"Vadītājiem acis spīd, un viņi grib braukt" - Liepājas ielās dodas jaunie tramvaji
Pavisam drīz, Liepājas dzimšanas dienas nedēļā, no 15. marta pasažierus Vēju pilsētā sāks vadāt jaunie tramvaji. Pagaidām rit pēdējie izmēģinājumi. “Iespaids ir ļoti labs,” saka tramvaja vadītāja Marika Gordeja, kurai jaunā darba vieta nedaudz pat atgādina pilota kabīni.
Zemās grīdas tramvaji ražoti konkursā uzvarējušajā Horvātijas uzņēmumā "Končar Electric Vehicle Inc"., un piegādāti pirmie četri, nākamajos trīs mēnešos būs vēl trīs. Garantija no saņemšanas brīža ir trīs gadi, šajā laikā Liepājā regulāri būs vismaz divi ražotāja pārstāvji, lai palīdzētu novērst kļūmes, ja tādas būs.
Pasažieriem būs ērtāk
"Viens vagons maksā nepilnus 1,5 miljonus eiro, šobrīd līgums noslēgts par 12 vagonu piegādi, bet plānojam pirkt vēl divus," "Kas Jauns Avīzei" teic Liepājas tramvaja valdes loceklis Aigars Puks. Pirkumu līdzfinansē Eiropas Savienība, atbalstu sniedz arī valsts un pašvaldība.
Līdzšinējie tramvaji ir 30 līdz 40 gadus veci, morāli un fiziski novecojuši. "Jaunajiem zemās grīdas vagoniem pielāgojam pieturvietas, lai pasažieriem būtu ērtāk iekāpt un izkāpt," Puks uzsver, ka īpaši svarīgi tas ir invalīdiem ratiņkrēslos, vecākiem ar bērnu ratiem, cilvēkiem ar kustību traucējumiem, senioriem.
Mūsdienīgs aprīkojums
"Viena vagona garums ir 20,7 metri augstums – 3,4 metri, svars 28 tonnas. Maksimālo ātrumu var attīstīt līdz 70 kilometriem stundā, bet drošības nolūkos pilsētvidē ieprogrammēts, lai nepārsniegtu atļautos 50 kilometrus," stāsta Puks.
Vagoni aprīkoti ar gaisa kondicionētājiem, mūsdienīgu pasažieru apziņošanas sistēmu, videonovērošanu, biļešu kompostieriem. Izmēģinājumi noritējuši veiksmīgi, tāpat arī vadītāju apmācības, te palīdz 15 horvātu speciālisti.
Ne pedāļu, ne spoguļu
"Tramvaju vadītājiem acis spīd, un viņi grib braukt," priecājas Puks. Jaunajās kabīnēs daudz kas ir citādi, piemēram, ir skārienjutīgie ekrāni un spoguļu vietā kameras.
Marika Gordeja vada tramvajus jau astoņus gadus. "Jaunie ir klusāki nekā iepriekšējie, gaita daudz vienmērīgāka un līganāka. Iespaids ir ļoti labs," pieredzē ar "Kas Jauns Avīzi" dalās Marika. Veco tramvaju vadībai izmantoti pedāļi, bet jaunajiem – ar kreiso roku no vadības pults, un kabīne nedaudz atgādinot lidmašīnu.
"Nav grūti, bet ir ļoti daudz elektronikas. Ar jaunajiem noteikti ir komfortablāk braukt, tas būs kas jauns pilsētai, kura kļūst aizvien sakoptāka. Vecie arī nebija slikti, taču – vecs paliek vecs. Protams, būs žēl šķirties, astoņi gadi nav maz, bet paies laiks, kad pabrauksim ar jaunajiem un aizmirsīsim vecos pavisam," spriež Gordeja, aicinot liepājniekus un pilsētas viesus vairāk izmantot sabiedrisko transportu un tieši tramvajus.
Ko darīt ar vecajiem vagoniem, konkrēta plāna vēl nav. Daļu droši vien saglabās rezerves daļām, interesi izrādījuši arī vietējie uzņēmēji – kafejnīcu vai tūrisma vajadzībām. Iespējams, vecos tramvajus pārdos izsolē, gribētāji esot Ukrainas transporta uzņēmumi.