Pirmais posms atkal Austrālijā, pilotu tirgū lielas pārmaiņas: tuvojas jubilejas 75. F-1 sezona
foto: Scuderia Ferrari
Lūiss Hamiltons (no kreisās) tagad ir Šarla Leklēra komandas biedrs "Ferrari".
Citi sporta veidi

Pirmais posms atkal Austrālijā, pilotu tirgū lielas pārmaiņas: tuvojas jubilejas 75. F-1 sezona

Kārlis Bērziņš

Jauns.lv

0

Februāra beigās ar testiem Bahreinā un marta vidū ar pirmo posmu tiks dots starts 2025. gada F-1 (Formula 1) pasaules čempionātam. To kā čempions sagaidīs “Red Bull” līderis Makss Verstapens. Jaunā sezona ilgs līdz decembra sākumam, un komandu sastāvos notikušas vērienīgas izmaiņas. 

Pirmais posms atkal Austrālijā, pilotu tirgū liela...

Jau no marta vidus ar pirmo posmu sāksies 2025. gada Formula-1 (F-1) pasaules čempionāts. Iepriekšējā sezona noslēdzās ar “Red Bull” pilota Maksa Verstapena ceturto triumfu pēc kārtas. Ja vēl sezonas ievadā turpinājās “Red Bull” dominance, tad sezonas otrajā pusē lielāko konkurenci izrādīja “McLaren” un “Ferrari”, pirmajai kļūstot par uzvarētāju Konstruktoru kausā. Pirms jaunās sezonas notikušas atsevišķas izmaiņas kalendārā un pilotu sastāvā. 

Austrālijā atgriežas pirmais posms 

Līdz pat Covid-19 pandēmijai F-1 sezonas sākums nebija iedomājams bez pirmā posma Austrālijā. Pandēmija gan ieviesa korekcijas un līdz pat 2025. gadam sezona sākās Bahreinā, kur allaž notiek pirmssezonas testi. 

2025. gads atgriezīs atpakaļ ierasto lietu kārtību un no 14. līdz 16. martam Melburnā atgriezīsies sezonas pirmais posms. Noslēgtais līgums starp F-1 un posma organizatoriem paredz, ka līdz pat 2032. gadam katra sezona iesāksies ar posmu Austrālijā. 

F-1 šī kļūs par jubilejas 75. sezonu. Var pat teikt, ka F-1 līdzjutēji sākt sekot līdz norisēm varēs jau no februāra beigām, jo no 26. līdz 28. februārim Bahreinā notiks ierastie pirmssezonas treniņi. Iepriekš ik pa laikam čempionāta organizatori kritizēti par kalendāru, kurā pilotiem un komandām bieži vien jāceļo garas stundas no viena kontinenta uz otru un tajā vēl pat sezonas gaitā jāatgriežas. 

2025. gadā kalendāru F-1 mēģinājusi padarīt nedaudz draudzīgāku. Kopumā plānoti veseli 24 posmi. Ja no 16. līdz 18. martam ar posmu Austrālija sezonai tiks dots starts, tad noslēdzošais, 24. posms, gaidāms 2025. gada nogalē – no 5. līdz 7. decembrim Abū Dabī. Martā bez sacensībām Austrālijā plānots arī posms Ķīnā (21. līdz 23. marts), bet aprīlī norisināsies trīs posmi – no 4. līdz 6. aprīlim Japānā, no 11. līdz 13. aprīlim Bahreinā un no 18. līdz 20. aprīlim Saūda Arābijā. 

Četri posmi gaidāmi maijā, no kuriem viens gan sāksies maija pēdējās dienās. Bez sacensībām Saūda Arābijā piloti uz īsu brīdi dosies uz ASV, kur no 2. līdz 4. maijam plānotas sacensības Maiami. Vēlāk nākamie posmi jau gaidāmi vecajā kontinentā – no 16. līdz 18. maijam Itālijā, no 23. līdz 25. maijam Monako un no 30. maija līdz 1. jūnijam Spānijā. Jūnijā bez Spānijas piloti par uzvaru cīnīsies arī Kanādā (13. līdz 15. jūnijs) un Austrijā (27. līdz 29. jūnijs). 

No jūlija līdz pat septembrim posmi notiks tikai Eiropā. Leģendārā Silverstona uzņems F-1 posmu no 4. līdz 6. jūlijam, Beļģija no 25. līdz 27. jūlijam, Ungārijas galvaspilsēta Budapešta no 1. līdz 3. augustam, Nīderlande no 29. līdz 31. augustam, bet Itālijas Monzas trase no 5. līdz 7. septembrim. Ar posmu Itālijā noslēgsies sacensību cikls Eiropā, pēc kā sezonas beigu daļā sportisti ceļos uz Ziemeļameriku, Dienvidameriku un Āziju.

No 19. līdz 21. septembrim posmu uzņems Azerbaidžāna, no 3. līdz 5. oktobrim Singapūra, no 17. līdz 19. oktobrim ASV Ostinas trase, no 24. līdz 26. oktobrim Meksika, no 7. līdz 9. novembrim Brazīlija, no 20. līdz 22. novembrim Lasvegasa, no 28. līdz 30. novembrim Katara, bet pēdējais posms no 5. līdz 7. decembrim gaidāms jau minētajā Abū Dabī. 

Jau piekto gadu F-1 sacensību kalendārā iekļautas sprinta sacensības. Sešos no kalendārā paredzētajiem posmiem ierastos treniņbraucienus, kvalifikāciju un posmu papildinās sprinta kvalifikācija un sprints, kurā pilotiem ir iespēja cīnīties par papildus punktiem kopvērtējumā. 

Šajā sezonā sprinta sacensības gaidāmas sezonas otrajā posmā Ķīnā, pirmajās sacensībās ASV (Maiami), Beļģijā, ASV “Grand Prix” laikā Teksasā, Brazīlijā, kā arī priekšpēdējā posmā Katarā. 

Sprintā sportisti veic 100 kilometru distanci bez pitstopiem. Sprinta mērķis ir radīt aizraujošu sacīksti, kurā var redzēt apdzīšanas manevrus un uzbrūkošas tendences par labāku vietu finišā. Pirmie astoņi finišējušie iegūst punktus kopvērtējumā – pirmā vieta astoņus, otrā septiņus, trešā sešus, ceturtā piecus, piektā četrus, sestā trīs, septītā divus, bet astotā vienu. 

Lielas izmaiņas komandu sastāvos 

2025. gada F-1 čempionāts nesis arī nozīmīgas izmaiņas komandu braucēju sastāvos. Tikai divas, “McLaren” un “Aston Martin”, palikušas ar līdzšinējiem pilotiem. Tas nozīmē, ka Konstruktoru kausa uzvarētāju “McLaren” turpinās pārstāvēt Lendo Noriss un Oskars Pjastri, kamēr “Aston Martin” – vecmeistars Fernando Alonso un komandas īpašnieka dēls Lenss Strols. 

Jau pirms 2024. gada sezonas sākuma par šokējošu paziņojumu parūpējās “Ferrari”, kas no “Mercedes” pārvilināja septiņkārtējo pasaules čempionu Lūisu Hamiltonu. Puses parakstīja ilgtermiņa līgumu. Viņš kļuvis par Šarla Leklēra komandas biedru, kurš “Ferrari” komandā startē kopš 2019. gada. Hamiltona pievienošanās leģendārajai F-1 komandai nozīmēja jaunas vienības meklēšanu spānim Karlosam Sainsam. Pēc ilgām pārdomām viņš pievienojās “Williams”, kura pēdējos gados bijusi viena no vājākajām komandām čempionātā. 2024. gadā tā gan spēra soli uz priekšu, Konstruktoru kausā nepaliekot pēdējā vietā (ar 17 punktiem priekšpēdējā). 

Sainss kļuva par Aleksa Albona komandas biedru. Pagājušajā sezonā “Williams” komanda pamēģināja divus pilotus kā Albona partnerus – Logans Sāržents piedalījās pirmajos 15 posmos, bet no 16. līdz sezonas beigām iespēja tika dota argentīnietim Franko Kolapinto. Abi šajā sezonā neatrodas kādas komandas sastāvā. Sāržents pēc karjeras beigām “Williams” lēma startēt “Le Mans” sacensībās Eiropā, bet Kolapinto kļuvis par rezerves pilotu “Alpine” komandā. 

Līdz ar Hamiltona došanos prom no “Mercedes” jauns pārinieks Džordžam Raselam bija jāmeklē “Mercedes” komandai. Tas tika atrasts Andrea Antonelli personā. Vien 18 gadus vecais itāļu autosportists tikai pagājušajā gadā piedzīvoja debiju Formula 2 čempionātā, kurā apliecināja savas spējas. Antonelli prata uzvarēt vairākos posmos, tādējādi ieņemot sesto vietu kopvērtējumā. “Mercedes” ar viņu noslēgusi līgumu līdz 2025. gada sezonas beigām. Komandas vadītājs Toto Volfs apgalvojis, ka “Mercedes” patur iespēju pagarināt vienošanos gan ar Antonelli, gan Džordžu Raselu, kuram arī beidzas esošais līgums pēc 2025. gada sezonas.

Pārmaiņas notika arī “Red Bull”, kas neturpināja auklēties ar meksikāni Serhio Peresu. Viņa sniegums ar katru gadu pasliktinājās, un īpaši slikts tas bija 2024. gada čempionātā. Ar 152 punktiem viņš ieņēma tikai astoto vietu kopvērtējumā, kas liedza “Red Bull” cīnīties par uzvaru Konstruktoru kausā. Puses vēl 2024. gada maijā vienojās par līguma pagarināšanu līdz 2026. gada čempionāta beigām, taču pēc sezonas pušu ceļi šķīrās. Par viņa aizvietotāju kļuva brits Līams Losons. Pagājušo sezonu Losons noslēdza “Visa RB” komandā, kurā no 19. posma aizstāja Danielu Rikjardo. 23 gadus vecais Losons jau ilgus gadus bijis “Red Bull” sistēmā un kopš Peresa aiziešanas tika saukts par galveno kandidātu viņa aizstāšanā. 

Izmaiņas skārušas arī otrā ešelona komandas kā “Alpine”, “Haas”, “Visa RB” un “Kick Sauber”. Franču “Alpine” sadzīvot nespēja francūži Estebans Okons un Pjērs Gaslī, kuriem ir sarežģīta attiecību vēsture jau kopš jauniešu gadiem kartinga apritē. Pagājušās sezonas izskaņā tika paziņots, ka francūzis pārcelsies uz “Haas”, kas lika kopā ar “Alpine” pieņemt lēmumu priekšlaicīgi noslēgt pušu piecu gadu ilgušo sadarbību. Jau 2024. gada pēdējā posmā Okona vietu ieņēma austrālietis Džeks Dohans, kurš tad arī ar šo sezonu būs pilntiesīgs Pjēra Gaslī komandas biedrs. 

Savukārt Okonam, kuram ir vēsture nebūt tam pašam labākajam komandas biedram, pārinieks būs jaunais Olivers Bērmans, kurš 2024. gada sezonā divās sacensībās aizvietoja apendicīta operāciju pārcietušo Karlosu Sainsu. “Haas” pilnībā nomainīja pilotu komandu – Kevins Magunsens vairs nestartē F-1, bet Niko Hulkenbergs pārcēlās uz pagājušās sezonas vājāko komandu “Kick Sauber”. 

Arī “Kick Sauber” nomainīja abus pilotus. Pieredzējušais Valteri Botass atgriezās “Mercedes” un kļuva par rezerves pilotu, bet ķīnietis Guanju Žo kļuva par rezerves pilotu “Ferrari”. Hulkenberga komandas biedrs būs 20 gadus vecais brazīlietis Gabriels Bortoleto, kurš pēdējos divus gadus atradās “McLaren” pilotu attīstības programmā. Savukārt “RB Visa” turpinās startēt japānis Juki Cunoda, kuram gan būs jauns komandas biedrs – Īzaks Hadžārs. 2024. gada F-2 čempionāta kopvērtējumā Hadžārs ieņēma otro vietu.