foto: Shutterstock
Vienā autoservisā par remontu prasa 3000 eiro, otrā – tikai 12 eiro: vai kāds aizstāv cilvēkus no negodīgiem meistariem
Nepatīkamo pieredzi vēl nejaukāku dara fakts, ka serviss tā arī nav atvainojies par iespaidīgo rēķinu.
Sabiedrība
2021. gada 22. februāris, 04:25

Vienā autoservisā par remontu prasa 3000 eiro, otrā – tikai 12 eiro: vai kāds aizstāv cilvēkus no negodīgiem meistariem

Kārlis Seržants

Jauns.lv

Nereti dzirdēts par autoservisu ne visai godīgajām darba metodēm, un sevišķi tas attiecas uz tā sauktajiem kaktu meistariem, kuri nepārstāv nevienu no oficiālajiem automašīnu ražotājiem vai tirgotājiem. Tomēr gadās, ka kāja paslīd arī oficiālajiem. Ko ņemt vērā, lai nepārmaksātu par auto remontu un apkopi?

Sindija Lazdiņa "Facebook" dalījusies ar nepatīkamu gadījumu kādā oficiālajā servisā, aicinot būt uzmanīgiem pret veikto automašīnu diagnostiku un piedāvāto remonta plānu.

Uzticējās dīlera servisam

Lazdiņas ģimene savu auto iegādājusies tieši pie šā dīlera, un šķitis loģiski, ka arī apkopi un remontu uzticēs šim servisam, nešauboties par profesionalitāti un darba kvalitāti.

“To arī uzticīgi darījām piecus gadus, un pat prātā nenāca apšaubīt izrakstīto rēķinu un darbu nepieciešamību – uzticējāmies par visiem 100%, kā nekā, esam savējie,” raksta Lazdiņa.

Nesen bija nepieciešama kārtējā apkope. “Aizvedām savu auto uz apkopi, lūdzot pie viena apskatīties sajūga pedāli, kuram pēdējā laikā bija niķis ieķerties. No rīta aizvedam, vakarā zvana meistars – atklājis problēmas ne tikai sajūgā, bet arī ritošajā daļā. Ok, jāremontē ir, bet vairākas detaļas nav uz vietas un jāpasūta. Vienojāmies, ka uzliek tās detaļas, kas ir uz vietas, pārējo remontu pabeigsim, kad tās būs pieejamas,” turpina Lazdiņa.

Nākamajā dienā vīrs ieradies ar apmaksātu veikto remontdarbu rēķinu 709,50 eiro apmērā un uz vietas neesošo detaļu priekšskatījuma rēķinu 3096,62 eiro apmērā.

“Bijām šokā, bet sākām domāt – kopš pēdējās mašīnas apskates šajā servisā ar to ir ļoti maz nobraukts, un, ņemot vērā mūsu vērīgo attieksmi pret savām automašīnām, viss liekas drusku dīvaini. Nolēmām veikt kontrolšāvienu un aizvest auto uz cita servisa diagnostiku. Liels bija mūsu pārsteigums, ka tur neko no pirmajā servisā atklātajiem defektiem neatklāja. Sajūga pedālim tika nomainīta atspere, un tas mums izmaksāja 12 eiro,” atklāj Lazdiņa.

Pat neatvainojās

“Atsevišķs stāsts ir par to, ka servisa darbinieki mums pat neatvainojās jo, “tas ir bijis tikai priekšskatījums, un neviens jums neteica, ka obligāti mašīna ir jālabo”,” piebilst Lazdiņa.

Arī sarunā ar "Likumu un Taisnību" Sindija Lazdiņa apstiprina, ka viss tā arī noticis, un darbinieki turpinājuši apgalvot, ka viņu veiktā diagnostika bijusi absolūti pareiza un kļūdījušies esot otrā servisā. Tiesa gan, arī tā veikta modernā, autorizētā dīlera servisā.

Jāsaka, arī raksta autoram ar šo pašu servisu bijusi situācija, kad pēc nekvalitatīvi nomainīta priekšējā stikla divas reizes pēc kārtas nodega sensoru elektroniskais bloks, un tikai, mainot to otro reizi, cita servisa darbinieks atklāja bojājuma cēloni.

Kā izvēlēties autoservisu

Kā redzams, no riska tikt apkrāptam nevar būt simtprocentīga garantija nevienā servisā, tomēr, izvēloties, kur vest savu automašīnu, daži priekšdarbi ir veicami. Ja jūs to darāt laikā, kamēr automašīnai vēl ir garantijas laiks, tad, protams, izvēle var notikt tikai starp servisiem, kuri ir sertificēti un autorizēti konkrētas auto markas ietvaros. Pretējā gadījumā garantiju var arī zaudēt, un autorizētā servisā ir lielāka cerība, ka tiek lietotas oriģinālās detaļas.

Vispirms der izpētīt Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) mājaslapu, kurā ir atrodams dažādu nozaru uzņēmumu melnais saraksts. Tajā iekļūst uzņēmumi, kuru darbībā ir konstatēta klientu tiesību neievērošana un kuri pat pēc PTAC lēmuma par naudas atmaksu un problēmas novēršanu ir atteikušies to izdarīt.

Otra iespēja ir ielūkoties portālā sudzibas.lv, kur informāciju par negodprātīgi saņemtiem pakalpojumiem ievieto paši klienti. Šobrīd tur arī ir redzams visai daudz sūdzību, turklāt par dažiem uzņēmumiem to ir krietni daudz. Portāla īpatnība gan ir tā, ka tur var ievietot arī pozitīvas atsauksmes, un to mēdz izmantot arī uzņēmumi – ja redzat, ka par firmu ir pārdesmit sūdzību un vēl vairāk uzslavu, varat būt gandrīz droši, ka tās rakstījuši paši darbinieki.

Zvanot uz servisu, lai noskaidrotu par remonta iespējām, noteikti jautājiet, vai jums pēc darba pabeigšanas izsniegs čeku un rēķinu ar pilnu izlietoto detaļu un darba stundu uzskaitījumu.

Izplatītākie krāpšanas veidi

Parasti par upuriem kļūst nepieredzējuši autobraucēji. Jebkuram pieredzējušam meistaram jau pēc dažu minūšu sarunas ir skaidrs, kāda ir klienta izpratne par remonta lietām.

Visai populāra ir neesošu bojājumu un defektu uzrādīšana (kā konkrētajā piemērā), sevišķi situācijā, ja pats ierodaties servisā ar vārdiem “man tur kaut kas grab”. Ja automašīna ir salīdzinoši jauna un saņemtais priekšapskates rēķins ir kosmisks, ir vērts pamēģināt laimi vēl kādā citā autoservisā.

Lieku darba stundu un nenotikušu darbu ierakstīšana rēķinā – tos pamanīt un apstrīdēt gan būs pa spēkam tikai cilvēkam, kas saprot vairāk nekā vidējais autobraucējs.

Oriģinālo detaļu vietā uzstāda neoriģinālās – sīku detaļu nomaiņu nokontrolēt ir grūti, taču visām lielajām detaļām ir speciāls marķējums – pieprasiet, lai šo detaļu numuri būtu ierakstīti rēķinā. Turklāt oriģinālajām detaļām normāls serviss dod arī garantiju.

Uzrāda lielāku nomainītās eļļas daudzumu – darot to pirmo reizi, noziedojiet laiku un izstudējiet automašīnas tehnisko dokumentāciju, jo tur šie dati ir atrodami.

Braucot uz obligāto garantijas laika tehnisko apkopi, atcerieties, ka tas jādara ne tikai noteiktā laika intervālā, bet arī atkarībā no nobraukuma. Ja nobraukums stipri atpaliek no noteiktā, jums ir visas tiesības nepiekrist pilna apjoma apkopei, ko noteikti piedāvās serviss.

Ir arī meistari, kuri automašīnai var izņemt vēl derīgas oriģinālās detaļas, nomainot tās ar neoriģinālām vai vecākām. No tā var izvairīties, paziņojot, ka jūs gribēsiet pēc remonta saņemt nomainītās detaļas; tās atdot, starp citu, ir katra servisa pienākums.

Ja atkārtojas tā pati vaina, brauciet uz citu servisu – tur bez īpašām pūlēm varēs noteikt iepriekš veiktā remonta kvalitāti un varēs noformēt defekta konstatācijas aktu, ar kuru vajadzības gadījumā varēsiet doties pat uz tiesu.

Kā rīkoties, lai neradītu problēmas

Jebkurā gadījumā – vai serviss ir autorizēts vai ne – klientam ir tiesības uz preces vai pakalpojuma garantiju, jo, jaunu auto pērkot, minimāla garantija ir divi gadi, taču arī jebkurai automašīnas detaļai ir noteikta laika vai nobraukuma garantija, sevišķi, ja runa ir par ražotāja oriģinālajām detaļām. Pēc Patērētāju tiesību aizsardzības likuma, visplašākās tiesības pieteikt prasījumus ir tieši pirmajos sešos mēnešos pēc remonta.

Pirms remonta noteikti jāvienojas par tā izmaksām, laiku, kādā tas tiks veikts, kā arī detaļu cenām, šo vienošanos nostiprinot arī rakstiski.

Vajadzētu uzmanīties situācijā, kad remonta laikā automašīnai, kurai pirms tam veikta pilna diagnostika, pēkšņi atklājas jaunas, lielus līdzekļus prasošas problēmas.

Ja remonts ir neliels vai tā ir tikai kārtējā dažu stundu tehniskā apkope, varat lūgt atļauju procesu pavērot klātienē – tiesa gan, nekur nav noteikts, ka servisam tas būtu jānodrošina.

Galvenais vienmēr atcerēties tautas gudrību: “Savējais tu būsi tikai garāžā pie kaimiņu Jāņa, visiem pārējiem tava ierašanās ir tikai bizness.”

Tēmas