foto: Ieva Čīka/LETA
Vidējā ātruma mērītāji Lietuvā jau ķer ātruma pārsniedzējus - un drīz šāda sistēma būs arī Latvijā
Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) informē, ka šāda sistēma tiks ieviesta arī Latvijā.
Sabiedrība
2018. gada 5. novembris, 05:21

Vidējā ātruma mērītāji Lietuvā jau ķer ātruma pārsniedzējus - un drīz šāda sistēma būs arī Latvijā

Jauns.lv

Vidējā ātruma mērīšanas sistēmas, kas Lietuvā darbojas kopš septembra, nepilnu divu mēnešu laikā fiksējušas aptuveni 11 000 atļautā ātruma pārsniegšanas gadījumu. Kā informē CSDD, pavisam drīz arī uz Latvijas ceļiem tiks uzsākta šādu sistēmu ierīkošana.

Par to, kā dažu mēnešu laikā dēļ jaunās sistēmas izmainījusies situācija uz kaimiņvalsts ceļiem, ziņu aģentūrai BNS pastāstījis Lietuvas Ceļu policijas dienesta priekšnieks Vītauts Grašis. Sistēma darbojas pēc vienkārša principa – viena kamera fiksē automobili un laiku, kad tas iebrauc kontrolposmā, bet otra – laiku, kad tas no šā posma izbrauc.

Sistēma aprēķina vidējo ātrumu pēc šai ceļā pavadītā laika un attāluma starp kamerām, un pārkāpuma gadījumā tiek noformēts attiecīgs protokols. Pirms katra kontrolposma izvietotas īpašas ceļa zīmes, kas autovadītājus informē par ātruma mērītājiem un ceļa posma garumu.

Situācija uzlabojas, taču pārkāpēju pietiek

Vidējā ātruma mērīšanas sistēmas Lietuvā bija ierīkotas jau pirms krietna laika, bet sākumā tikai fiksēja pārkāpumus, taču no septembra sākuma dati par pārkāpējiem tiek nosūtīti Administratīvo pārkāpumu reģistram.

Pēc Graša teiktā, kopš tā laika pārkāpēju skaits vairākkārt sarucis.

“Tomēr šī informācija sasniegusi ne visas ausis, jo līdz 23. oktobrim konstatēti gandrīz 11 000 ātruma pārsniegšanas gadījumu,” viņš norādījis, piebilzdams, ka acīmredzot ir jāpaiet zināmam laikam, kamēr ar jauno situāciju būs apraduši visi autovadītāji.

Šoferi jau izdomā veidus, kā apmānīt sistēmu

“Ātruma mērītāju galvenā funkcija ir preventīva – likt autovadītājiem aizdomāties, cik droši viņi piedalās satiksmes plūsmā. Domāju, ka lielākā iespējamā nelaime nav naudassods, bet varbūtējas smagākas sekas – traumas un nāves gadījumi,” spriedis Lietuvas Ceļu policijas dienesta vadītājs.

Kā atzinis Grašis, viņam nācies pašam redzēt, ka jaunieši pirms kameru uzraudzītā posma beigām izkāpj no mašīnas uzsmēķēt, cerot, ka tādējādi izvairīsies no atbildības.

Visvairāk vidējā ātruma mērīšanas sistēmu ierīkots ap Viļņu un Panevēžu, kā arī pie valsts nozīmes ceļiem ap Prieniem un Marijampoli.

Līdztekus galvenajam uzdevumam - mērīt vidējo braukšanas ātrumu – nākotnē šīs sistēmas ļaus arī pārbaudīt, vai automobilis ir apdrošināts, vai tam veikta tehniskā apskate, vai tas netiek meklēts citās valstīs un vai autovadītājs samaksājis ceļu nodokli.

Latvijā pirmā sistēma būs uz “Tīnūži-Koknese” ceļa

Jauns.lv vērsās Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) ar nolūku noskaidrot, vai tuvākajā laikā arī Latvijā plānots ieviest vidējā ātruma mērīšanas posmus, jo par šādu nodomu medijos ziņots jau pērn.

CSDD Sabiedrisko attiecību speciālists Rolands Rumba informēja, ka darbi pie sistēmas ieviešanas sāksies pavisam drīz: “Šogad organizēsim iepirkumu, savukārt pēc tam tiks īstenots vidējā braukšanas ātruma kontroles pilotprojekts.”

Saskaņā ar CSDD pausto, sākotnēji tas tiks īstenots uz problemātiskās šosejas “Tīnūži – Koknese” (autoceļš P80), kura, daudzu smago avāriju dēļ, iemantojusi īpaši bēdīgu slavu.

“Ja pilotprojekts būs veiksmīgs, tad šādas sistēmas tiks ieviestas arī citos ceļu posmos,” piebilda CSDD pārstāvis.

Saskaņā ar provizoriskiem datiem šogad aptuveni 27% ceļu satiksmes negadījumu, kuros cietuši cilvēki, Lietuvā notikuši ātruma pārsniegšanas dēļ. Kopš gada sākuma, Lietuvā autoavārijās gājuši bojā 140 cilvēki.

Saskaņā ar jaunākajiem pieejamajiem CSDD datiem, Latvijā 2018. gadā (līdz septembrim, ieskaitot) ceļu satiksmes negadījumos bojā gājuši 94 cilvēki (ieskaitot vieglo automobiļu, mazaizsargāto transportlīdzekļu vadītājus, pasažierus un gājējus).

Ceļu satiksmes negadījumos šogad attiecīgajā laikaposmā kopumā ievainoti 3257 cilvēki.