Sabiedrība

Ventspils osta ir piemērotāka Venecuēlas naftas tranzītam?

Jauns.lv

Ventspils osta ir piemērota, lai caur to uz Baltkrieviju transportētu Venecuēlas naftu, taču bez saskaņošanas ar AS "Ventspils nafta" (VN) akcionāriem uzņēmums pagaidām nesniegs nekādus komentārus par to, vai un cik lielā apjomā "Ventspils nafta termināls" ir ieinteresēts Venecuēlas naftas tranzītā caur Ventspils ostu, aģentūru LETA informēja AS "Ventspils nafta" preses sekretāre Zane Bojāre.

Ventspils osta ir piemērotāka Venecuēlas naftas tr...

"Ventspils osta ir piemērotāka nekā Rīgas osta šāda tipa un šāda apjoma kravu saņemšanai un pārkraušanai," atzina Bojāre, piebilstot, ka beidzamajos gados termināla modernizācijā ieguldītas būtiskas investīcijas, kas padara termināli konkurētspējīgāku reģionā. Kā vienu no modernizācijas piemēriem Bojāre minēja 2008.gada beigās ekspluatācijā nodotās "Ventspils nafta termināls" rūpniecisko notekūdeņu priekšattīrīšanas iekārtas.

Savukārt Ventspils brīvostas pārvaldnieks Imants Sarmulis atzina, ka Ventspils osta, bez šaubām, ir ieinteresēta Venecuēlas naftas tranzītā, taču sīkāk šo jautājumu Sarmulis nevarot komentēt - par vēlmi un gatavību pārkraut šādas kravas esot jāprasa "Ventspils naftas" vadībai.

"Ventspils osta ir gatava pieņemt "Aframax" tipa kuģus ar kravnesību no 80 000 līdz 120 000 tonnām un 15 metru iegrimi," informēja Sarmulis. Tik lielus tankkuģus Baltijas valstīs vēl varot uzņemt tikai Būtiņģē Lietuvā un Mūgas ostā Igaunijā, sacīja Sarmulis, tādējādi netieši norādot uz Ventspils ostas piemērotību Venecuēlas naftas tranzītam.

Patlaban daudzkārt lielākas izredzes nodrošināt Venecuēlas naftas tranzītu caur Latviju uz Baltkrieviju ir Ventspils ostai, biznesa portālam "Nozare.lv" iepriekš sacīja satiksmes ministrs Kaspars Gerhards (TB/LNNK).

Vienlaikus ministrs atzinīgi vērtē Rīgas ostas apņemšanos nodrošināt naftas tranzītu caur Latviju uz Baltkrieviju, tomēr norāda, ka, "objektīvi vērtējot, ja Ventspils osta ir jau pabeigusi gandrīz visus nepieciešamos priekšdarbus, lai nodrošinātu konkrēto naftas tranzītu, tad Rīgas osta ir tikai sarunu sākuma stadijā". Tomēr arī Rīgai esot perspektīvas, bet "daudz kas ir atkarīgs no pašas Rīgas ostas".

Satiksmes ministrs apliecina, ka sarunas ar Baltkrieviju par Venecuēlas naftas tranzītu norit jau kopš pavasara un reāla sadarbība tiešām varētu tikt uzsākta šoruden.

Gerhards uzsver, ka ikvienas mūsu valsts ostas līdzdalība šajā projektā būtu tikai apsveicama, un cer, ka Rīgas ostai izdosies iesaistīties minētajā tranzīta projektā.

Satiksmes ministrs 29.septembrī apmeklēs Baltkrieviju, kur vadīs Latvijas-Baltkrievijas starpvaldību komisijas sēdi, kā arī tiksies ar Baltkrievijas satiksmes ministru.

Vizītes laikā paredzēts pārrunāt arī jautājumu par Venecuēlas naftas tranzītu.

Kā ziņots, ja Rīgas osta nodrošinātu desmit miljonu tonnu Venecuēlas naftas tranzīta, tā nopelnītu vismaz desmit miljonus ASV dolāru (5,5 miljonus latu), biznesa portālam "Nozare.lv" lēš ostas valdes loceklis Viesturs Silenieks.

Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Rīgas ostas valdes priekšsēdētājs Ainārs Šlesers (LPP/LC) Rīgā notiekošajā Latvijas vēstnieku sanāksmē atklāja, ka baltkrievi meklē iespējas diversificēt naftas piegādi un Rīgas osta varētu kļūt par vienu no tranzīta ceļiem un nodrošināt desmit miljonu tonnu Venecuēlas naftas tranzīta.

"Rīgas osta no šāda naftas daudzuma pārkraušanas iegūtu desmit miljonus ASV dolāru, jo dolāru par tonnu var reāli rēķināt. Tas gan ir kā minimums, un Latvijas tautsaimniecībā kopumā nauda ienāks krietni lielāka. Var pat uz tonnu rēķināt 15 ASV dolārus, jo tas nozīmē, ka darbs ir VAS "Latvijas Dzelzceļš" un vēl ļoti daudziem," skaidro Silenieks.

LETA