foto: AP
Kas slēpjas aiz e-pastiem ar piedāvājumu atgūt "10 miljonus" no aviokompānijām?
Vietā jautājums - vai pieminētā 10 miljonu summa ir precīzs aprēķins?
Sabiedrība
2017. gada 4. jūlijs, 06:11

Kas slēpjas aiz e-pastiem ar piedāvājumu atgūt "10 miljonus" no aviokompānijām?

Kasjauns.lv

Pēdējā laikā cilvēku e-pastos izplatītās reklāma, kurā kāda lietuviešu firma saviem potenciālajiem klientiem – aviopasažieriem – piedāvā vienkārši un ātri, taču par zināmu samaksu, panākt kompensāciju no aviokompānijas, ja tāda varētu pienākties, piemēram par nokavētu, vai atceltu reisu. Izbrīnu gan raisa šīs firmas apgalvojums, ka aviokompānijas Latvijas pasažieriem kopumā ir parādā ap 10 miljoniem eiro.

Vēstuļu adresētājs ir kāda Lietuvā bāzēta kompānija ar nosaukumu “Skycop”.

Tīmeklī, tostarp sociālajos tīklos, par šo firmu atrodamas vien dažas lietas – “Skycop” mājaslapā vispārinātā valodā izklāstīta kompānijas darbība un apgalvots, ka šis esot ļoti ērts veids kā atgūt naudu par nenotikušu vai aizkavējušos avioreisu.

Firmas izpilddirektors ir kāds Marius Stonkus.

No kurienes izvilkti 10 miljoni?

Izpētot tīmekļa vietni, īsti netop skaidrs, kā tieši lietuviešu firma grasās cīnīties par klientu tiesībām uz kompensāciju, taču galvenokārt uzmanību, kā jau minēts, piesaistīja kliedzošais apgalvojums reklāmvēstules ievadā – aviokompānijas Latvijas pasažieriem kopumā esot parādā ap 10 miljoniem eiro, turklāt šovasar summa vēl varot pieaugt.

foto: Ekrānuzņēmums
"Jau sapņojat par garām pastaigām okeāna krastā? Tad labāk sapņojiet prātīgi, jo aviokompānijām ir citi plāni," ar šādu saturu un apgalvojumiem "Skycop" e-pastos reklamē savus pakalpojumus potenciālajiem klientiem.

Lai noskaidrotu, kā “Skycop” pārstāvji nonākuši pie šāda skaitļa un uzzinātu vairāk konkrētu lietu par to, kā tad īsti šis lietuviešu uzņēmums grasās efektīvi aizstāvēt pasažierus un pie viena nopelnīt.

Lūk, arī uzņēmuma pārstāvja Dominīka (uzvārdu un amatu viņš mums neatklāja) komentārs: “Statistiski aptuveni 1% aviopasažieru kādreiz ir saskārušies ar lidojumu kavēšanos līdz pat trīs stundām, kā arī lidojumu atcelšanu un avioreisa pārpildīšanos. Šie kvalificējas kā iemesli, lai pieprasītu kompensāciju. Protams, ka šis īpatsvars nav nemainīgs – dažādās valstīs tas atšķiras. Taču, analizējot atsevišķus tirgus, mēs noskaidrojām, ka tas visbiežāk ir augstāks par aptuveno [1%] un ļoti reti zemāks. Attiecībā uz Latviju – pagājušajā gadā cauri lidostai “Rīga” ceļoja gandrīz 5 miljoni pasažieru. Mēs paņēmām ceļotāju skaitu, pielietojām iepriekšminētos, kā arī citus statistikas datus, kurus izmantojam savā darbībā, izvērtējām to, kā pasažieriem kompensācijas atmaksā aviokompānijas, paturējām prātā to, ka pasažierim ir tiesības pieprasīt kompensāciju arī pāris gadus pēc incidenta un nonācām pie šī skaitļa.”

Acumirklī kļūst skaidrs, ka šī summa – 10 miljoni eiro – nav kādā pētījumu vai grāmatvedības iestādē pierakstīts un uz konkrētu, eksistējošu un apzinātu parādsaistību gadījumu summu saskaitīšanu balstīts cipars. Tas ir balstīts statistiskā, kuras avotus uzņēmums savā atbildes vēstulē nepiemin un labākajā gadījumā ir atzīstams par ļoti aptuvenu.

Portāls Kasjauns.lv sazinājās ar Civilās aviācijas aģentūru, Patērētāju tiesību aizsardzības centru (PTAC), lai noskaidrotu vai pastāv iespēja, ka eksistē precīzi aprēķini par šādām parādsaistībām. Neviena no sazvanītajām iestādēm neapstiprināja, ka “Skycop” paustais par 10 miljoniem varētu būt patiesība, un, ka veikt precīzus šāda veida aprēķinus būtu iespējams.

Aviokompānijas esot slavenas ar nevēlēšanos atmaksāt

Lai turpinātu aplūkot “Skycop” komercdarbības pamatprincipus, būs vien nepieciešams uz brīdi pieņemt premisu, ka avioindustrija Latvijas pasažieriem ir parādā ap 10 miljoniem un parāda apjomi pieaug.

Jāatzīst, ka gadiem uzkrātā neizmaksāto kompensāciju summa, kuras, vēršoties aviokompānijās, pasažieri, iespējams, varētu būt atguvuši, droši vien nav neliela.

Nākamais jautājums, kuru neatbild izsūtītā e-pastu reklāma: Kādas metodes “Skycop” pielieto, lai piedzītu kompensācijas no aviolīnijām un kādēļ pasažieriem to darīt pastarpināti, caur “Skycop”, nevis patstāvīgi vēršoties pie konkrētas lidsabiedrības?

“Cilvēkiem vienmēr ir iespēja vērsties pie aviokompānijām pašiem, un tām ir jāmaksā kompensācija, ja vien lidojuma traucējumi nebija “neparedzētu apstākļu” rezultāts. Taču realitātē viss ne vienmēr ir tik vienkārši,” apgalvo kompānijas runasvīrs.

“Tā kā šī kompensācija iet pa virsu visu biļešu atmaksām, viesnīcu izmaksu segšanai un citām lietām, aviokompānijas nebūt nesteidzas kompensēt. Eiropā, gada laikā tiek akumulēts aptuveni 3 miljardu eiro liels “aviokompāniju parāds”. Kļūst skaidrs, cik liela ir šī problēma, un var nojaust, cik daudzi pasažieri paliek bez adekvātas kompensācijas. Papildus tam aviokompānijas rada daudzus un dažādus šķēršļus, lai izvairītos no maksāšanas – pieprasa, lai pieteikumi tiktu sūtīti pa parasto pastu, uzdod aizpildīt garas veidlapas un tamlīdzīgi. ”

Samaksā pieprasa 25% no piedzītās naudas

“Skycop” pārstāvis norāda, ka kompensāciju piedzīšana nereti ir ļoti ilgs process, kurš no cilvēka pieprasa daudz enerģijas un naudas gadījumos, ja cilvēki izlemj vērsties tiesā.

Tad kārtējo reizi tiek piesaukta statistika, kura liek šaubās aizdomāties. “Skycop” apgalvo, ka vien 5% no pasažieriem, kuri pieprasa kompensāciju, beigās to arī saņem.

Pamatojums šādam apgalvojumam netiek sniegts. Taču turpmāk, atbildot uz uzdotajiem jautājumiem, “Skycop” norāda, ka kompānija ir pulcējusi pieredzējušus aviācijas nozares un jurisprudences ekspertus, kuri esot ļoti prasmīgi kompensāciju piedzīšanas mākslā.

Firmai esot efektīvas metodes un instrumenti, lai veiksmīgi tiktu galā ar lidsabiedrību nevēlēšanos maksāt.

Īsumā – lietuviešu kompānija piedāvā par samaksu kārtot formalitātes, kuras ir saistītas ar kompensācijas piedzīšanu no aviolīnijām. “Skycop” pārstāvis apgalvo, ka samaksa par darbu tiekot prasīta vien tad, ja tiešām izdevies piedzīt kompensāciju.

“Ja mums izdodas, kā samaksu pieprasām 25% no saņemtās kompensācijas. Ja pasažierim tiek atmaksāti 100 eiro, mēs iegūstam 25 eiro,” piebilst firmas preses pārstāvis.

“airBaltic” nekomentē lietuviešu firmas apgalvojumus

Arī pašmāju lidsabiedrība “airBaltic”, norāda, ka nespēj izvērtēt un līdz ar to komentēt, cik precīzs un vērā ņemams varētu būt “Skycop” apgalvojums par 10 miljonu kopēju parādu.

Skaidrojot kompensācijas pieprasīšanas procesa norisi gadījumā, ja pasažieris ar to nodarbojas nepastarpināti, “airBaltic” norāda, ka ikviens klienta iesniegums un situācija tiek izvērtēta individuāli, lai rastu piemērotāko risinājumu.

“Visi lidsabiedrības "airBaltic" darbības principi ir balstīti uz Latvijas un Eiropas Savienības likumdošanu, kā arī vispārpieņemtiem aviācijas nozares principiem, kas ir arī par pamatu noteikumiem, kā lidsabiedrība pieņem lēmumus un izskata ikvienu klienta pieprasījumu,” norāda aviokompānijas preses pārstāve Alise Briede.

PTAC šādus pakalpojumus sniedzot bez maksas

PTAC, komentējot lietuviešu firmas piedāvātos pakalpojumus, norāda, ka “Skycop” ir tipiska “prasību aģentūra”.

Lai arī tieši par šo kompāniju iepriekš neesot dzirdēts, Latvijas tirgū, citās sfērās, darbojas līdzīgas firmas.

“Šīs aģentūras ir sava veida starpnieki, kuri par zināmu atlīdzību (aptuveni 25% robežās) no atgūtās kompensācijas summas uzņemas nokārtot formalitātes patērētāju vietā,” apstiprinot “Skycop” teikto, pauž PTAC Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas Vecākā konsultante Vineta Ore.

Speciāliste uzsver, ka patērētāji paši var griezties valsts uzraugošajās institūcijās, lai atgūtu kompensāciju bez liekām izmaksām. Latvijā šādu palīdzību sniedz PTAC.