"Re&Re": pirmais būvinženieru atzinums liecina par rupjām kļūdām slodžu noteikšanā
Izvērtējot Zolitūdē sabrukušā veikala projekta dokumentāciju, liecina, ka tehniskā projekta būvkonstrukciju izstrādes stadijā ir pieļautas rupjas kļūdas slodžu noteikšanā.
Sabiedrība

"Re&Re": pirmais būvinženieru atzinums liecina par rupjām kļūdām slodžu noteikšanā

Jauns.lv

Būvniecības uzņēmuma "Re&Re" nolīgtu neatkarīgu Latvijas ekspertu - sertificētu būvinženieru - pirmais slēdziens, izvērtējot Zolitūdē sabrukušā veikala projekta dokumentāciju, liecina, ka tehniskā projekta būvkonstrukciju izstrādes stadijā ir pieļautas rupjas kļūdas slodžu noteikšanā uz pārseguma konstrukciju un jumta nesošo tērauda kopņu apakšējās joslas savienojošam mezglam aprēķināta un izprojektēta nepietiekama nestspēja.

"Re&Re": pirmais būvinženieru atzinums liecina par...

Par to paziņojumā informē būvniecības uzņēmums "Re&Re", kas neatkarīgiem Latvijas sertificētiem būvinženieriem pieprasījis ekspertīzi par Zolitūdes traģēdijas iemesliem.

Vakar "Re&Re" saņēmis pirmo atzinumu dzīvojamā ēkas un tirdzniecības centra tehniskā projekta būvkonstrukciju daļas ekspertīzei. Gala slēdziens tiks sagatavots pēc pilna apjoma aprēķinu veikšanas un pielietoto materiālu laboratorijas testu slēdzienu saņemšanas.

Ekspertīzē, ko veikuši sertificēti būvinženieri Aldis Grasmanis, Valērijs Vasiļjevs un Didzis Žīgurs, izvērtējot projekta dokumentāciju un veicot kontrolaprēķinus, secināts, ka tirdzniecības centra Priedaines ielā 20 jumta pārseguma sagrūšanas galvenie iemesli ir šādi: tehniskā projekta būvkonstrukciju izstrādes stadijā ir pielaistas rupjas kļūdas slodžu noteikšanā uz pārseguma konstrukciju, kā arī jumta nesošo tērauda kopņu apakšējās joslas savienojošam mezglam aprēķināta un izprojektēta nepietiekama nestspēja, kas ir vairāk nekā trīs reizes mazāka par nepieciešamo.

"Re&Re" turpina veikt ekspertīzes notikušā cēloņu noskaidrošanai.

Uzņēmums uzaicinājis starptautisku būvkonkstruktoru pakalpojumu uzņēmumu "BRE Global", lai tas veiktu pilnu aprēķinu analīzi, kā arī materiālu ekspertīzi, tikko tiks dota pieeja objektam.

Kā ziņots, 21.novembrī, iebrūkot lielveikala "Maxima" griestiem, Zolitūdē bojā gāja 54 cilvēki, bet vairāki desmiti guvuši smagus savainojumus. Zolitūdes traģēdija ir lielākā Latvijā kopš neatkarības atjaunošanas.

Policija sāka kriminālprocesu pēc Krimināllikuma 239.panta 2.daļas - par būvniecības noteikumu pārkāpšanu, ja rezultātā iestājušās smagas sekas. Patlaban kriminālprocesā norit izmeklēšana.

Gan lielveikalu, gan tai blakus esošo daudzstāvu dzīvojamo māju attīstīja "Homburg" grupas uzņēmums "Homburg Zolitude". Kompleksa pirmā kārta tika pabeigta 2011.gada nogalē, kad tika atklāts iepirkšanās centrs. Ēkas daļa, kurā atradās sagruvušais "Maxima" veikals, patlaban pieder ar "Maxima Latvija" saistītajam SIA "Tineo".

Zolitūdes kompleksa otrās kārtas - 12 stāvu dzīvokļu kompleksa - celtniecība tika sākta 2013.gada maijā. Pēc traģēdijas otrās kārtas būvniecība ir apturēta.

"Re&Re" ir ģenerāluzņēmējs šī projekta būvdarbiem.

Projektā iesaistīts arī būvuzraudzības uzņēmums "CMConsulting", arhitektu birojs "Kubs" un būvkonstruktoru birojs "HND Grupa".

Latvijas Būvinženieru savienības Sertifikācijas un novērtēšanas komisija šonedēļ apturēja sertificēto būvinženieru sertifikātus ēkas konstrukcijas projektētājiem Ivaram Sergetam un Jānim Malcānam.

Sergets, kurš ir tehniskā projekta izstrādātāja "HND Grupa" īpašnieks un projekta autoruzraugs, iepriekš norādīja, ka lielveikala projektētā jumta noslodze bija 1,5 tonnas uz vienu kvadrātmetru un tā netika pārsniegta. Ēkas konstrukcijas, tāpat kā visām citām ēkām Latvijā, ir projektētas tā, lai izturētu sešas balles stipru zemestrīci. Viņš apgalvoja, ka jumts tika paredzēts šādām slodzēm pat ar rezervi, tomēr piebilda, ka būvniecības normatīvie akti neparedz šādām būvēm pirms nodošanas ekspluatācijā veikt nestspējas slodzes pārbaudi, kā tas notiek tiltu gadījumā.

Lielveikala projektēšanas laikā tika mainīts jumta metāla konstrukciju veids un sākotnējā projektā paredzētās vienlaidus metāla sijas tika aizstātas ar divdaļīgām sastiprinātām sijām. "Pārprojektēt jumta metālkonstrukcijas nācās tāpēc, ka to ražotājs lielās vienlaidus sijas nevarēja piegādāt uz būvlaukumu," iepriekš sacīja Sergets.

Jautāts, vai pēc vienlaidus siju aizstāšanas ar divdaļīgajām tika pārrēķinātas slodzes un tās atbilda sākotnējam projektam, Sergets atbildēja apstiprinoši. "Arī pēc noslodzes pārrēķina jumta metāla sijām bija jāiztur sākotnēji paredzētā vidējā noslodze ap tonnu uz kvadrātmetru un 1,5 tonnas uz kvadrātmetru atsevišķās vietās uz jumta, kurās bija paredzēti koki," skaidroja Sergets. Inženieris piebilda, ka būvniecības laikā siju stiprinājuma vietās izmantotais stiprinājuma skrūvju skaits atbilda projektā paredzētajam. "Man gan nav informācijas, vai skrūvju materiāls atbilda projektā paredzētajam," piebilda Sergets.

LETA/Foto: Mārtiņš Ziders