Auto avārijās bojā gājušo bērnu-pasažieru statistika ir drūma: kas jāņem vērā vecākiem uz ceļa pēc 1. septembra
foto: Juris Rozenbergs
Šķērsojot ielu bez luksofora, jāpārliecinās, vai tuvumā braucošo automašīnu šoferi jūs tik tiešām ir pamanījuši un dod ceļu.
Sabiedrība

Auto avārijās bojā gājušo bērnu-pasažieru statistika ir drūma: kas jāņem vērā vecākiem uz ceļa pēc 1. septembra

Jauns.lv

Sākoties skolas laikam, darbdienu rītos manāmi sablīvējas satiksme pilsētas ielās. Dienas cēliena steigā vecākiem būtu ieteicams neaizmirst par elementāriem, taču būtiskiem drošības pasākumiem, kuri jāievēro, gan ejot kājām, gan vedot bērnu uz skolu ar transportlīdzekli. Statistika par ceļu satiksmes negadījumiem, kuros cietuši bērni, tik tiešām nav iepriecinoša.

Auto avārijās bojā gājušo bērnu-pasažieru statisti...

Ceļš uz skolu, lai arī cik garš vai īss, ir jāmēro droši un ievērojot satiksmes noteikumus. Latvijas vecāku organizācijas Mammamuntetiem.lv vadītāja Inga Akmentiņa-Smildziņa pauž, ka vecākiem būtu jāpievērš īpaša uzmanība Ceļu satiksmes noteikumu izskaidrošanai bērniem, gādājot par to, lai bērns ne tikai noklausās šo informāciju, bet arī saprot tās nozīmīgumu. Tā kā maršruts mājas–skola–mājas bieži vien ir pirmais, kuru mazais mēro patstāvīgi, satiksmes drošība un viss būtiskais par pārvietošanos ielās ir jāmāca laikus, nevis dažas dienas pirms skolas sākšanās.

foto: Juris Rozenbergs
Jauns.lv  pievienojās Ingas un viņas meitas Lības gājienam uz skolu.
Jauns.lv pievienojās Ingas un viņas meitas Lības gājienam uz skolu.

Zaļā gaisma vēl nenozīmē, ka ir droši

„Mēs dzīvojam Rīgas centrā, un skola ir salīdzinoši netālu, tāpēc ceļu uz to visbiežāk mērojam kājām. Ņemot vērā, kāda ir galvaspilsētas satiksme, drošību uz ceļa ar bērniem ģimenē pārrunājam regulāri,” skaidro Inga.

„Manuprāt, nepietiek bērnam tikai paskaidrot, ka ielu drīkst šķērsot pie zaļās gaismas. Jāiemāca domāt par satiksmi, vadoties ne vien pēc grāmatas, bet arī pēc reālās situācijas, kas valda uz ceļiem. Reiz man gadījās būt lieciniecei tam, kā vieglā automašīna kaucošām riepām nobremzē tikai dažus soļus pirms bērnu pulciņa, kas pie zaļās gaismas – kas it kā ir droši – šķērsoja ielu. Tātad būtiski ir iemācīt bērnam, ka zaļā gaisma vēl simtprocentīgi nenozīmē, ka automašīnas šoferis arī apstāsies. Pirms dodamies pāri, paskatāmies pa labi un pa kreisi, pārliecināmies, vai tuvumā esošie autovadītāji visās joslās ir piefiksējuši izmaiņas luksoforā un bremzē,” pauž Inga.

foto: Juris Rozenbergs
Daudzviet Rīgā šobrīd norit ielu remontdarbi, tāpēc būtiski ir ievērot norobežojošās zīmes, kuras ierāda pagaidu joslas gājējiem.
Daudzviet Rīgā šobrīd norit ielu remontdarbi, tāpēc būtiski ir ievērot norobežojošās zīmes, kuras ierāda pagaidu joslas gājējiem.

Ikdienā nākas novērot virkni pārkāpumu

Pārvietojoties kājām, Ingai nācies arī novērot, ka, par spīti plašajām Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) akcijām un informēšanas kampaņām, kurās uzsvērta drošības jostas lietošanas nozīme, pilsētas ielās netrūkst automašīnu, kurās bērni tiek pārvadāti, klaji pārkāpjot gan šo, gan arī citus noteikumus.

foto: Juris Rozenbergs
“Bērnam jāmāca patstāvīgi domāt par satiksmi ne tikai pēc satiksmes noteikumu grāmatas, bet arī vadoties pēc reālās situācijas uz ceļiem,” pauž Inga Akmentiņa-Smildziņa.
“Bērnam jāmāca patstāvīgi domāt par satiksmi ne tikai pēc satiksmes noteikumu grāmatas, bet arī vadoties pēc reālās situācijas uz ceļiem,” pauž Inga Akmentiņa-Smildziņa.

„Esmu, piemēram, redzējusi, kā sieviete no brauktuves mājas pagalmā iegriežas ar zīdaini rokās. Labi – šāds manevrs varbūt tika veikts turpat pie mājām, taču tas tik un tā ir ievērojams noteikumu pārkāpums, un nav izslēgts, ka šādi tika mērots arī ceļš līdz mājām. Ļoti bieži gadās redzēt, kā vecāki ved bērnus ar velosipēdu, taču bez ķiveres,” pieredzētajā dalās Inga. Arī izbraukumos ar auto viņas ģimenē, kur aug trīs dažādu vecumu bērni, vienmēr tiek gādāts, lai visi transportlīdzeklī sakāpušie būtu piesprādzējušies un sēdētu atbilstoši noteikumiem.

Arī statistika liecina par situācijas pasliktināšanos

Šogad ceļu satiksmē 6 mēnešos bojā gājuši 4 bērni (vecumā līdz 14 gadiem). Pērn 6 mēnešos bojā gāja 3 bērni. Šogad visi bojā gājušie bērni ir bijuši vieglo transportlīdzekļu pasažieri.

2018. gadā ceļu satiksmē 6 mēnešos ievainoti 234 bērni (vecumā līdz 14 gadiem). Pērn 6 mēnešos ievainoti 238 bērni.

No visiem ievainotajiem bērniem šogad 34 procenti bija pasažieri, bet 21 procents bija velosipēdisti.

CSDD 2018. gadā veiktais pētījums liecina, ka 80 % bērnu tiek pareizi pārvadāti transportlīdzekļos, taču salīdzinošie novērojumu dati par 2015. un 2018. gadu tomēr liek secināt, ka situācija bērnu drošības jomā transportlīdzekļos ir pasliktinājusies. Proti, ja 2015. gadā pēc kampaņas Dzīvības josta Rīgā pareizi tika pārvadāti 89 % bērnu, tad šā gada pētījumi atklāj, ka tikai 79 % bērnu vieglajos auto lieto paliktni vai sēdeklīti un ir piesprādzēti. Nedaudz labāka situācija tika fiksēta Jelgavā un Valmierā, kur 90 % bērnu tika pārvadāti atbilstoši Ceļu satiksmes noteikumiem, turpretim Rēzeknē mazāk nekā puse (42%) bija piesprādzēti un atradās viņiem atbilstošos sēdekļos.

Droša braukšana patiesībā ir vienkārša

Noteikumi, kurus ievērojot varam garantēt maksimālu drošību uz ceļa, nebūt nav sarežģīti. Vieglajos transportlīdzekļos pasažieriem, kuru sēdvietas aprīkotas ar drošības jostu, braukšanas laikā jābūt piesprādzētiem. Bērniem noteikti ir jāsēž viņu vecumam un augumam atbilstošā autosēdeklītī, kurā arīdzan ir jāpiesprādzējas.

Ja bērna augums nepārsniedz 150 centimetrus, jālieto viens no šādiem drošības līdzekļiem: bērnam piesprādzētam jāatrodas bērnu sēdeklītī, kas ar drošības jostu piesprādzēts pie pasažieru sēdekļa; bērnam jāsēž uz paliktņa un jābūt piesprādzētam ar drošības jostu.

foto: Juris Rozenbergs
Braucot svarīgi ir piesprādzēties!
Braucot svarīgi ir piesprādzēties!

Būtiski arī zināt, ka pasažieriem aizliegts: braukšanas laikā traucēt transportlīdzekļa vadītāju vai novērst viņa uzmanību; atvērt braucoša transportlīdzekļa durvis; atvērt apturēta transportlīdzekļa durvis, ja tas apdraud ceļu satiksmes drošību vai traucē citus ceļu satiksmes dalībniekus. Savukārt pasažierus kravas automobiļos un autobusos atļauts pārvadāt tikai šim nolūkam paredzētajās sēdvietās.