Čaka ielas eksperiments izgāzies? Sastrēgumi un tukšas velojoslas
Rīgas domes lēmums Marijas/Čaka ielā no Centrālās stacijas līdz Zemitānu tiltam ierīkot velojoslas abos virzienos, pārējai satiksmei atstājot tikai vienu joslu katrā virzienā, radījis sastrēgumus. Pirmās nedēļas pieredze liecina, ka eksperiments varētu būt izgāzies.
Haoss Čaka/Marijas ielā
Rīgas domes lēmums nule atjaunotajā Marijas/Čaka ielā no Centrālās stacijas līdz Zemitānu tiltam ierīkot velojoslas abos virzienos un turpmāk jau ...
"Kas Jauns Avīze" novēroja, ka riteņbraucēji velojoslas neizmanto, bet turpina braukt pa ietvi, šajā gadījumā pārkāpjot satiksmes noteikumus. Tikmēr autovadītāji nīkst sastrēgumos, kamēr blakus ir pilnīgi brīva josla. Sabiedriskais transports kļuvis daudz lēnāks – agrāk no viena galapunkta līdz otram vajadzēja braukt pusstundu, tagad sastrēgumstundās jārēķinās teju pat ar stundu.
Trolejbuss pēc saraksta nepienāks
Baiba Bartaševiča-Feldmane, Rīgas satiksmes Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja, "Kas Jauns Avīzei" teic: "Vērojumi liecina, ka lielākie sabiedriskā transporta kavējumi bija pirmajā dienā, kad tika ieviesta velojosla. 11. novembra vakarā tiem transporta līdzekļiem, kas kursēja pa Čaka ielu, bija 30 līdz 50 minūšu kavējumi. Lai veiktu sīkāku analīzi, nepieciešams ilgāks laiks, jo pēc pāris dienu novērojumiem nevaram runāt par sistēmu."
Uldim Štokmanim no Mežciema gandrīz katru dienu ar trolejbusu jābrauc uz centru un atpakaļ. “No trolejbusa loga izskatās jautri. Melns asfalts, tukša velojosla. Tagad arī vairs pa galvu un kaklu nav jāsteidzas uz trolejbusu, jo tas noteikti nepienāks pēc saraksta. Visi brauc lēni, mašīnas stāv smukā strīpā! Agrāk ar trolejbusu bija jābrauc pusstunda, tagad jārēķinās ar stundu. Turklāt Čaka ielā trolejbuss ne vienmēr var izlavierēt pāri velojoslai, lai apstātos tieši pie pieturas,” stāsta rīdzinieks.
Riteņbraucējam ieguvumā divas minūtes
Pavisam sašutis ir Romāns Upītis: "Vispār šī ir stulbība. Nu kāpēc velojosla jāatklāj rudens beigās, kad daudzi jau riteņus nolikuši ziemas guļai? Kaut arī tagad nav kailsals, tomēr velobraucēju ir mazāk. Velojoslas vajadzēja ierīkot vasarā, kad cilvēki tik tiešām daudz braukāja ar riteņiem, tagad tās testēt ir bezjēdzīgi."
Pēteris Leiškalns ikdienā minas ar divriteni uz centru no Grīziņkalna: “Jūtos kā ērglis, braucu visiem garām.” Laika ziņā ieguvums gan ir tikai divas minūtes, ceļā jāelpo iestrēgušo auto gāzes, un Leiškalns ir kritisks – šis veikums ir populistu gājiens.
Cieš arī Pierīga
Čaka iela ir svarīga pārvietošanās artērija ne tikai rīdziniekiem, lai ar četru trolejbusu, triju autobusu un divu maršrutu mikroautobusiem aizbrauktu uz Mežciema vai Purvciema pusi.
Pa šo maģistrālo ielu kursē arī pasažieru autobusi uz un no Ropažiem, Cekules, Zaķumuižas, Silakroga, Sauriešiem. Rīdzinieki vēl var izdomāt apkārtceļus un izmantot citu transportu, bet daudziem Pierīgas iedzīvotājiem šie autobusi ir vienīgais sabiedriskais transports.
Apvienības "Pilsēta cilvēkiem" pārstāvis Oto Ozols turpretim atgādina, ka pirms remonta pabeigšanas bedru dēļ Čaka ielā bija noteikts ātruma ierobežojums līdz 30 kilometriem stundā un tā darbojās ar divām joslām, bet satiksme Rīgā tāpēc neapstājās. "Tagad būtu nepiedodami šo ielu atvērt kā šoseju!" uzskata Ozols. Viņaprāt, pareizāk būtu uzlabot Čaka ielas apbraukšanas iespējas.
Kritiķi vāc parakstus
Valērijs Tolkačovs sabiedrības iniciatīvu portālā "ManaBalss.lv" ierosinājis parakstu vākšanu pret Čaka ielas sašaurināšanu un velojoslu izveidi.
Viņš skaidro, ka satiksmes intensitāte šeit ir diezgan liela, bet turpat netālu paralēli stiepjas Barona iela, kur jau ir izveidotas rekomendējošas velojoslas. Tiesa, pa tām pārvietojas arī auto, tomēr Barona ielā satiksme ir mazāk intensīva un atļautais braukšanas ātrums ir 30 kilometru stundā, tāpēc eksperiments ar velojoslām iederētos šeit. Iniciatīva pirmajās divās nedēļās savākusi aptuveni 3300 parakstu.
Plānots, ka eksperiments ar pagaidu velojoslām ilgs līdz nākamā gada aprīlim, kad arī domē spriedīšot, vai tās saglabāt.