2010. gada 6. jūnijs, 10:58

NASA zinātnieki, iespējams, atraduši pazīmes par dzīvības pastāvēšanu uz Titāna

Nacionālās aeronautikas un kosmosa pārvaldes (NASA) zinātnieki, iespējams, atraduši pierādījumus, kas norāda uz kaut kādas dzīvības formas pastāvēšanu uz Saturna pavadoņa Titāna, sestdien vēsta laikraksts "Telegraph".

No kosmiskās zondes "Cassini" saņemtie dati rāda, ka kaut kādas bioloģiskas dzīvības formas elpo Titāna atmosfēru un patērē pavadoņa virspusē esošos ķīmiskos savienojumus.

Astronomi uzskata, ka uz Titāna ir pārāk auksts, lai uz tā virsmas būtu kaut ūdens šķidrā veidā. Tomēr rakstā žurnālā "Icarus" par pētījumiem ar "Cassini" palīdzību teikts, ka atmosfērā esošais ūdeņradis uz pavadoņa virsmas pazūd. Tas dod iemeslu uzskatīt, ka kaut kādas dzīvības formas varētu elpot.

Citā rakstā žurnālā "Geophysical Research" zinātnieki norāda, ka viņi nonākuši pie secinājuma, ka uz Titāna virsmas trūkst ķīmisko komponentu, kas liek domāt, ka tos patērē kaut kāda dzīvības forma.

"Mēs pieņemam, ka ūdeņraža patērēšana uz Titāna tiek izmantota kā gāze dzīvībai, līdzīgi kā uz Zemes dzīvie organismi elpo skābekli," avīze citē NASA zinātniskā centra pētnieku Krisu Makeju. Viņš neizslēdz iespēju, ka runa var būt par pilnīgi jaunu bioloģiskas dzīvības formu, kas pilnībā atšķiras no Zemes dzīvības formām.

"Ja šīs pazīmes patiesi izrādīsies dzīvības pazīmes, tad tā būs otrā dzīvības forma, neatkarīga no dzīvības ūdenī uz Zemes," sacīja Makejs.

"Mēs ticam, ka ķīmiskais sastāvs tur ir paredzēts dzīvības tapšanai. Tikai ir vajadzīga uzsildīšana un siltums procesa uzsākšanai," uzskata profesors Džons Zarneckis.

Pēc viņa teiktā, pēc četriem miljardiem, kad Saule uzkarsēs sarkano milzi - Saules sistēmā otro lielāko pavadoni - "uz Titāna varētu būt paradīze".

Tomēr vienlaikus abi zinātnieki neizslēdz, ka "Cassini" jaunajiem datiem var būt pavisam citādāks izskaidrojums.

LETA