Valsts uzņēmuma šefs saceļ jezgu ap veloceliņiem – pārbaudām, kuram taisnība
Daudzi gājēji pārvietojas pa velosipēdistiem paredzētajām velo joslām, kas apgrūtina velosipēdistu kustību un tiem nākas braukt pa ietvēm radot diskomfortu godīgajiem gājējiem.
Sabiedrība

Valsts uzņēmuma šefs saceļ jezgu ap veloceliņiem - pārbaudām, kuram taisnība

Jauns.lv

Lattelecom valdes priekšsēdētājs Juris Gulbis mikrobloga vietnē Twitter.com paziņojis, ka „Pienācis laiks aizliegt riteņbraukšanu pa gājēju ietvēm! Ielas ir pietiekoši platas un arī veloceliņu sabūvēts pietiekoši!”, tas sacēlis milzu diskusijas starp velobraucējiem un gājējiem, kas pāraugušas savstarpējos aizvainojumos un naidā.

Valsts uzņēmuma šefs saceļ jezgu ap veloceliņiem –...

Auto žurnālists Pauls Timrots raksta, „velosipēdisti šobrīd jūtas tik pat braši un izredzēti, kā cilvēki brūnos kreklos Vācijā 30os gados!”, savukārt uz to kāds tvitera lietotājs atbildēja, lai pamēģina izdzīvot uz ceļa braucamās daļas, kur ārdās traki BMW braucēji.

Vēl kāds komentētājs raksta: „Šodien pat viena kā dulla nesās virsū trinkšķinādama savu zvaniņu”, taču pretī komentārs „un kā ar tiem glupajiem gājējiem, kas mērķtiecīgi iet pa velojoslu un tad brīnās??”. Lai pārliecinātos par situāciju portāls Kasjauns.lv devās uz Rīgas centra veloceliņiem, lai saskaitītu, cik gājēju pārvietojas pa veloceliņiem un cik velosipēdisti spītīgi pa ietvēm, ja blakus ir speciāli paredzētais ceļš.

Veloceliņa posmā pa Balstejkalnu uz Reimersa ielu un tad uz Esplanādes pusi ir atzīmētas veloceliņu joslas un izveidots speciālais ceļš pa kuru pārvietojas visi novērotie velosipēdisti. Tie kopskaitā stundas laikā bija 47. No sastaptajiem velobraucējiem kādā no ceļa posmiem apbraukt gājējus nākas divpadsmit braucējiem, bet vēl četri nekautrējas izmantot pie stūres piestiprināto zvaniņu, lai brīdinātu gājējus.

Pa Reimersa ielu, kur celiņš ir speciāli veidots sarkanā krāsā un nodalīts no ietves gājēji neiet, bet velobraucēji pārvietojas droši. Parkos, lai gan atzīmēti veloceliņi, braucēji pārvietojas pa visu ceļu gan tāpēc, ka cilvēki neievēro velojoslas, gan tāpēc, ka velobraucēju skaits ir liels un katrs brauc sev izvēlētā ātrumā. Tas bieži rada nesaprašanos starp gājējiem un braucējiem, tomēr kādai no pusēm piekāpjoties – gājējiem paejot malā vai velosipēdistiem apbraucot vai piebremzējot - kustība veidojas raita. Novērojam septiņus straujas bremzēšanas gadījumus, lai apbrauktu gājējus un deviņus īpaši agresīvus braucējus, kas brauc ātri un gājējiem nākas paskriet malā no velosipēdista izvēlēta ceļa, kas vairums tomēr nav specializētā josla.

Parkos novērojam, ka neiecietīgāki viennozīmīgi ir gājēji, kas, pa parku pārvietojoties, neievēro velojoslas un bieži nereaģē uz velosipēdistiem. Tikpat liela problēma ir vecāki ar bērniem, kas savām atvasēm ļauj brīvi pārvietoties pa velo joslām un tad pārmet velosipēdistiem par nevērību. Kāds tvitera ieraksts atklāj patiesību: „Gājēji... un vēl ar bērniem - diemžēl varu padalīties ar vairākiem incidentiem, kur velomīļi klaji ignorē bērnus...”  Portāls novēroja, ka pa parku, tai skaitā velojoslu stundas laikā pārvietojas vairākas ģimenes ar bērniem, no tām piecas atvases brīvi skaidra arī pa velojoslām, taču tajos brīžos velobraucēju tuvumā nemanām.

Savukārt velobraucēji bieži klausās mūziku brauciena laikā vai pat runā pa telefonu, zaudējot uzmanību un kontroli, tāpat arī ātrums un manevrēšana daudziem no novērotajiem braucējiem ir traģisks – straujas kustības, ātruma maiņas vai pārvietošanās no vienas ceļa malas uz otru, lavierējot starp gājējiem.

Līdzīga situācija ir arī Mežaparkā, kur pa speciāli iedalītajām joslām pārvietojas lielākā daļa braucēju, bet gājēji īpaši ar bērniem brīvi pārvietojas pa joslām, velobraucēju un savu veselību nostādot bīstamā situācijā. Tā portāls Kasjauns.lv bija liecinieki nelielai sadursmei, kur velosipēdists nespēja nobremzēt, uzbraucot virsū kādam kungam. Par laimi sasitumi abiem iesaistītajiem nebija nopietni, taču atgadījums bija labs piemērs par savstarpējās kultūras un izpratnes trūkumu.  Gan gājēji neievēro velojoslas un bieži pa ietvēm laipo no vienas malas uz otru, gan velobraucēji neievēro satiksmes noteikumus, bieži pārvietojoties pie sarkanās luksofora gaismas. Jāpiemin arī, ka portāls Kasjauns.lv novēroja, ka pedāļu minēji  gandrīz neviens  neievēro drošības noteikumus un pārvietojas bez ķiverēm, kā arī liela daļa braucēju klausās mūziku, kas novērš viņu uzmanību no situācijas uz ceļa.

Juris Gulbis, kas aizsāka diskusiju par velobraucējiem un gājējiem skaidroja, kāpēc šīs jautājums viņam tik aktuāls: „Tagad paskaidrošu velo stāstu: 1) divas reizes ir uzbraukts maniem bērniem 2) uz darbu un no eju ar kājām, ievēroju CSN, man brauc virsū katru dienu! Pagājušā piektdienā man ne tikai uzbrauca, bet arī mēģināja izkauties. Tas ir limits, ko neesmu gatavs pieciest. Manuprāt neesmu viens!”.

Gulbis arī atzina, ka pašam patīk riteņbraukšana  un katru nedēļas nogali laukos brauc pa mežu un lauku ceļiem kur nevienu neapdraudu. To arī visiem iesaka, bet politisku gājienu izdarījis Rīgas domes mērs Nils Ušakovs, kas presē jau paziņojis, ka apsola sakārtot veloceliņus arī Rīgas centrā, lai braucējiem ir savas joslas, bet gājējiem trotuāri.

Tai pat laikā Rīgas domes satiksmes departaments cer, ka šo problēmu ar velobraucējiem un gājējiem Rīgas centrā atrisinās Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD), jo departamenta spēkos nav mainīt vai izstrādāt ceļu satiksmes vai drošības noteikumus.

Kamēr atbildīgās institūcijas lemj kuram problēma jārisina, portāls kasjauns.lv iesaka cienīt visus satiksmes dalībniekus un būt daudz atbildīgākiem un iecietīgākiem pārvietojoties pa ielām un trotuāriem.

Velo celiņi

Velo celiņi


Autors: Alīna Rumjanceva Foto:  Kasjauns.lv