„Rīgas satiksmes” melnā hronika. Kāpēc Ušakovs saudzē Bemhenu?
Sabiedrība

„Rīgas satiksmes” melnā hronika. Kāpēc Ušakovs saudzē Bemhenu?

Jauns.lv

Pat traģiskā autobusa avārija nebija iemesls, lai Rīgas Domes Transporta un satiksmes jautājumu komiteja sasauktu ārkārtas sēdi, kur nu vēl, lai Dome lemtu par „Rīgas satiksmes” vadības maiņu.

„Rīgas satiksmes” melnā hronika. Kāpēc Ušakovs sau...
„Rīgas satiksmes” valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens.
„Rīgas satiksmes” valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens.

Komitejas priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Vadims Baraņņiks („Saskaņas centrs”) opozīcijas aicinājumu ignorēja, turklāt izpalika arī kārtējā sēde. Pēdējā laikā komitejas sēdes notiek reizi divās nedēļās, izskatot divus vai trīs jautājumus, kasjauns.lv stāsta deputāts Jānis Mārtiņš Skuja (Pilsoniskā savienība).

Valdošās koalīcijas reakcija bija mēra Nila Ušakova aicinājums neizmantot šo gadījumu politiskiem mērķiem, pie viena visas nedienas noveļot uz iepriekšējo domi. Toties pēc incidenta, kad kontrolieri it kā bija aizturējuši bezbiļetnieku, turot viņu uz zemes, pozīcijas deputāta Mihaila Kameņecka lūgums sasaukt komitejas ārkārtas sēdi, guva atsaucību.

Zemāk aprakstītā „Rīgas satiksmes” hronika droši vien nav pilnīga. Skuja atzīst: „Mēs daudz ko nezinām un arī neuzzināsim — viena iemesla dēļ. Pēc sarunām ar sabiedriskā transporta vadītājiem un kontrolieriem redzu, ka cilvēki baidās pazaudēt darbu. Tieši tāpēc neviens nav gatavs atklāti kaut ko stāstīt. Viņš var izteikties, bet tikai uzvārdu nekur nedrīkst minēt.”

Paradoksāli, bet „Rīgas satiksmes” valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens kā pašvaldības uzņēmuma vadītājs ir tiesīgs atskaitīties tikai Rīgas mēram. „Mēs, deputāti, nevaram nekādu informāciju iegūt, vienmēr ir atbilde par konfidencialitāti, kas ir absolūti jocīgi. Kad ir jālemj par dotācijām, mēs gan par to lemjam,” komentē domnieks Skuja.

Bemhens ir paziņojis, ka no amata neatkāpsies, arī mērs un valdošā koalīcija to neprasa. Skuja vien secina, ka nav izskaidrojuma šādai labvēlībai. „Nav jēga nomainīt viena iecirkņa vadītāju, pati augšgala sistēma ir sapuvusi,” viņš uzskata.

„Rīgas satiksmes” melnā hronika

Korupcijas ēna pār autobusu iegādi

2000. gadā tagadējais „Rīgas satiksmes” šefs Leons Bemhens vēl kā autobusu pārvadājumu uzņēmuma „Tālava” vadītājs darbojās iepirkumu komisijā, kas izvēlējās „Daimler” piedāvātos autobusus Rīgai. Protams, tas jau neko ļaunu nenozīmē, bet ASV izmeklētāji ir atklājuši vērienīgu korupciju, ko piekopis Vācijas autobūves koncerns „Daimler”. Ēna klājas arī pār Latviju, ir aizdomas, ka Rīgas pašvaldības amatpersonām „Daimler” meitasuzņēmums „EvoBus” no 2002. līdz 2006. gadam pārskaitījis 1,8 miljonus eiro.

Izšķiež naudu par tukšu naftas bāzi

„Rīgas satiksme” ieguldījusi SIA „Degvielas apgāds” apmēram 1,2 miljonus latu, pašlaik šā uzņēmuma pamatkapitāls ir 1 871 661 lats — lai uzturētu naftas bāzi Slokā. Oficiāli pausts, ka tā nepieciešama, lai nodrošinātu ar degvielu „Rīgas satiksmes” transportu. 2007. gadā šīs SIA zaudējumi bijuši 208 000 latu, 2008. gadā — 130 000 latu. Šogad Domes valdošās partijas nobalsoja, ka minētā naftas bāze ir vajadzīga.

„Ierēdņi melo no tribīnes, ka degviela tiek piegādāta. Kolēģi ziemā bija aizbraukuši apskatīt šo naftas bāzi, tā stāvēja tukša, aizputināta, ar vienu sargu būdiņā. Un pats smieklīgākais — šai bāzei ir muitas noliktavas statuss, kas liedz sniegt pakalpojumu iekšzemes tirgū,” stāsta opozīcijas domnieks Jānis Mārtiņš Skuja (Pilsoniskā savienība).

Rīgas mēra Nils Ušakovs
Rīgas mēra Nils Ušakovs

Par e–biļetēm rakstīts jau ir daudz, tomēr vietā atgādināt Valsts kontroles revīzijas secinājumu — šai sistēmai nav būtisku priekšrocību, salīdzinot ar kompostrētājiem, bet tās lietošana un uzturēšana tuvākajos 13 gados izmaksās vismaz par 100 miljoniem latu vairāk.

Sistēmu apkalpo SIA „Rīgas karte”, kurā 51% daļu pieder „Rīgas satiksmei”, bet atlikušās ASV uzņēmumam „Affiliated Computer Services”. Pēdējais 13 gadus par pakalpojumiem no „Rīgas satiksmes” ik gadu saņems 5,59 miljonus latu.

Valsts kontrole atklājusi, ka „Rīgas satiksme” 2009. gadā trīs mēnešu laikā nepamatoti no pasažieriem iekasēja 594 221 latu, prettiesiski palielinot maksu par biļeti pie transportlīdzekļa vadītāja laikā, kad pasažieriem nebija iespēju citur iegādāties vienreizējās braukšanas biļetes. Pilnīgi nesaprotamu iemeslu dēļ „jāpīkstina” mēnešbiļetes, pilnos transportlīdzekļos to jācenšas izdarīt arī sirmgalvjiem un bērniem, citādi draud sods.

Rīgas valdošo koalīciju vairāk interesē visām partijām ierastā savējo bīdīšana. Mērs pieprasījis nomainīt „Rīgas kartes” valdes locekli, tehnisko direktoru pret savējo — Irinu Feļdmani no „Saskaņas centra”, pašlaik viņa ieņem vietu „Rīgas satiksmes” valdē.

Prāva summa par tramvajiem

Plānots tērēts 52 miljonus par 20 zemās grīdas tramvajiem. Šie tramvaji atšķiras ar nolaižamu platformu. Līgums noslēgts iepriekšējās domes laikā, un mērs atrunājas, ka cenu vairs nevar mainīt.

Ugunsdzēšamais aparāts traumē bērnu

6. martā 38. maršruta autobusā no bojāta ugunsdzēšamā aparāta cieta divi trīsgadīgi zēni, kuriem sejā trāpīja pulveris. Bērnus nogādāja slimnīcā, abiem atklāja tumšus plankumus plaušās. Aparātam bija norauta plomba.

Deputāts Skuja sarūpējis cietušo ģimenei advokātu, ir cerības, ka izdosies ar „Rīgas satiksmi” vienoties par kompensāciju. Taču ugunsdzēšamie aparāti joprojām autobusos ir zem kādreizējā konduktora krēsla, un jebkurš huligāns var tiem piekļūt. Šoferi sarunās atzinuši, ka neprot ar šiem aparātiem rīkoties. Vai tas nozīmē, ka viņu paraksti darba drošības žurnālos ir formāli vai pat fiktīvi?

Zog degvielu

11. aprīlī TV3 raidījums „Nekā personīga” pavēstīja par piecās naktīs pie Kauguru kultūras nama Jūrmalā novēroto — „Rīgas satiksmes” darbinieku dežūrautobusa šoferis tirgoja nozagto degvielu. Bemhens paziņoja, ka tā nav sistēma, un lielus zaudējumus tas nenodarot. Savukārt kontrolieri stāstījuši, ka bieži vien autobusos no rīta atraduši pēc dīzeļdegvielas smaržojošas šļūtenes. Dažas dienas vēlāk „Rīgas satiksme” vērsās Domē ar prasību pēc papildus 600 000 latu degvielas iegādei.

Sabrauc bērnu

22. aprīlī 15. maršruta trolejbuss Ķengaragā, Prūšu un Bultu ielu krustojumā, nāvējoši sabrauca desmitgadīgu meiteni. Aculiecinieki stāsta, ka trolejbuss traucies lielā ātrumā un nelaime notikusi uz gājēju pārejas. Tas vēl jānoskaidro, bet ir zināms, ka sabiedriskā transporta vadītāji mēdz steigt atgūt sastrēgumos zaudēto laiku, lai neiekavētu grafiku, citādi atvilks no algas.

Traģiska autobusa avārija

24. aprīļa vakarā Baložos avarēja 23. maršruta autobuss — tas apgāzās, un dzīvību zaudēja šoferis un divas jaunietes. Izmeklēšana vēl turpinās, bet jau izskanējis, ka šoferis braucis iereibis — ar vairāk nekā divām promilēm. Dīvaini, ja vadītājs ar 20 gadu stāžu no rīta izbraucis skaidrā, bet darba laikā varējis nemanīti piedzerties. Ar mēra rīkojumu uz dienesta izmeklēšanas laiku no darba atstādināts 6. autobusu parka priekšnieks un pārvadājumu daļas vadītāja vietnieks. Bemhens turas.

Kontrolieris šauj

24. aprīlī Gogoļa ielā kontrolieris Roberts Akermanis izšāva gaisā no kaujas ieroča, pēc viņa vārdiem, aizstāvoties no bezbiļetniekiem, kas uzbrukuši ar akmeņiem. Drīz pēc tam Akermani atlaida no darba. Priekšniecībai diez vai patika arī viņa rīcība, aprīļa sākumā ierodoties preses konferencē Rīgas Domē, sasauktā pēc cita kontrolieru un bezbiļetnieka konflikta. Akermanis toreiz dalījās viedoklī par kontrolieru nepavisam ne patīkamo ikdienu.

Kontrolieru alga ir ap 200 latu, nav nekādas apdrošināšanas, un piemaksas atkarīgas no noķerto „zaķu” skaita. „Tu izlaid dusmīgu, izsalkušu mednieku medīt zaķi, un tad ir jautājums, kāda ir viņa attieksme pret darbu,” saka Skuja.

Toties laba alga

2008. gadā „Rīgas satiksmes” valdes priekšsēdētāja Leona Bemhena alga bija vidēji 6648 lati mēnesī (pirms nodokļu nomaksas), pērn kopš maija atlagojums samazināts līdz 2800 latu.

Māris Puķītis