
Departamentā pievēršot uzmanību esošajai satiksmes organizācijai un tam, kāda tā būs pēc būvprojekta realizācijas, ņemot vērā iedzīvotāju drošību. "Par gājēju un velosipēdistu drošību tiek domāts un tas skaidrāk atspoguļosies jau tad, kad plānotās satiksmes organizācijas izmaiņas tiks realizētas.
Projekta risinājums paredz veloceliņu uz brauktuve apzīmēt ar 932.horizontālo apzīmējumu un 941.apzīmējumu, lai uzsvērtu veloceļa esamību. Šajā ielas posma daļā nav plānots saglabāt 920.līniju. Tāpat papildus redzamībai tiks uzstādītas lielākas dzīvojamās zonas zīmes, Rudzika raksturoja gaidāmās izmaiņas.