foto: LETA
E-talons sabiedriskajā transportā izrādās ļoti dārga afēra par rīdzinieku naudu
Audits: par “e-talona” sistēmas uzstādīšanu maksāja 195 eiro stundā. Un tas vēl nav viss.
2019. gada 13. oktobris, 21:39

E-talons sabiedriskajā transportā izrādās ļoti dārga afēra par rīdzinieku naudu

LTV "de facto"

“Rīgas satiksmes” meitas uzņēmumā “Rīgas karte” atrodami nepamatoti uzcenojumi, tehnikas dīkstāve un astronomiskas stundas likmes, kas padsmit reizes pārsniedz nozarē pieņemtās. Pie šādiem secinājumiem nonācis “Rīgas kartes” audits, ziņo LTV traidījums “de facto”.

LTV ziņo, ka pērn pārskaitījumi “Rīgas kartei” bija lielākā “Rīgas Satiksmes” izdevumu pozīcija -  gandrīz 28 miljoni eiro. Salīdzinājumam, degviela “Rīgas satiksmei” izmaksāja divreiz lētāk. Auditā secināts – “Rīgas karte” ir tikai starpnieks starp “Rīgas satiksmi” un apakšuzņēmējiem, bet par savu darbu no “Rīgas satiksmes” paņem uzcenojumu.  Pērn tas bija bija 26%. “Rīgas kartes” audita autori ir aprēķinājuši, ka tas septiņas reizes pārsniedz tirgus līmeni. No audita var secināt, ka ja nepamatotā uzcenojuma nebūtu, “Rīgas satiksme” pērn varētu būt ietaupījusi 5 miljonus eiro. 

No audita secināms, ka saviem apakšuzņēmējiem, iespējams, pārmaksā arī pati “Rīgas karte”. Piemēram, par papīra “e-taloniem” gadā uzņēmums iztērē ap 3 miljoniem eiro. Kartiņas iepērk no firmas “Burlat” un katra šāda biļete maksā 45 centus. Taču LTV pārliecinājās, ka internetā līdzīgas kartiņas jebkurš interesents var nopirkt vismaz divreiz lētāk. 

“Rīgas kartes” auditori bija aprēķinājuši arī aptuveno stundas likmi par elektroniskās biļešu sistēmas uzstādīšanu un uzturēšanu. Izrādījās, ka tā ir ap 195 eiro stundā. Tas ir padsmit reizes vairāk, nekā vidēji industrijā.

Dokuments atklāj arī vienkāršus nesaimnieciskuma piemērus – pirms diviem gadiem “Rīgas karte” iegādājās 22 biļešu pārdošanas automātus zemas grīdas tramvajiem, kopā samaksājot 880 000 eiro. Taču tramvaji, kuros bija plānot šos automātu uzstādīt, joprojām nav piegādāti. 

“Rīgas satiksmes” līgums ar “Rīgas karti” beidzas 2020. gada beigās. “Rīgas kartes” auditori secina – “Rīgas satiksme” varētu pati pārņemt “e-talonu” sistēmu. Par “Rīgas satiksmi” atbildīgais vicemērs Vadims Baraņņiks intervijā “de facto” skaidro – viņš zina, ka audits ir pabeigts, bet par tā secinājumiem “Rīgas satiksmes” valde viņu pagaidām neesot informējusi. 

“Rīgas satiksmes” pagaidu valdes priekšsēdētājs Ernests Saulītis intervija raidījumam skaidroja –uzņēmumā izveidota darba grupa un tā līdz šā gada beigām lemšot, ko darīt ar “e-talonu” sistēmu. Saulītis uzsvēra, ka par šo jautājumu būs jāspriež jaunajai, pastāvīgajai valdei: “Man diez vai par šo sanāks lemt. Nav plānots tik ilgi šeit atrasties. Es atnācu uz trijiem mēnešiem sakārtot un nostabilizēt uzņēmumu, nevis atrasties šeit pusgadu jau”. 

Raidījums skaidro – pat ja pēc gada no “e-talona” sistēmu apsaimniekos kāds cits uzņēmums vai pat pati “Rīgas satiksme”, “Rīgas karte” no horizonta nepazudīs – līgums ar šo uzņēmumu par autostāvvietu automātu apkalpošanu apkalpošanu būs spēkā līdz pat 2025. gadam.

Audits: no “Rīgas kartes” miljonus pelnījis ar GKR politiķiem saistīts uzņēmējs

Pirms desmit gadiem ieviestā Rīgas sabiedriskā transporta elektronisko norēķinu sistēma ir atkarīga no diviem lieliem piegādātājiem, kurus kontrolē ar “Rīgas kartes” darbinieku Aleksandru Brandavu (GKR) saistīts uzņēmējs. Par to liecina “e-talonu” apkalpojošajā SIA “Rīgas karte” šovasar veiktais audits, ar kuru izdevās iepazīties Latvijas Televīzijas raidījumam “de facto”. 

Noslepenotais audits atklāj, ka “Rīgas satiksmei” kopā ar privāto investoru, Francijas kompāniju “Conduent” piederošā “Rīgas karte” savu biznesa stratēģiju ir balstījusi uz divām firmām. Par to pakalpojumiem pēdējo piecu gadu laikā “Rīgas karte” samaksāja 76 miljonus eiro, kas veido divas trešdaļas no kopējām uzņēmuma izmaksām šajā laikā. Pastāv risks, ka atkarība no šīm firmām tikai pieaugs, tāpēc “Rīgas satiksmei” būtu jārīkojas, lai to labotu, pausts ziņojumā. Audits apstiprina arī aizdomas, ka “Rīgas karte” bijusi kārtējā barotne galvaspilsētā pie varas esošajiem un viņiem pietuvinātajiem. 

No “Rīgas kartes” audita un citiem avotiem var secināt, ka “e-talona” sistēmas apkalpošana jau pirms desmit gadiem, iespējams, apzināti veidota kā necaurspīdīga struktūra, kurā  grūti izsekot naudas tēriņiem. Tās tuvumā kopš “Rīgas kartes” dibināšanas pirms divpadsmit gadiem visu laiku bija politiski un ekonomiski aktīvais diriģents Aleksandrs Brandavs.

No “Rīgas kartes” valdes Brandavs atkāpās tikai pavasarī – neilgi pēc tam, kad Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs viņu aizturēja aizdomās par ilgstošu Rīgas domes amatpersonu kukuļošanu saistībā ar mikroautobusu pārvadājumu konkursiem, kuros piedalījās viņa firmas. Pavasarī viņu no Elektronisko norēķinu projektu nodaļas vadītāja amata atlaida arī “Rīgas satiksme”. Tomēr vēl joprojām Brandavs ir saglabājis kādu amatu “Rīgas kartē”, liecina uzņēmumā veiktais audits.

“de facto” sazvanīts Brandavs to, ka vēl joprojām strādā par tirgzinības direktoru “Rīgas kartē”, komentēt negrib. Sarunu viņš pārtrauc brīdī, kad “de facto” vaicā par “Rīgas kartes” auditā pieminēto viņa saikni ar uzņēmēju Andreju Blažko. 

Blažko pieder plaša uzņēmumu impērija, bet saistībā ar “Rīgas karti” svarīgākie ir divi.  Ar Blažko pilnībā piederošo SIA “BMS Tehnoloģija” jau 2008.gada pavasarī – pusgadu pēc dibināšanas – “Rīgas karte”  noslēdza 53 miljonus eiro vērtu līgumu par e-biļetes ieviešanu sabiedriskajā transportā. Šobrīd “BMS tehnoloģija” nodrošina Rīgas autostāvvietu maksāšanas sistēmu, pārdod viedbiļetes Rīgas sabiedriskajam transportam un sniedz citus pakalpojumus Rīgas pašvaldībai.

Savukārt līgumu par e-talona automātu uzturēšanu 2010. gadā no BMS pārņēma cita ar Blažko saistīta firma: SIA “Burlat”. Šajā uzņēmumā viņš kontrolē 46,5 % daļu. “Burlat” darbiniekus tehnisko jautājumu jomā apmācīja “Rīgas kartes” franču investors “Conduent”. Auditori nespēja noskaidrot, kāds bija pamatojums līguma pārjaunojumam no BMS uz “Burlat”.

Audita ziņojumā norādīts uz augstu risku, ka “Rīgas kartes” atkarība no abiem lielajiem piegādātājiem pieaugs un lielo piegādātāju monopolista pozīcijas pastiprināsies. Auditori konstatēja, ka “Rīgas karte” biznesa stratēģiju veidoja, balstoties uz “Burlat” un BMS, tāpēc būtiskas zināšanas par tehnoloģijām uzkrātas šajās privātfirmās, bet ne pašā “Rīgas satiksmes” meitaskompānijā.

Kā Andrejam Blažko izdevās atrast šādu zelta āderi? “de facto” mēģināja to noskaidrot namā, kurā atrodas abu “Rīgas kartes” lielo piegādātāju biroji. Sastapt Blažko tomēr neizdevās, un arī uz biroja darbiniecei nodoto lūgumu sazināties ar “de facto” viņš neatsaucās.

No sarunas ar “Rīgas kartes” rīkotājdirektoru Ēriku Morizūru auditori secināja, ka uzņēmumam nav procedūru, kas liktu pirms būtisku līgumu noslēgšanas organizēt iepirkumu. Kāpēc tieši ar Blažko firmām tika noslēgti miljonus vērtie līgumi ar bargiem līgumsodiem par to laušanu pirms termiņa? Gūt pārliecību par to, ka process bija godīgs, nav iespējams.

Laikā, kad tika dibināta “Rīgas karte”, Blažko  kļuva par biznesa partneri Rīgas domniecei, partijas “Gods kalpot Rīgai” valdes loceklei Irinai Vinnikai, kura vēlāk kļuva arī par “Rīgas satiksmes” valdes locekli. Tieši kopā ar “BMS Tehnoloģija” viņa nodibināja divas firmas, kuru dalībniece līdzās Blažko bija arī trīs gadus, kad strādāja “Rīgas satiksme” valdē.

Vinnika skaidro, ka Blažko personiski pazīstot jau sen.  Ar partijas biedru Aleksandru Brandavu, ko viņa sauc par brīnišķīgu domubiedru, Vinnika vairāk nekā 20 gadus sadarbojas kultūras jomā, piemēram, vadot koncertus un rakstot projektus viņa diriģētajam korim “Blagovest”. 

Uz tiešu jautājumu, vai viņa bija tā, kas iepazīstināja Brandavu ar Blažko, Vinnika nevar atbildēt: “Saprotiet, es nezinu, jo es nekad neesmu redzējusi ka viņi, teiksim... Nu mēs daudzās vietās “tusējamies”, kas ir saistīts ar kori un ar izbraukuma koncertiem, un viss... Mums ir tādi kopīgi draugi, kuri nāk bieži uz tiem pasākumiem, mums ir tāds savs sociums, bet viņš [Blažko] tur nekad neesot bijis, nē.” Tomēr biznesa attiecības starp Brandavu un Blažko gan ir bijušas. Pirms trīs gadiem divas Brandavam pastarpināti piederošas firmas nopirka kāds Blažko uzņēmums. Šo faktu tagad pamanījuši arī auditori.

Kriminālprocesā ierautajam Brandavam  noteikta dīkstāve, un uz darbu viņš nenāk. Tomēr privātā akcionāra labvēlību pavisam viņš nav zaudējis, atzīst “Rīgas satiksmes” pagaidu vadītājs Ernests Saulītis. Vaicāts, vai Brandavs joprojām saņem algu, Saulītis atzīst: “Cik man ir zināms, jā. Un mūs tas neapmierina jau ilgi. Un mēs jau ilgstoši veicam šīs sarunas ar “Conduent”. No sākuma mēs izteicām savus iebildumus valdei. Valde lēmumus nav pieņēmusi atbilstošos, un līdz ar to mēs risinām ar otru dalībnieku šos jautājumus.”

Bez amata Brandavam “Rīgas kartē” ir palikušas arī neformālas saites. Piemēram, “Rīgas kartes”  galvenās grāmatvedes dēls Juris Misters bija un joprojām ir vairāku Brandava vai viņa tēva uzņēmumu valdes loceklis.  

Ne par Brandava lomu, ne par auditā konstatēto atkarību no Blažko firmām komentārus no “Rīgas kartes” saņemt neizdodas. Rīkotājdirektors Morizūrs sniegt interviju klātienē atsaka, arī “Rīgas kartes” birojā “de facto” neielaiž. Solījums atbildēt uz jautājumiem rakstiski arī netiek izpildīts – tā vietā “Rīgas karte” izlemj atbildes e-pastā piedraudēt “de facto” ar policiju: “Ņemot vērā Jūsu uzdotos jautājumus, SIA “Rīgas karte” secina, ka ir notikusi SIA “Rīgas karte” komerciālās un konfidenciālās informācijas izpaušana trešajām personām, kā rezultātā šā gada 10. oktobrī SIA “Rīgas karte” ir vērsusies ar lūgumu pie uzņēmuma dalībniekiem vērsties tiesību sargājošajās iestādēs SIA “Rīgas karte” un tās dalībnieku likumisko interešu aizsardzībai.”

Bez atkarības no Blažko firmām“Rīgas kartes” audits atklāj arī citas problēmas. Piemēram, ka šo privātā investora kontrolēto uzņēmumu vajā Rīgas domes kapitālsabiedrībās diezgan ierasta kaite – politiķu, viņu radu vai partiju finansētāju pabalstīšana. Daži piemēri: “Rīgas kartes” pirmsākumos par sekretāri tur neilgu laiku pastrādāja Vinnikas meita; lielā piegādātāja “Burlat” līdzīpašniece maksājusi biedra naudas “Gods kalpot Rīgai”; savukārt uzņēmuma biznesa attīstības direktors ir “Saskaņas” ziedotājs. 

Piemēram, “Rīgas kartes” valdē pastrādāt paguva viens no amatiem bagātākajiem “saskaņiešiem” Rīgas domē – Maksims Tolstojs. Pirms sešiem gadiem, kad deputātiem vadīt pašvaldības kapitālsabiedrības aizliedza likums, Tolstojs no “Rīgas kartes” aizgāja. Taču pēc dažām nedēļām par biznesa attīstības projektu vadītāju “Rīgas kartē” sāka strādāt viņa dzīvesbiedre Jeļena Jakovļeva. Šo amatu viņa spēja apvienot ar “Rīgas tūrisma attīstības biroja” (RTAB) administratīvās direktores pienākumiem un atstāja to tikai šogad martā. 

Tolstojs, kas nesen ticis pie aizdomās turētā statusa RTAB lietā un “Saskaņas” frakcijas vadītāja amata, par Jakovļevas darba gaitām neko nezinot: “Kur viņa strādā, cik ilgi un vai strādā līdz šim brīdim vai ne, es nezinu. (..) Nu atkal jūs zināt labāk nekā es. Priekš kam jūs uzdodat man jautājumu, ja jūs zināt labāk?” Vaicāts, vai Jakovļevas nonākšanai “Rīgas kartē” ir kāds sakars ar viņa bijušo amatu tur, Tolstojs ir kategorisks: “Nekādā gadījumā!”

Gadu par biznesa attīstības projekta vadītāju Rīgas kartē nostrādāja arī Inna Novika – Jakovļevas biznesa partnere un brāļa sieva. Laikā, kad strādāja “Rīgas kartē”, Novika “Saskaņai” paspēja noziedot gandrīz 11 tūkstošus eiro, savukārt Jakovļeva partijai atvēlēja kopā 46 tūkstošus eiro.