Pēc četriem gadiem skolēniem būs jākārto principiāli jauni obligātie pārbaudījumi
foto: Edijs Pālens/LETA
Mācību klase Rīgas Natālijas Draudziņas vidusskolā sagatavota jaunajam mācību gadam.
Tava izglītība

Pēc četriem gadiem skolēniem būs jākārto principiāli jauni obligātie pārbaudījumi

Jauns.lv

Pēc četriem gadiem, proti, 2021./2022.mācību gadā skolās plānots ieviest principiāli jaunus obligātos pārbaudījumus, iepazīstinot ar jauno mācību saturu, sacīja Valsts izglītības satura centra (VISC) direktors Guntars Catlaks.

Pēc četriem gadiem skolēniem būs jākārto principiā...

Šodien vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu direktoru un pašvaldību izglītības speciālistu izglītības konferencē Catlaks uzsvēra, ka mācību satura reformas projekts ir unikāls neatkarīgas Latvijas pastāvēšanas vēsturē.

"Pirmo reizi tas ir demokrātiskākais satura veidošanas projekts. Tajā piedalās aptuveni 370 skolotāju un augstskolu pasniedzēju," skaidroja VISC vadītājs.

Catlaks norādīja, ka jaunais saturs un tā projekts nav pašmērķis. "Mērķis ir skolēns, kas dzīvos un strādās Latvijā šī gadsimta vidū. Ar jauno saturu gribam sasniegt, ka beidzot pārejam no vārdiem uz darbiem - pašam mācību procesam jāveidojas tā, lai rezultātā būtu darbība," skaidroja Catlaks.

Viņš norādīja, ka satura reformas pamatā ir redzējums par skolēnu 21.gadsimtā, kuru raksturo patstāvība un veselīgums, mācīšanās, līdzdarbība un radīšana. "Mācību saturu mēģināts veidot tā, lai virzītos uz šo redzējumu," piebilda Catlaks.

VISC direktors skaidroja, ka pirmskolā bērnam būtu jāapgūst caurviju prasmju pamati, kas nepieciešami turpmāk saturiskos kontekstos. Pamatskolā skolēniem jāapgūst pamatprasmes daudzveidīgās cilvēka darbības jomās, caurviju prasmes, tādējādi pamatkompetences apgūstot vienā vai vairākos mācību priekšmetos un tās attīstīt, kā arī ieradumi, lai varētu tālāk turpināt mācīties visa mūža garumā. Savukārt vidusskolas loma būtu individuāla iedziļināšanās atbilstoši mērķiem, vispirms vēlreiz padziļinot un vispārinot pamatus, bet tad specializējoties.

Obligātā mācību satura ietvarā būtu septiņas mācību jomas: valodu, sociālā un pilsoniskā, kultūras izpratnes un pašizpauses mākslā, dabaszinātņu, matemātikas, tehnoloģiju, veselības un fiziskās aktivitātes, teica Catlaks. Mācību jomās iekļautos virkne mācību priekšmetu.

Catlaks uzsvēra, ka, domājot pat mācību priekšmetu sadalījumu, pašlaik netiek mainīta esošā slodze.

Runājot par vērtēšanu, Catlaks pauda, ka no 2021./2022.mācību gada visiem 9. un 12.klašu beidzējiem būs obligāti jaunie pārbaudījumi. Tāpat 3. un 6.klasē notiktu arī diagnosticējošie darbi, kas ir skolas un skolotāja instrumenti skolēna progresa mērīšanai.

9.klasē notiktu matemātikas un svešvalodas eksāmeni, kombinēts eksāmens latviešu valodā, Latvijas vēsturē, dabaszinātnēs vai citos priekšmetos un caurviju prasmēs, kur daļa pārbaudījuma projekta formā noritētu mācību gada gaitā. Savukārt vidusskolas noslēgumā eksāmeni notiktu pēc izvēles 4-6 mācību priekšmetos pamatkursa vai A-līmenī.
Catlaks uzsvēra, ka pārbaudījumiem ir jākļūst par mācīšanās procesa daļu.

Jauno mācību saturu skolās plānots pakāpeniski ieviest no 2018.gada septembra, šajā rudenī 100 izglītības iestādēs sākot aprobācijas procesu.

Tēmas