Talsu meistars ar bezzirga drošku ceļo uz Liepāju
foto: Artis Gustovskis
Talsu Amatnieku biedrības vadītājs Igurds Baņķis ar bezzirgu drošku ceļā uz Liepāju iebraucis Kuldīgā.
Sabiedrība

Talsu meistars ar bezzirga drošku ceļo uz Liepāju

Alekss Pjats

Kas Jauns Avīze

Talsu Amatnieku biedrības vadītājs, skolotājs un meistars Igurds Baņķis uzbūvējis ļoti savdabīgu spēkratu – bezzirga drošku, ar kuru devies kāzu gadadienas ceļojumā uz Liepāju.

Talsu meistars ar bezzirga drošku ceļo uz Liepāju...

Braucienu Igurds sācis 28. augustā pusdeviņos rītā no Valdemārpils, lai galamērķī ierastos divas dienas vēlāk, 30. augustā.

Sirmais un Ašais

Meistars atklāj, ka iecere par šādu transportlīdzekli radusies jau 1976. gadā: “Šī ideja radās, kad man kāzās bija droška ar diviem zirgiem. Citi brauca ar volgām un žiguļiem, es ar drošku. Tagad ir kāzu 41 gada jubileja, un mēs braucam kāzu ceļojumā uz Liepāju.”

Baņķa īpašumā ir divas bezzirgu droškas, un abām arī ir vārdi – Sirmais žiperis un Ašais žiperis. Pirmais 2001. gadā tapa Sirmais, bet ar šogad uzbūvēto Ašo meistars brauc uz Liepājas lietišķās mākslas skolu.

Vārdu iedod mazdēls

Droška agrāk dēvēta vienkārši par Sirmo, otru daļu vārdam pielicis meistara mazdēls. “Es pilsētas svētkos biju izbraucis viņu prezentēt, un viņš ar omi izgāja ārā no darbnīcas un iebļāvās – oma, kur mūsu žiperis. Kopš tā laika saucam par Sirmo žiperi,” smejot atminas Igurds.

Meistars atzīst, ka pirmais spēkrats ar pārāk lielu ātrumu lielīties nevar: “Tas ir nedaudz lielāks, nekā ejot kājām.” Jaunākais transportlīdzeklis spēj sasniegt 30 kilometru ātrumu stundā, un tam ir pieci pārnesumi. “Četri uz priekšu un viens atpakaļ. Bet es tik ātri nebraucu,” saka Igurds. Spēkrats darbojas ar benzīna motoru, un tajā var sasēdināt trīs cilvēkus.

Iedvesmu rod Anglijā

Meistars savai droškai dizaina idejas smēlies no senlaiku auto, turklāt pirmie pašgājēji rati brauca tikai ar deviņu kilometru ātrumu stundā.

Spēkrats uzbūvēts no vairāku citu transportlīdzekļu detaļām, bija arī detaļas, kuras vajadzēja veidot savām rokām. “Vecie rati un ragavas, viss kaut kas tur ir iekšā. Ir lietas, kas ir metinātas un paša taisītas – amatnieciski sakārtots braucamais,” lepojas meistars.

Pēc Liepājas mājupceļš vedis caur Jūrkalni un Ēdoli. “Tas ir liels kaifs. Visi sveicina, fotografējas un interesējas. Īkšķi vienmēr ir uz augšu gan no traktoru, gan mašīnu un busiņu logiem. Daudzi mani bijušie audzēkņi uzreiz pazīst,” gandarīts par braucienu un apkārtējo uzmanību ir Igurds, kurš saņem laba vēlējumus arī sociālajos tīklos.

Arī privātais mazbānītis

Spēkrata priekšgalu rotā Latvijas karodziņš un no koka izgriezta čūska. Droška bieži tiek izmantota Talsu svētkos un dažādos svinīgos sarīkojumos, ir iecienīta kāzinieku vidū un pat izmantota kultūras festivāla "RojaL" atklāšanā Rojā.

Bezzirgu droškas nav vienīgās Igurda transportlīdzekļu kolekcijā, meistars arī uzbūvējis Latvijā pirmo privāto mazbānīti. Tas iedarbināts 2013. gada maijā Ārlavas pagastā Talsu novadā. Meistaru satikt un ar Ārlavas mazbānīti izbraukt var jebkurš interesents.