Valsts policija nepamatoti ņēmusi maksu par kārtības nodrošināšanu pasākumos
Valsts policija ir nepamatoti saņēmusi samaksu par kārtības nodrošināšanu sabiedriskajos pasākumos, lai gan šādu pakalpojumu sniegšana par maksu nav paredzēta, revīzijā secinājusi Valsts kontrole.
Revīzijas laikā nav gūta pārliecība, ka pakalpojumi, kas saistīti ar sabiedriskās kārtības nodrošināšanu publiskajos pasākumos, ir sniegti atbilstoši likumā "Par policiju" un Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības likumā noteiktajiem mērķiem un kārtībai, kā arī nav iespējams nodalīt Valsts policijas un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta funkciju ietvaros veiktos pasākumus no maksas pakalpojumiem.
Kā secinājuši revidenti, maksa ir ņemta par sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu sapulču un gājienu laikā, veicot privātu personu automašīnu pavadīšanu, regulējot satiksmi un tās slēgšanu elektrolīniju remonta, filmu uzņemšanas, ceļu remontu, autobraucēju aptauju un iepirkšanās laikā.
Revīzijā atklājies, ka piecu hokeja spēļu laikā ceļu satiksmes drošību arēnai "Rīga" pieguļošajās ielās Valsts policija ir nodrošinājusi bez maksas. Divos gadījumos - Latvijas un Izraēlas izlašu futbola spēles laikā pie Skonto stadiona un Kristīgi brīvprātīgās akcijas "Baltijas jauniešu festivāls" laikā pie arēnas "Rīga" - ceļu satiksmes drošība pieguļošajās ielās ir nodrošināta par maksu. No izlasē iekļautajām trijām hokeja spēlēm starp Rīgas "Dinamo" un Maskavas "Spartaks" komandām vienā gadījumā sabiedriskā kārtība arēnas "Rīga" telpās ir nodrošināta bez maksas, vienā gadījumā tas bijis maksas pakalpojums, bet vienā gadījumā no 40 sabiedriskās kārtības nodrošināšanā iesaistītajiem policijas darbiniekiem 30 policijas darbinieki kārtību nodrošinājuši par maksu, bet desmit - bez maksas.
Savukārt sabiedriskā kārtība trijos gadījumos - pasākumā "Jaungada sagaidīšana pie Brīvības pieminekļa", pasākumā "Līgosim Krastmalā" un Gaisa balonu festivāls "LMT kauss 2011" - ir nodrošināta bez maksas, bet trijos gadījumos - pasākumā "Moto sezonas atklāšana", pasākumā "Nordea Rīgas maratons 2012" un pasākumā "MUZ TV diskotēka" - par maksu.
Kopumā nepamatoti saņemtie ieņēmumi par kārtības un drošības nodrošināšanu ir vismaz 19 186 latu apmērā, aprēķinājusi Valsts kontrole.
Tāpat revīzijā secināts, ka Nodrošinājuma valsts aģentūra (NVA) ir nepamatoti palielinājusi administratīvo pārkāpumu lietās izņemto transportlīdzekļu glabāšanas izdevumus. Secināts, ka NVA Finanšu un grāmatvedības nodaļas vadītāja sagatavotajos lēmumos par transportlīdzekļu glabāšanas izdevumu samaksu par kopējo summu 917 480 latu iekļautie izdevumi ir nepamatoti palielināti. Taču visos gadījumos, kad sodītās personas bija apstrīdējušas lēmumus, atgūstamā summa tika samazināta. Piemēram, Finanšu un grāmatvedības nodaļas vadītājs ir pieņēmis lēmumu par izdevumu samaksu 4620 latu apmērā, bet direktors transportlīdzekļa glabāšanas izdevumus ir samazinājis par 4144 latiem un noteicis, ka atmaksājamā summa ir 476 lati.
Revidenti secinājuši, ka aprēķinos ir iekļauti transportlīdzekļu pārvietošanas izdevumi, lai gan saskaņā ar normatīvajiem aktiem šie izdevumi tiek rēķināti saskaņā ar faktiskajiem izdevumiem. Aprēķinos arī iekļauti trīs dažādi glabāšanas izdevumi uz vienu automašīnu - glabāšana pie komersanta, glabāšana ilgāk par 30 dienām, kā arī glabāšana NVA stāvlaukumos. Turklāt aprēķinā iekļauti arī piedziņas izdevumi, lai gan pārsvarā gadījumu personas transportlīdzekli izņem, labprātīgi samaksājot paredzētos izdevumus.
Revidenti secinājuši, ka Iekšlietu ministrijas padotības iestādes arī nav izveidojušas pietiekamu kontroles sistēmu, lai nodrošinātu savlaicīgu naudas sodu un alkohola koncentrācijas, narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes pārbaužu izdevumu atgūšanu no sodītajām personām un lēmumu nodošanu piespiedu izpildei.
No 524 izlases kārtībā pārbaudītajiem gadījumiem, kad Sodu reģistrā uzrādīta informācija, ka naudas sodi nav samaksāti un nav nodoti piespiedu izpildei, saskaņā ar administratīvo pārkāpumu lietai pievienotajiem dokumentiem tikai 37 gadījumos jeb 7% gadījumu faktiski nebija uzsākta piespiedu izpilde. Turklāt Iekšlietu ministrijas Informācijas centra maksājumu apstrādes sistēmā ir uzkrāta informācija par 540 551 maksājumu par kopējo summu 47,93 miljonu latu apmērā, kas nav identificēti.
No 145 izlases kārtībā pārbaudītajiem gadījumiem, kad saskaņā ar Sodu reģistru alkohola koncentrācijas, narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes pārbaužu izdevumu samaksa nav veikta un lēmums nav nodots piespiedu izpildei, faktiski piespiedu izpilde nebija sākta 58 gadījumos jeb 40% gadījumu
Savukārt nevienā no 21 izlases kārtībā pārbaudītā gadījuma, kad naudas sodi par ceļu satiksmes pārkāpumiem nav samaksāti labprātīgai samaksai paredzētajā laikā, lēmumi nebija nodoti piespiedu izpildei, lai gan no brīža, kad beidzies labprātīgai izpildei paredzētais laiks, bija pagājušas no 63 līdz 202 dienām.
Secināts, ka Valsts policija arī ir nepamatoti iekļāvusi maksu par pievienotās vērtības nodokli. Tas izdarīts izdevumu aprēķinā par alkohola koncentrācijas pārbaudēm, kas veiktas ar portatīvo mērierīci - nepamatoti aprēķināts un budžetā pārskaitīts pievienotās vērtības nodoklis 22 649 latu apmērā. Saskaņā ar datiem 2011.gadā uzskaitē bija 289 portatīvās mērierīces un 2011.gada laikā izsniegti un norakstīti 48 500 portatīvo mērierīču vienreiz lietojamie iemuši. Aprēķinā pieņemot, ka 20% no izsniegtajiem iemušiem var tikt bojāti vai arī uz 2011.gada beigām nebija izlietoti - ar vienu portatīvo mērierīci gadā vidēji veiktas 134 alkohola koncentrācijas pārbaudes. Aprēķinā iegūtais vidējais ar vienu portatīvo mērierīci veikto pārbaužu skaits gadā ir būtiski lielāks nekā Valsts policijas izdevumu aprēķinā izmantotais pārbaužu skaits uz vienu mērierīci.
Pēc revīzijas veikšanas Valsts kontrole ir sniegusi 12 ieteikumus, kurus Iekšlietu ministrija apņēmusies ieviest līdz šā gada 30.decembrim.
LETA/Foto: Ieva Čīka/LETA