Vai policija rīkojusies novēloti? Mobilie operatori bijuši gatavi uzreiz iesaistīties Aināra meklēšanā
Meklējot 4.oktobrī pazudušo Aināru Jēgeru (31), Valsts policijā (VP) sākotnēji neesot bijis runas par vīrieša telefona signāla pārbaudīšanu, lai saprastu, kur tas pēdējo reizi bijis ieslēgts, ziņo LNT raidījums „Degpunktā”. Likumsargu rīcību kā visādā ziņā gausu kritizējis Aināra brālis, taču portāls Kasjauns.lv noskaidroja, ka policija laika gaitā tomēr pārbaudījusi arī pazudušā vīrieša telefona signālu, tiesa gan, bez rezultātiem.
Kā zināms, Ainārs ilgstoši slimojis ar smagu kaiti, tāpēc brālim ir aizdomas, ka notikusi nelaime, proti, iespējams Ainārs saēdies pretsāpju zāles un izgājis no mājām, lai nomirtu... Tuvinieki, protams, joprojām cer, ka Ainārs ir dzīvs, taču reālākās iespējas viņu atrast dzīvu būtu bijušas tad, ja viņu atrastu tajā pašā dienā.
Aināra brālis, kurš uzņēmies pazudušā meklēšanu, visiem spēkiem skubināja policistus, uzsverot, ka meklēšana jāsāk tūlīt pat, taču policisti izkustējušies tikai pēc diennakts – atbraukuši safotografēt dzīvokli. Turklāt par brāļa telefona pārbaudīšanu, lai saprastu, kur tas pēdējo reizi bijis ieslēgts, tobrīd neesot bijusi pat runa, ziņo LNT raidījums.
Policistiem esot jāgaida
„Aizgāju pats uz Allažu ielu 2, uzrakstīju iesniegumu, ka brālis pazudis. Viņi to iesniegumu pieņēma, teica, ka sūtīs projām citam kantorim. Nākamajā dienā zvanīja un atnāca paskatīties brāļa dzīvokli,” pastāstījis brālis.
Iesniegums par Aināru gana ilgi klīdis pa policijas gaiteņiem un viņa brālis, apņēmības pilns izmēģināt visu, apjautājies policistiem arī par iespējām meklēt Aināru pēc mobilā telefona signāla un vai tas tik tiešām aizņemtu ap 10 dienām. VP pārstāve atbildēja noraidoši un informēja, ka gadījumā, ja operators ir LMT, informācijas iegūšanai nepieciešams ilgāks laiks, nekā tad, ja operators ir „Bite”, kā tas ir Aināra gadījumā. Policiste arī norādīja, ka šīs informācijas sniegšana gan atkarīga no operatora, tāpēc likumsargiem varot nākties gaidīt.
Operators „Bite” gatavs palīdzēt nekavējoties
Mobilā operatora „Bites” pārstāvju stāstītais gan atšķiras – izrādās, kompānijā ir politika, ka informācija par neatliekamiem gadījumiem – pazudušas personas vai, piemēram, bīstama noziedznieka meklēšanu, likumsargiem tiek sniegta nekavējoties. Pat nakts stundā, jo uzņēmumā atbildīgais darbinieks pat naktī var atbildēt uz policijas zvanu un nekavējoties sniegt šo informāciju telefoniski. „Šim cilvēkam ir zināms, ka nakts laikā viņš var saņemt zvanu. Ja tā notiek, šis darbinieks acumirklī reaģē, ceļoties un sniedzot nepieciešamo informāciju, izmantojot speciālu datorprogrammu,” portālam Kasjauns.lv pavēstīja „Bite” sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Anete Jansone.
Arī citi operatori spēj reaģēt laicīgi
Kasjauns.lv apzvanīja arī citus mobilos operatorus, lai noskaidrotu, cik ļoti atšķiras kompāniju iespējas laicīgi sniegt nepieciešamo informāciju. Arī LMT apgalvo, ka spēj operatīvi palīdzēt VP neatliekamos gadījumos. „Speciāli priekš drošības dienestiem LMT ir izveidojis diennakts dežūrtelefonu, kas strādā arī brīvdienās un svētku dienās.
Uz steidzamiem pieprasījumiem LMT garantēti sniedz atbildi stundas laikā,” portālam apstiprināja LMT preses sekretāre Elīna Lidere.
Spriežot pēc operatora „Tele2” sacītā, arī viņi savās spējās neatpaliek. „Tele2” drošības dienesta vadītājs Jānis Miķelsons sarunā ar Kasjauns.lv informē, ka mobilais operators datu pieprasījumus sniedz likumā noteiktajā kārtībā un to ir iespējams saņemt gan stundas laikā, gan 30 dienu laikā, atkarībā no pieprasītāja vajadzības un apjoma. „Izmeklēšanas iestādes ir informētas par kontaktpersonām, kuras ir deleģētas šīs informācijas sniegšanā.
Mums ir vairāki darbinieki, kas nodrošina datu izsniegšanas nepārtrauktību jebkurā diennakts laikā, arī brīvdienās un svētku dienās. Ārkārtas gadījumos iestāžu īpaši nozīmētām personām esam gatavi sniegt informāciju nekavējoties – 5 minūšu laikā īsziņas veidā,” pauž „Tele2” pārstāvis.
Policisti meklējuši arī pēc mobilā signāla, taču neveiksmīgi
„Informācijas pieprasīšanas un sniegšanas kārtību regulē Ministru kabineta noteikumi Nr.820, kas satur arī noteikta parauga veidlapas, kuras policijai ir jāiesniedz operatoram, lai pamatotu informācijas pieprasījumu. Atkarībā no tā, vai runa ir par neatliekamiem gadījumiem, vai noziedzīgu nodarījumu izmeklēšanu, kura izmeklēšanā nav nepieciešama tūlītēja informācijas saņemšana, var atšķirties arī laiks, kurā operators sniedz minēto informāciju,” komentējot sadarbību ar mobilajiem operatoriem, stāsta VP sabiedrisko attiecību nodaļas vecākais speciālists Dairis Anučins.
VP apstiprina, ka neatliekamos gadījumos, gan noziegumu izmeklēšanai, gan pazudušu personu meklēšanai, Valsts policija informāciju no operatoriem tik tiešām var saņemt jau dažu stundu laikā. Arī pašu Aināru kādā brīdi policisti mēģinājuši šādi meklēt, taču, kā apstiprina VP pārstāvis Dairis Anučins – bez rezultātiem.
Aināra brālis sašutis par likumsargu darbu
Aināra brālis gan ir sašutis par kopējo notikumu gaitu, jo kopā ar draugiem bija organizējis brāļa meklēšanu, bet, nezinot pēdējo atrašanās vietu, rezultāts līdz šim bijis nesekmīgs. „Trīs dienas paši meklējām, bet uz aklo arī nevaram zināt. Policija neiedeva nekādu iespēju...” sacīja pazudušā vīrieša brālis, paužot sašutumu par policistu vilcināšanos.
Jau vēstīts, ka Ainārs pazuda 4.oktobrī. Vīrietis pulksten 20.00 izgājis no savas mājas un nav atgriezies. Ap to pašu laiku viņš esot sazvanījies ar draugu un ir zināms, ka vīrietis tobrīd bijis sliktā garastāvoklī. Vīrietim līdzi bijis telefons „Samsung Galaxy”, violetas krāsas maks, kājās zili „Nike” sporta apavi. Ainārs bija ģērbies melnā jakā.
Visi, kas redzējuši pazudušo vīrieti vai kaut ko zina par viņa atrašanās vietu, aicināti zvanīt policijai pa tālruni 110 vai Bezvests.lv – 22084084. Pazudušo cilvēku meklētāji uzsver, ka īpaša uzmanība būtu jāpievērš Čiekurkalna, Mežciema un Mežaparka iedzīvotājiem.