Rakstnieci Noru Ikstenu šokē ārprātīgais elektrības rēķins. "Latvenergo" skaidro, kā tas radies
Pāris nedēļu pēc tam, kad Nora Ikstena savās lauku mājās Ikšķilē mainīja elektrības piegādātāju – pārgāja no „Latvenergo” („Elektrum”) pie „Lattelecom” („Tet”), viņa no iepriekšējā elektrības piegādātāja – „Latvenergo” saņēma pārrēķinu, kas liecināja, ka viņa „Latvenergo” parādā palikusi milzīgu summu – teju 400 eiro.
Ikstena šo rēķinu nodēvējusi par dīvainu „atvadu sveicienu”. Viņa savā profilā sociālajā tīklā „Facebook” ierakstījusi:
„Pirms mēneša daudzu gadus godīgi maksājusi rēķinus, pārgāju pie „Lattelecom” kā elektrības apsaimniekotāja. Šodien saņēmu atvadu sveicienu no „Elektrum” - rēķinu par gandrīz 400 eiro. Es esot, lūk, pārrēķinājušies gada garumā. Tā izrīkojas ar godīgiem klientiem gadu garumā un godīgu konkurenci. Lieki teikt, ka visu šodienu man sabojāja pārrunas ar „Elektrum” konsultanti Solvitu, kura visu vēlējās paskaidrot. Šo „parādu” nemaksāšu!
Ironiski, ka šodien saņēmu arī „Elektrum” apkārtrakstu ar Veidenbauma citātu - gudram visur laimējas!”
Komentāros pie Ikstenas ieraksta lasāms, ka viņa nav vienīgā, kura šajās dienās saņēmusi neiepriecinošu „Elektrum” rēķinu. Arī citiem iekrājies parāds, kas rakstāms ar trīsciparu skaitli. Pārsvarā šādus rēķinus saņēmusi „Elektrum” klienti, kuri bija noslēguši elektrības piegādes līgumu ar izlīdzināto maksājumu. Cilvēki visu gadu maksājuši konstantu summu par elektrību, bet patiesībā patērējuši daudz vairāk.
„Latvenergo” preses sekretāre Ivita Bidere Kasjauns.lv skaidro, kā var izveidoties šāds ārprātīgs rēķins:
„Cienot sabiedrību un savus klientus, gan Noras Ikstenas, gan jebkura cita klienta gadījumā jāuzsver, ka rēķini tiek izrakstīti TIKAI par to elektroenerģiju, ko klients attiecīgajā periodā ir patērējis. Aprēķini tiek veikti, izmantojot klienta paša iesniegtos skaitītāja rādījumus un informāciju par iepriekšējo maksājumu periodu. Ja ikmēneša maksājuma summa ir nemainīga, tas nenozīmē, ka arī elektroenerģijas patēriņš ir nemainīgs. Maksājums tiek aprēķināts pēc vidējā patēriņa apjoma iepriekšējā gadā, taču gads no gada neatkārtojas precīzi tāpat kā iepriekšējais un ir iespējamas izmaiņas.
To, kā veidojies patēriņš, atbildēt var tikai pats klients, taču, neatkarīgi no norēķina metodes – Izlīdzinātais maksājums vai rēķins, „Elektrum” piestāda rēķinu tikai par to elektroenerģiju, kas ir patērēta. Ja klients maina pakalpojuma nodrošinātāju (tirgotāju), vienā – pēdējā rēķinā tiek iekļauta visa patērētā, bet neapmaksātā elektroenerģija.
Lai detalizēti aprakstītu gadījumus, kas ir līdzīgi ar Noras Ikstenas situāciju un varētu būt aktuāli plašākam klientu lokam, sniedzam detalizētu skaidrojumu par starpības vai pārmaksas aprēķināšanu, norēķinoties ar Izlīdzināto maksājumu. Piebildīšu, ka informāciju par konkrēta klienta maksājumiem, vienmēr sniegs arī klientu servisa konsultanti, līdz ar to aicinām jebkurā neskaidrību gadījumā sazināties pa bezmaksas tālruni 80200400.
Izbeidzot elektroenerģijas līgumu, klientiem jānorēķinās par visu līguma darbības laikā patērēto elektroenerģiju. Gadījumā, ja klients kā norēķinu metodi izmantojis izlīdzināto maksājumu, gala aprēķinā tiek iekļauta arī tā starpība, kuru klients nav apmaksājis no iepriekšējiem periodiem. Izlīdzinātā maksājuma metode nozīmē, ka klients katru mēnesi maksā vienādu summu, kura aprēķināta pēc klienta vēsturiskā vidējā patēriņa. Taču, klienta patēriņš ir mainīgs un gadu no gada tas atšķiras. Beidzoties izlīdzinātā maksājuma gada periodam, tiek salīdzināts klienta faktiskais patēriņš gada laikā un klienta apmaksātais patēriņš. Starpība – vai nu klienta pārmaksātais vai nesamaksātais apjoms, tiek sadalīts 12 daļās un pieskaitīts vai atņemts nākamā perioda maksājumiem. Taču, ja klients līgumu lauž, pēdējā rēķinā tiek iekļauta visa atlikusī starpība.
Lai to labāk paskaidrotu, aplūkosim piemēru. Klients ir gada laikā tērējis elektroenerģiju par 50 eiro mēnesī, taču viņa izlīdzinātais maksājums bijis 30 eiro. Tādējādi, gada laikā viņam uzkrājusies 240 eiro starpība. Nākošā perioda izlīdzinātais maksājums tiek aprēķināts no divām sastāvdaļām – 50 eiro pamatsummas (tā tiek aprēķināta jau lielāka, jo redzams, ka klienta faktiskais patēriņš ir pieaudzis) un 20 eiro – 1/12 daļa no uzkrātās 240 eiro starpības. Ja klients pēc trīs mēnešiem nolemj mainīt elektrības tirgotāju un lauž līgumu, viņš ir nomaksājis tikai 60 eiro no iepriekšējā gada 240 eiro uzkrājuma, tāpēc atlikušie 180 eiro tiek iekļauti viņa gala rēķinā.
Kā izvairīties no uzkrājuma veidošanās? Klientiem iesakām laiku pa laikam sekot līdzi savam faktiskajam patēriņam un salīdzināt to ar izlīdzinātā maksājuma lielumu. Tikai klients pats var savlaicīgi redzēt sava patēriņa izmaiņas. Izlīdzinātā maksājuma summu var koriģēt jebkurā laikā – vai nu klients pats portālā elektrum.lv vai sazinoties ar mūsu klientu servisu. Ja klienta patēriņš ir svārstīgs, vai būtiskākas patēriņa un maksājuma svārstības var klientam radīt problēmas, klienti var brīvi izvēlēties otru norēķinu metodi – apmaksājot katru mēnesi faktiski patērēto ar rēķinu. Abos gadījumos klientam tiek prasīta maksa tikai par viņa faktiski patērēto elektrību – tikai rēķina gadījumā faktiskā patēriņa fiksēšana notiek katru mēnesi, kamēr izlīdzinātā maksājuma gadījumā – reizi gadā.
Elektroenerģija, līdzīgi kā telekomunikācijas, pārtika vai degviela, ir ikdienā nepieciešams resurss un, kā par jebkuru izmantoto pakalpojumu, par to ir jānorēķinās. Tā kā elektroenerģija ir piegādāta un patērēta, šajā gadījumā no „Elektrum” puses saistības ir izpildītas un tās ir jāpilda arī no klienta puses, norēķinoties par patērēto elektrību. Publiski izteiktajos Noras Ikstenas komentāros tiek maldināta sabiedrība, liekot domāt, ka maksājums ir aprēķināts par neesošu pakalpojumu.
Uzziņai: veicot Izlīdzinātā maksājuma pārrēķinus, maksājumi 2016. gadā ir palikuši nemainīgi vai samazinājušies vairāk nekā pusei „Elektrum” klientu”.