Čakarēt vai nečakarēt Čaka ielu? Par un pret velojoslām
foto: LETA
Sabiedrība

Čakarēt vai nečakarēt Čaka ielu? Par un pret velojoslām

Jauns.lv

Vai Aleksandra Čaka ielā ir jāierīko velojoslas un tā jāpadara iedzīvotājiem draudzīgāka? Viedokļi atšķiras. Vieni uzskata, ka ielā jāatjauno intensīva auto kustība un aicina "nečakarēt Čaka ielu", taču citi akcentē, ka apkārtnei jābūt velobraucējiem un vietējiem iedzīvotājiem piemērotākai.

Čakarēt vai nečakarēt Čaka ielu? Par un pret veloj...

Apvienības "Pilsēta cilvēkiem" pārstāvis Oto Ozols sarunā ar portālu Jauns.lv vispirms vērsa uzmanību, ka Rīgas domes atbildīgajā komitejā, kur lēma par šo jautājumu, izskanēja pretēji viedokļi. Šķitis, ka deputāti ir gatavi atbalstīt šo ideju, taču departamentu un institūciju pārstāvji iebilduši un centušies to "norakt". "Rīgas satiksme" esot demonstrējusi neadekvātus datus par sastrēgumiem un aizkavējumiem. Tāpat esot izskanējis aicinājums "nečakarēt Čaka ielu".

"Pa vecam" vairs nedrīkst

Ozols norādīja uz auditu, kurā secināts, ka Čaka iela līdzšinējā veidolā nevar turpināt pastāvēt. Vēsturiski platā brauktuve nav atbilstoša satiksmes drošības prasībām. Apdraudošas situācijas rodas ne tikai starp automašīnām, bet tajās iesaistīts arī sabiedriskais transports. Tādēļ Čaka iela vairs nedrīkst darboties līdzšinējā izskatā un jāmeklē jauni risinājumi.

foto: Pilsēta cilvēkiem
Fragments no audita.
Fragments no audita.

Šosejai - nē!

Ozols arī akcentēja: lai arī vairākus gadus Čaka ielā bija noteikts ātruma ierobežojums 30 km/h un tā darbojās ar divām joslām, satiksme Rīgā neapstājās. "Tagad būtu nepiedodami šo ielu atvērt kā šoseju!" Pareizāk būtu uzlabot Čaka ielas apbraukšanas iespējas un tajā ielā iekārtot velojoslas.

Vēl jāatceras par ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" būvniecību, kas arī saistīta ar Centrālās stacijas apkārtnes pārveidošanu un uzlabošanu, padarot to iedzīvotājiem un velobraucējiem patīkamāku.

Tāpat Čaka ielā būtu jāpalielina sabiedriskā transporta prioritāte, lai autobusu un trolejbusu pasažieri varētu pārvietoties ērtāk un ātrāk.

Ietves jāatdod gājējiem

Ozola ieskatā Čaka ielas ietves būtu jāatvēl tikai gājēju vajadzībām. Pa ietvēm nevajadzētu braukt ne velosipēdistiem, ne veloskūteriem. Uz ietvēm vajadzētu novietot soliņus un tās būtu jāapzaļumo.

Apvienība "Pilsēta cilvēkiem" neaicina ielu pilnībā slēgt autotransportam. Čaka iela ir tik plata, ka uz tās vietas pietiek gan autovadītājiem, gan velosipēdistiem un gājējiem. Taču nebūtu labi pieļaut, ka Čaka iela nākotnē atkal kļūst par caurbraucēju iecienītu maršrutu. Tas mazinās ielas pievilcību gan iedzīvotāju, gan uzņēmēju acīs. Rīgai vajadzētu domāt par iedzīvotāju noturēšanu pilsētas centrā.

Kas notiks ap Zemitānu tiltu?

Lai velojoslu iecere izdotos, ļoti svarīgi, kas notiks ar satiksi Zemitānu tilta apkaimē. Purvciemā dzīvo ļoti daudz cilvēku, un, ja tiks radīta laba infrastruktūra, Zemitānu tiltu izmantos daudz velobraucēju. Patlaban tilta apkārtne ir visai nožēlojamā stāvoklī, piemēram, daļa velosipēdistu ir neapmierināti ar stāvajām kāpnēm, pa kurām jānes ritenis.

foto: no izdevniecības Rīgas Viļņi arhīva
Zemitāna tilta kāpnes.
Zemitāna tilta kāpnes.

Noslēgumā Ozols uzsvēra, ka Čaka ielu nedrīkst nolemt degradācijai, bet blakus esošo Krišjāņa Barona ielu veidot kā iedzīvotājiem un velosipēdistiem draudzīgāku zonu. Arī Čaka ielas apkārtnes iedzīvotāji ir pelnījuši kvalitatīvu uzturēšanās vietu.

Labāk izvēlēties Barona ielu

Savukārt Valērijs Tolkačovs, kurš iniciējis parakstu vākšanu pret ielas sašaurināšanu un velojoslu izveidi, portālam Jauns.lv skaidroja, ka ir vairāki iemesli, kāpēc viņam tas ir svarīgi.

Čaka ielā satiksmes intensitāte ir diezgan liela, bet turpat netālu paralēli atrodas Barona iela, kur jau ir izveidotas rekomendējošas velojoslas. Tiesa, pa tām pārvietojas arī automašīnas. Barona ielā satiksme ir mazāk intensīva, kā arī atļautais braukšanas ātrums ir 30 km/h.

Tolkačovs uzskata, ka šo eksperimentu ar velojoslām vajadzētu īstenot Barona ielā nevis Čaka ielā. Barona iela velobraucējiem ir daudz ērtāka: tā atrodas starp Brīvības un Čaka ielām, labi savienota ar Gaisa un Zemitānu tiltiem, kā arī ir garāka nekā Čaka iela. Braucot pa Barona ielu, var tikt līdz pašai Vecrīgai.

Riteņbraucējiem nav tik būtiski, lai velojoslas ierīkotu tieši Čaka ielā nevis Barona ielā, taču citiem satiksmes dalībniekiem būtu ļoti svarīgi. Sabiedriskā transporta un privāto auto pasažieriem ir milzīga starpība, vai Čaka ielā izveido velojoslas, viņš skaidro.

Velojoslas radīs sarežģījumus arī jaunajiem vecākiem ar bērnu ratiņiem un cilvēkiem ar kustību traucējumiem.

Tolkačovs akcentēja vēl vienu mīnusu pašreizējam eksperimentam: kreisais pagrieziens no Marijas uz Elizabetes ielu, kuru lieto 11., 23., 18., 22. trolejbusi, kā arī privāts transports. Ja tur paliks viena josla un kreisais pagrieziens, tad izbraukt uz 13.janvāra ielu būs kaut kas nereāls, jo, pagriežoties pa kreisi uz Elizabetes ielu, ir jāpalaiž pretēji braucošos transportlīdzekļus.

Ņemot vērā iepriekš uzskaitītos argumentus, Tolkačovs nolēma iesniegt iniciatīvu par parakstu vākšanu pret velojoslām Čaka ielā. Viņš uzskata, ka nav vienīgais cilvēks, kurš ir līdzīgās domās - plānots savākt vairākus tūkstošus parakstu. Mērķis ir parakstus nosūtīt Rīgas domei līdz eksperimenta sākumam 1.decembrī.

Ja varētu, brauktu ar velosipēdu vairāk

Pats iniciatīvas iesniedzējs dzīvo Purvciemā un viņa ikdienas maršruts ved pa Zemitāna tiltu uz darbu Jaunajā Teikā un studijām Rīgas Tehniskajā universitātē Ķīpsalā. Agrāk viņš pārvietojās ar sabiedrisko transportu, taču patlaban ar savu auto, jo tikai tā iespējams paspēt gan uz darbu un skolu, gan treniņiem.

Rīgas centrā arvien vairāk komerctelpu kļūst tukšas, bet nekustamo īpašumu mākleri tām nespēj atrast jaunus nomniekus. Piemēram, uzņēmējdarbība sāk izmirt Čaka ielā.

Čaka ielā izmirst uzņēmējdarbība - veikali slēgti, telpas iznomā, neviens neņem

Rīgas centrā arvien vairāk komerctelpu kļūst tukšas, bet nekustamo īpašumu mākleri tām nespēj atrast jaunus nomniekus. Piemēram, uzņēmējdarbība sāk izmirt ...

Ar velosipēdu Tolkačovs pārvietojas galvenokārt vasarā, bet ne pa Rīgas centru. Pārsvarā tas notiek turpat netālu no viņa dzīvesvietas Purvciemā, piemēram, aizbraucot uz pastu vai pakomātu.

Ja viņš strādātu Rīgas centrā, tad labos laika apstākļos brauktu uz darbu ar velosipēdu. Savukārt ziemā Tolkačovs dotu priekšroku sabiedriskam transportam.

Tilti ir nepiemēroti velobraucējiem

Iniciatīvas iesniedzējs arī norādīja, ka Gaisa un Zemitānu tilti patlaban nav pārāk ērti riteņbraucējiem, tāpēc, veicot rekonstrukciju, nākotnē jādomā par šo tiltu piemērošanu arī velobraucējiem. Šobrīd riteņbraucēji atzinīgi vērtē tikai Deglava tiltu, jo tā ietves ir gana platas.

Domes komiteja atbalsta pagaidu velojoslas

Jauns.lv jau vēstīja, ka Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas deputāti atbalstīja eksperimentālu pagaidu velojoslu izveidi Čaka un Marijas ielā, lai arī izskanēja brīdinājumi, ka šāds solis būtiski palielinās sastrēgumus, kuros nāksies stāvēt arī sabiedriskajam transportam. Deputātu vairākums pauda nostāju, ka pašlaik Čaka iela ir ļoti nepievilcīga iedzīvotājiem.

Plānots, ka velojoslu izveide notiks līdz decembrim un eksperiments ar pagaidu velojoslām ilgs līdz aprīlim.