A, B un C mācību modelis skolās
Izglītības un zinātnes (IZM) ministrija izstrādātie modeļi paredz, kā pie dažādas epidemioloģiskas situācijas tiek organizētas mācības. A, B un C mācību modeļi paredz gan klātienes, gan attālinātas mācības.
A modelis
Mācības izglītības iestādē ar vai bez attālinātā mācību procesa elementiem mācību personalizācijai, pašvadītas mācīšanās stiprināšanai vai digitālo prasmju attīstībai. Šo modeli izmanto, ja izglītības iestāde var nodrošināt visas epidemioloģiskās drošības prasības un iestādē nav konstatēti inficēšanās vai saslimšanas gadījumi. 1.–6. klašu posmā mācības izglītības iestādē tiek īstenotas bez attālinātā mācību procesa elementiem. Savukārt 7.–12. klašu posmā izglītības iestāde mācības plāno un organizē izglītības iestādes telpās un paredz iespēju vienu dienu nedēļā mācībām patstāvīgi t.sk. attālināti.
Skolēna/audzēkņa mācību darbs attālināti tiek organizēts, izmantojot dažādas mācību organizācijas formas, mācību metodes un informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, un var notikt izglītības iestādē, piemēram, bibliotēkā vai citā piemērotā telpā, kā arī ārpus tās. Tā iespējams personalizēt mācīšanos, kas vērsta uz skolēna iesaistīšanos un aktīvu mācīšanos atbilstoši savam mācīšanās tempam, vajadzībām un interesēm, savukārt skolotājam dodot iespējas strādāt ar dažādu zināšanu līmeņa skolēniem un diferencēt mācību saturu. Šāda prakse kļūt īpaši aktuāla, 2020./21. mācību gadā uzsākot jaunā lietpratības izglītības standarta īstenošanu 7. un 10.klasēs.
B modelis
Daļēji attālinātas mācības jeb jauktās mācības (blended learning). Mācības notiek gan izglītības iestādes telpās, gan attālināti. Attālinātās mācības 7.–12. klasē īstenojamas ar pedagogu tiešsaistē vai skolēnam/audzēknim veicot mācību uzdevumus individuāli vai sadarbībā ar citiem skolēniem/audzēkņiem. Pilnvērtīgām mācībām tiešsaistē nepieciešams, lai to dalībnieki (skolotājs un skolēni/audzēkņi) redzētu un dzirdētu cits citu reālajā laikā. Šādi mācības tiek organizētas, ja izglītības iestādē nav konstatēti inficēšanās vai saslimšanas gadījumi, tomēr tā nevar nodrošināt visas epidemioloģiskās drošības prasības. Modelis izmantojams, lai nodrošinātu distancēšanās iespēju, piemēram, klašu un koplietošanas telpu piepildījumu, skolēnu plūsmas organizēšanu un kontroli. Mācību procesa organizēšanas metodes un laika proporcija starp mācībām izglītības iestādes telpās un mācībām attālināti mainās atkarībā no skolēna vecuma, pašvadītas mācīšanās prasmēm un iespējām.
Īstenojot vispārējās izglītības programmu 7.–12. klasēs, mācībām attālināti ārpus izglītības iestādes tiek paredzēts 40–60% no kopējā mācībām paredzētā laika, tajā skaitā mācības tiešsaistē ar pedagogu ir ne mazāk kā 30 %. Proporcija starp mācību laiku attālināti ārpus izglītības iestādes individuālam darbam var tikt individualizēta arī vienas klases ietvaros atkarībā no skolēna pašvadītas mācīšanās prasmēm. Profesionālās izglītības iestādē atbilstoši apgūstamajai profesionālās izglītības programmai, iegūstamajai kvalifikācijai un mācību procesa grafikam mācību procesu 60–80% organizē klātienē un 20–40 % attālināti. Izglītības iestāde plāno, kāds mācību saturs un kā tiks apgūts izglītības iestādē un attālināti, atkarībā no proporcijas starp vienu un otru. Izglītības iestādes telpās mācību process tiek organizēts, elastīgi izmantojot dažādas formas (mācību stundas, konsultācijas (individuāli vai grupā), projektu darbi un to prezentācijas). Ja pārsvarā mācības notiek klātienē (līdz 60% no kopējā laika), procesu plāno tā, lai skolēnam apgūstamās jaunās zināšanas un prasmes tiktu apgūtas klātienē mācību stundā/nodarbībā izglītības iestādē, savukārt to nostiprināšana, vingrināšanās, padziļinājums – attālināti. Var rīkoties pretēji, kad skolēni/audzēkņi iegūst priekšzināšanas, mācoties pārsvarā attālināti (60 % no kopēja laika, izmantojot mācību grāmatu, digitālos mācību līdzekļus utt.). Šādā situācijā skolotājs var izmantot klātienes mācību stundas, lai nostiprinātu zināšanas un prasmes praktiskā darbībā.
C modelis
Pilnībā attālinātas mācības. Skolēni/audzēkņi izglītības iestādes telpas neapmeklē, mācās tikai attālināti ar pedagogu tiešsaistē un veic patstāvīgos darbus individuāli vai sadarbībā ar citiem. Izmanto informācijas un komunikācijas tehnoloģijas un attālinātām mācībām veidotus mācību līdzekļus. Pilnvērtīgām mācībām tiešsaistē nepieciešams, lai to dalībnieki (skolotājs un skolēni/audzēkņi) redzētu un dzirdētu cits citu reālajā laikā. Pilnībā attālinātas mācības tiek organizētas, ja izglītības iestādē ir konstatēta inficēšanās vai saslimstība ar Covid-19, Slimību profilakses un kontroles centrs ir noteicis obligātus pretepidēmijas pasākumus valstī, pašvaldības vai skolas līmenī.
Šo modeli var piemērot klasei, klašu grupai vai visai skolai. Attālinātam mācību procesam plāno mācību saturu (sasniedzamos rezultātus) mazākā apjomā nekā klātienes mācībās. Jaunākajās klasēs samazina apgūstamā satura apjomu (līdz pat 50 %), vecākajās klasēs – vismaz par 10 %. Ja attālinātu mācību process nepārsniedz divas nedēļas, tad skolēni pamatā mācās individuāli, skolotāja vadībā, izmantojot tiešsaistes nodarbības ne mazāk kā 10% apmērā no kopējā mācību laika. Vērtēšanā izmanto formatīvās vērtēšanas formas, sniedzot regulāru atgriezenisko saiti.
Ja attālinātu mācību process ir ilgāks par divām nedēļām, tad, izmantojot “Vadlīnijas vispārējās un profesionālās izglītības iestādēm attālinātu mācību īstenošanai izglītības iestādē”, īsteno tiešsaistes mācību stundas/nodarbības ne mazāk kā 30% apmērā no kopējā mācību laika un izmanto gan formatīvās, gan summatīvās vērtēšanas formas.