Šadurskis: Piedāvātos trīs mācību modeļus varēja paredzēt jebkurš, arī nestrādājot ministrijā
“Šis lēmums ir muļķība, tā ir atbildības novelšana no saviem pleciem uz pašvaldībām un direktoriem. Lēmumu, kuru modeli skolām realizēt, vajadzētu izvēlēties visā valstī vienādu. Vasarā izglītības un zinātnes ministrijai vajadzēja gatavot digitālo mācību kursus ar jaunās vielas skaidrojumu septembrim, oktobrim, novembrim, piesaistot labākos Latvijas skolotājus. Vecāki ir jāatbrīvo no šī visa, jo viņi nav pedagogi. Piedāvātos trīs mācību modeļus varēja sagatavot ikviens,” skarbi RīgaTV 24 raidījumā “Preses Klubs” par IZM piedāvātajiem mācību procesa īstenošanas modeļiem teica bijušais izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis.
Šadurskis uzskata, ka šādu trīs modeļu piedāvājumu – klātienē, attālināti vai hibrīda, varētu piedāvāt jebkurš bez iepriekšējās sagatavošanās. Šajā piedāvājumā esot arī viena ārkārtīgi bīstama lieta, proti, nevarēja saprast vai lēmumu, kā skola strādās, pieņems dibinātājs vai pati skola.
“Mums joprojām ir mazie novadi, vai katrā mazajā novadā ir epidemiologs, kas varēs pieņemt kvalificētu lēmumu? Nav. Ja skola jutīs, ka ir problēmas, pie kā tai vērsties? Visi zvanīs Perevoščikovam? (SPKC Infekcijas slimību riska analīzes un profilakses departamenta direktors) Tas ir nenormāli!” situāciju raksturo bijušais izglītības un zinātnes ministrs.
Viņš uzskata, ka lēmumu, kuru modeli skolām realizēt, vajadzētu izvēlēties visā valstī vienādu. Tas ir jāpieņem balstoties uz veselības ministrijai pieejamās informācijas un tam ir jābūt valdības lēmumam.
“Mums ir vienota izglītības sistēma, vienoti centralizētie eksāmeni, vienota iestāšanās augstskolā. Mēs nevaram pieļaut, ka bērni būs dažādās situācijās,” uzskata Šadurskis.
Pēc bijušā ministra domām pareizi un loģiski esot visi drošības pasākumi. Bet, ja skolā notiek problēma, kā rīkoties skolai? “Lai pēc vasaras pateiktu – mums būs trīs modeļi, tur nevajag būt ministrijai, to ikviens no mums varēja pateikt.”
Vasarā izglītības un zinātnes ministrijai vajadzēja gatavot mācību kursus septembrim, oktobrim, novembrim, piesaistot labākos Latvijas skolotājus, uzskata Šadurskis. “Mācību vielas atprasīšana un vingrinājumi var notikt tālmācībā, tā nav problēma, skolotāji ar to tiktu galā, bet jaunās vielas skaidrošanai vajadzēja būt sagatavotiem kursiem. Līdzīgi šādi mācību vielu un priekšmetus digitāli apgūst universitātēs,” savu skatījumu, kas bija jāpaveic pirms jaunā mācību gada sākuma, izklāstīja bijušais ministrs.
Šadurskis ir pārliecināts, ka skolotāji nav gatavi, viņiem neesot šo profesionālo zināšanu, kā ar bērniem strādāt attālināti, bet ar laiku viņi to varētu iemācīties. Savukārt vecāki vispār neesot pedagogi, lai no viņiem prasītu tādu atbildību. “Mums no šiem pienākumiem ir jāatbrīvo gan skolotāji, gan vecāki. Kādas mums ir garantijas, ka mums nebūs šī C varianta?” retoriski jautā Šadurskis.
“Šis lēmums ir muļķība, tā ir atbildības novelšana no saviem pleciem, uz pašvaldībām un direktoriem. Tā nedrīkst darīt, ir jābūt vienotiem kritērijiem uz veselības ministrijas informācijas bāzes. Valdība pieņem lēmumu un par to arī atbild”.