Lidosta prasību pret "airBaltic" palielina par miljonu
AS "Starptautiskā lidosta "Rīga"" šodien Rīgas apgabaltiesā iesniegs prasības papildinājumu par 3,4 miljonu latu parāda piedziņu no Latvijas nacionālās lidsabiedrības AS "Air Baltic Corporation" ("airBaltic"), biznesa portālu "Nozare.lv" informēja lidostā.
Kopš 19.jūlija, kad starptautiskā lidosta "Rīga" vērsās tiesā par parāda piedziņu no "airBaltic" par vairāk nekā 2,5 miljoniem latu, nacionālā lidsabiedrība nav veikusi nevienu maksājumu, kādēļ parāds pieaudzis līdz 3,4 miljoniem latu, skaidro lidostā.
"airBaltic" parādsaistības par dažāda veida saimnieciskajiem līgumiem pret lidostu "Rīga" esot veidojušās no 2009.gada beigām.
Lidosta lūgusi tiesu arī noteikt prasības nodrošinājuma līdzekli, apķīlājot tos maksājumus, kuri pienākas "airBaltic" no trešajām personām, naudas līdzekļus kredītiestādēs un citās finanšu institūcijās.
Lidosta uzsver, ka "prasības iesniegšana tiesā ir nepatīkams un ārkārtas solis, lai aizstāvētu uzņēmuma un akcionāra - valsts - intereses".
Sarunas par parādsaistību dzēšanu esot bijis ļoti sarežģīts process un jebkādas vienošanās no "airBaltic" puses tiekot pārkāptas. Lidostas mērķis esot nodrošināt visiem sadarbības partneriem vienādus konkurences apstākļus un nepieļaut ļaunprātīgu dominējošā stāvokļa izmantošanu.
"Starptautiskā lidosta "Rīga" ir 100% valsts uzņēmums, un tā savā darbībā realizē tādu saimniecisko darbību, kas atbilst valsts interesēm, nacionālajiem un starptautiskajiem likumiem," teikts lidostas šodien izplatītajā paziņojumā.
Jau ziņots, ka Rīgas apgabaltiesa 26.jūlijā ierosināja civillietu pēc lidosta "Rīga" prasības pret "airBaltic" par vairāk nekā 2,5 miljonu latu parāda piedziņu. Lidosta lūgusi tiesu noteikt prasības nodrošinājuma līdzekli, apķīlājot tos maksājumus, kuri pienākas "airBaltic" no trešajām personām, naudas līdzekļus kredītiestādēs un citās finanšu institūcijās.
"Fakts, ka "airBaltic" lidostai nemaksā par saņemtajiem pakalpojumiem, pilnīgi noteikti var ietekmēt un ietekmē lidostas attīstības plānus attiecībā uz jaunā termināļa būvniecību. Līgumu slēgšana par tik nopietniem projektiem un plāniem par jaunā termināļa būvniecību patlaban nav iespējama, un tam ir tikai viens vienīgs iemesls - "airBaltic" parāds," skaidroja Ķuzulis.
Zemes nomas līgums un sadarbības līgums par jauna termināļa būvniecību esot noslēgts un ir parakstīts no "airBaltic" puses, taču šajā līgumā ir atsauce uz vienošanos par parāda dzēšanu, bet "airBaltic" šo vienošanos esot lauzis, un tas vairs neesot spēkā.
Ķuzulis skaidro, ka līdz ar to lidostai nav pamata sniegt līgumu Konkurences padomē, jo, kā zināms, tikai pēc padomes pozitīva atzinuma līgums stāsies spēkā. Lidosta principā neesot tiesīga slēgt līgumu ar parādnieku.
Iepriekš "airBaltic" prezidents un izpilddirektors Bertolts Fliks, komentējot lidostas vēršanos tiesā pret aviokompāniju, skaidroja, ka lidostā "airBaltic" tiekot diskriminēts.
Fliks norādīja, ka lidostas tarifi mainījās pērn 1.novembrī, taču "Ryanair" turpina maksāt pēc iepriekšējiem tarifiem. Pēc "airBaltic" rīcībā esošās informācijas, "Ryanair" starptautiskajai lidostai "Rīga" maksā 4,5 eiro (3,15 latus) par pasažieri, kas ietver gan lidmašīnu nosēšanās maksu, gan virszemes apkalpošanu, gan lidostu nodevu.
"Savukārt mums lidosta 1.janvārī palielināja virszemes apkalpošanas tarifus par 60%. Papildus tam aprīlī lidosta ieviesa infrastruktūras maksu par virszemes apkalpošanu, kas vēl vairāk palielināja izmaksas. Līdz ar to airBaltic kopējie izdevumi par lidmašīnu nosēšanās maksu, virszemes apkalpošanu un lidostas nodevu veido teju desmit eiro (7 latus) uz vienu pasažieri," sacīja Fliks.
"Nav pieņemams, ka starptautiskā lidosta "Rīga" kopš pagājušā gada novembra vairākkārt palielinājusi maksu "airBaltic", lai nosegtu zaudējumus, ko rada līgums ar "Ryanair". Ir absurdi, ka Latvijas valstij daļēji piederošs uzņēmums maksā divreiz vairāk nekā kāda īru kompānija. Par šo diskriminējošo situāciju mums ir bijušas neskaitāmas sarunas gan ar Satiksmes ministru, gan ar lidostas vadību, taču neizdevās atrast risinājumu."
Pēc "airBaltic" prezidenta teiktā, starptautiskā lidosta "Rīga" nemaz neapstrīd to, ka "airBaltic" maksā divkārt lielāku summu par vienu pasažieri nekā Īrijas aviokompānija. Turklāt "airBaltic" pārvadā četrreiz lielāku pasažieru skaitu nekā "Ryanair".
"airBaltic" jūlija beigās vērsusies tiesā ar gandrīz sešu miljonu latu prasību pret lidostu, jo tā nav sniegusi konstruktīvus priekšlikumus par vienlīdzīgas konkurences nosacījumiem lidostā visām aviokompānijām.
LETA