Tas ir kas nebijis... Latvijā trūkst velosipēdu un to rezerves daļu
Arī Latvija dažādu starptautisku notikumu dēļ tagad piedzīvo velosipēdu un to rezerves daļu trūkumu. Latvijas Riteņbraucēju apvienības valdes priekšsēdētājs Viesturs Silenieks sarunā ar portālu Jauns.lv pastāstīja, ka pēdējā laikā vērojams arī cenu pieaugums.
Silenieks norādīja, ka saistībā ar Covid-19 pandēmiju šobrīd gan pasaulē, gan Latvijā velo transporta pielietojums būtiski pieaug. Otrs iemesls, kāpēc tas pieaug, ir pasaules un Eiropas klimata politika, kā rezultātā ir finansiāls atbalsts velo infrastruktūrai. Arī Latvijā šie līdzekļi nonāk.
Detaļu trūkumu piedzīvo visā pasaulē
Viņš skaidroja, ka velosipēdu un to rezerves daļu trūkumu piedzīvo visā pasaulē. "To trūkst. Tā ir visas pasaules tendence. Mūsu tirgotāji pērk no vairumtirgotājiem Eiropā vai pa taisno austrumos, pārsvarā Taivānā. Eiropas lielās noliktavas, bāzes arī ņem no Taivānas pārsvarā.
Arī pasaulē Covid-19 dēļ cilvēki vairāk sāk braukt ar velosipēdiem. Visā pasaulē pietrūkst velosipēdu un - līdz ar to arī velosipēdu detaļu. Ja to trūkst Eiropas noliktavās, tad skaidrs, ka trūkst arī Latvijā."
Velosipēdu cenas ir kāpušas
Vēl jāņem vērā, ka velosipēdu un detaļu cenas ir pieaugušas, jo pasaulē kāpušas izejmateriālu cenas - gan alumīnijam, gan kaučukam.
Turklāt saistībā ar Covid-19 daudz preču tiek sūtītas internetā no Ķīnas, tādēļ samazinājusies konteineru pieejamība. "Tā kā pasaulē trūkst konteineru, tad aug cena konteineriem. Tā ir augusi pat 2-3 reizes, salīdzinot ar cenu pirms gada. Tas nozīmē, ka jebkurai precei, kas nāk uz Eiropu, aug cena."
Arī Suecas kanālā iestrēgušā konteinerkuģa stāsts krietni paceļ cenas. Arī Amerikas-Ķīnas attiecības ietekmē, jo tiek darīts viss, lai no Ķīnas neko nepirktu.
"Tā visa rezultātā aug cenas gan velosipēdiem, gan detaļām, pie tam vēl tie nav pieejami," viņš teica.
Rīgā ar velosipēdiem braukā arī salā un sniegputenī
Kādreiz ar riteņiem brauca tikai nabadzīgie
Riteņbraucēju skaits Latvijā gadu no gadu pieaug. Silenieks to skaidro ar vairākiem iemesliem.
Šobrīd sabiedrībā ir arvien mazāk stereotipu par riteņbraukšanu. 90.gadu sākumā iedzīvotāji bija nabadzīgi, bet stilīgāk bija nopirkt džipu, nevis braukt ar riteni, jo tad citi varētu padomāt, ka esmu nabags vai students. "Tas jau sāk mazināties."
Tie cilvēki, kas mācījušies un strādājuši ārzemēs, redzējuši, ka daudz studentu un strādājošo brauc ar velosipēdiem.
"Viņi saprot, ka tas ir normāli."
Turklāt latviešu studenti ārzemēs, braucot ar riteņiem, samazina savas izmaksas. Šie jaunieši, atgriezušies Latvijā, arī veicinājuši riteņbraukšanas kultūru pilsētās.
Cik laba ir velo infrastruktūra
Vēl riteņbraucēju skaits lielā mērā saistīts ar velo infrastruktūras pieejamību. "Ja cilvēks dzīvo tā, ka viņš netiek no mājas ārā un viņam apkārt ir aktīva, agresīva satiksme, tad viņš ar velosipēdu nebrauks, pat ja viņam to uzdāvinās. Viņam vienkārši bail. Jo vairāk ir velo infrastruktūras, jo labāk tas veicina riteņbraukšanu."
Tie velosipēdisti, kuri jau līdz šim aktīvi braukuši ar riteņiem, to darīs arī turpmāk. Bet tie, kas iepriekš nav braukuši, viņiem ir bail braukt pa koplietošanas ceļiem. Bet, ja būs labi veloceliņi, tad viņi varētu sākt domāt par riteņbraukšanu.
Vairāk elektro velosipēdu
Tā kā sporta zāles ir slēgtas un daļa cilvēku nevēlas braukt ar sabiedrisko transportu, vairāk cilvēku izvēlas iet kājām vai braukt ar velosipēdu. Tādēļ pieaug arī elektrisko velosipēdu tirdzniecība. Šos braucamos izvēlas cilvēki, kuri grib braukt ar riteni, bet nevēlas tik daudz mīties. Tāpat elektro velosipēdus iegādājas iedzīvotāji, kuriem ir jābrauc garāki ceļa posmi.
Kravas velosipēdus lieto arvien plašāk
Vēl viena tendence ir kravas velosipēdu skaita pieaugums. Kādreiz velo rati bija plaši izmantoti, piemēram, ar tiem beķeris izvadāja maizi un piena tirgotājs - pienu. Savukārt Padomju laikā velo ratu izmantošana saruka, bet tagad atkal sāk atgriezties. Iedzīvotāji ievēro velokurjerus, kuri brauc ar kravas velosipēdiem, un arī paši sāk izrādīt interesi par tiem.
Eiropā kravas velosipēdus labprāt izmanto, lai vestu bērnus uz skolu: "Tā ir normāla prakse. Bet pie mums, Latvijā, tas vēl nav tik ļoti iecienīti, bet jau sāk notikt."
Atslēdznieks uz kravas riteņa
Turklāt novērojams, ka uzņēmi sāk pirkt kravas velosipēdus. Piemēram, tas ir ļoti ērts transportlīdzeklis atslēdzniekam, kurš brauc remontēt durvis. Viņš var salikt savus instrumentus slēdzamā riteņa kravas kastē, piebraukt pavisam tuvu pie remontējamās mājas, pat līdz durvīm. Turklāt viņam nav jāmaksā par stāvvietu, kā tas būtu, pārvietojoties ar automašīnu.
Vēl kravas velosipēdus iecienījuši uzņēmumi, lai pārvadātu kravas, piemēram, rezerves daļas, par rūpnieciskām teritorijām.