Jaunie trolejbusi mazinās uzturēšanas izmaksas un palielinās sabiedriskā transporta ietilpību
Jauno trolejbusu iegāde notiek Rīgas satiksmes sabiedriskā transporta atjaunošanas plāna ietvaros.
Runā Rīga
2013. gada 5. jūlijs, 15:19

Jaunie trolejbusi mazinās uzturēšanas izmaksas un palielinās sabiedriskā transporta ietilpību

Jauns.lv

Turpinot trolejbusu parka atjaunošanu, Rīgas satiksme ir vienojusies ar Čehijas kompāniju Škoda Electric par 125 jaunu 18 metrus garu trolejbusu Škoda 27 TR piegādi ar iespēju palielināt piegādes apjomu līdz 163 trolejbusiem. Pirmie trolejbusi Rīgas ielās parādīsies pēc divpadsmit mēnešiem, savukārt visu Škoda 27 TR piegāde notiks piecu gadu laikā.

Jauno trolejbusu iegāde notiek Rīgas satiksmes sabiedriskā transporta atjaunošanas plāna ietvaros ar mērķi mazināt arvien pieaugošās nolietoto trolejbusu uzturēšanas izmaksas, kā arī, sekojot pasažieru vēlmei, mazināt pārpildītu sabiedrisko transportu un paaugstināt komfortu.

Ar jaunajiem trolejbusiem tiks aizvietoti tie trolejbusi, kuru ekspluatācijas laiks ir beidzies. Šobrīd Rīgas satiksmei ir 267 trolejbusi, no kuriem 66 trolejbusiem jau ir beidzies ekspluatācijas termiņš, kas trolejbusiem ir 12 gadi (tajā skaitā 44 – 18 metrus garie trolejbusi un 22 – 12 metrus garie trolejbusi). Tuvāko sešu gadu laikā ekspluatācijas termiņš beigsies vēl 62 trolejbusiem. Vecākie trolejbusi, kurus izmanto Rīgas satiksme, ir 25 gadi. Par 12 gadiem vecāku trolejbusu izmatošana ir dārga un nerentabla, jo to ekspluatācijas izdevumi ar katru gadu būtiski palielinās. Vecos trolejbusus Rīgas satiksme pārdos izsolē vai arī izmantos izjaukšanai rezerves daļās.

Statistika liecina, ka pārvadāto pasažieru skaits trolejbusos katru gadu pieaug. Pēdējo trīs gadu laikā pasažieru skaits trolejbusos ir pieaudzis par gandrīz 2 miljoniem – no 44,4 miljoniem 2010. gadā līdz 46,2 miljoniem 2012. gadā. Dati liecina par transporta līdzekļu piepildījuma palielināšanos, un efektīvākais līdzeklis šī pieauguma risināšanai ir lielākas ietilpības transportlīdzekļu izmantošana maršrutos. Arī SKDS veiktā sabiedriskā transporta pasažieru aptauja apliecina, ka Rīgas sabiedriskā transporta lietotāju vērtējumā pārpildīts transports ir problēma nr.1, kuru Rīgas satiksmei būtu jārisina vispirmām kārtām. Arī Rīgas satiksmes Informācijas centrs regulāri saņem pasažieru sūdzības par pārpildītiem trolejbusiem. No visām sūdzībām 86% ir par 12 metru trolejbusiem.

Leons Bemhens, Rīgas satiksmes valdes priekšsēdētājs: "Viena no jauno, ar dīzeļdzinējiem aprīkoto trolejbusu priekšrocībām ir iespēja veidot jaunus savienojumus un pagarināt trolejbusu līnijas, neieguldot papildus finansējumu kontakttīklu infrastruktūrā. Nesen realizētais piemērs ir 33. autobusu maršruta slēgšana, aizstājot to ar papildus braucieniem 3. trolejbusu maršrutā Kundziņsalā. Tuvākais jauno trolejbusu pielietojums būs 19. trolejbusu maršrutā – attīstoties Lucavsalas atpūtas zonai, 12 metrus garos trolejbusus nepieciešams aizstāt ar ietilpīgākiem, 18 metrus gariem trolejbusiem. Arī 27. trolejbusu maršrutā nebūs nepieciešams palielināt trolejbusu skaitu, bet mazos trolejbusus varēs aizstāt ar 18 metrus garajiem trolejbusiem."

Visi jaunie trolejbusi tiks aprīkoti ar dīzeļģeneratoriem, kondicionēšanas iekārtām, pielāgotu sistēmu elektroniskās norēķinu sistēmas vajadzībām, monitoriem, video novērošanu, pasažieru skaitīšanu, apkopei nepieciešamajām rezerves daļām 150 tūkstošu kilometru nobraukumam (vairāk nekā divu gadu nobraukums), kā arī citu aprīkojumu. Trolejbusu garantijas laiks ir trīs gadi. Tie tiks iegādāti uz nomaksu, pirkuma maksu ražotājiem samaksājot 8 gadu laikā no trolejbusu piegādes brīža. Līgums paredz iespēju palielināt piegādes apjomu vēl par 38 trolejbusiem.

Trolejbusu parka atjaunošanas pirmā kārta noslēdzās 2009. gada nogalē, kad tika piegādāts pēdējais jaunais Škoda 24Tr Irisbus 12 metru trolejbuss. Jau tobrīd tika apstiprināts plāns tuvāko gadu laikā atjaunot arī 18 metrus garos trolejbusus. Finansiālo apsvērumu dēļ garo trolejbusu nomaiņa tika atlikta uz vairākiem gadiem, savukārt šobrīd novecojušo trolejbusu īpatsvars sāk strauji pieaugt, un to ekspluatācijas izdevumi ar katru gadu nesamērīgi palielinās.

Rīgas satiksme apkalpo 19 trolejbusu maršrutus, gadā pa tiem pārvadājot vairāk nekā 46 miljonus pasažieru. No visiem Rīgas satiksmes trolejbusiem 18 metrus gari ir 95, bet 12 metrus gari – 172 trolejbusi.

Karlīna Timofejeva/Foto: Evija Trifanova/LETA