“Klusēt nav iespējams!” Lietuvā par rallija traģēdiju vērš uzmanību uz organizatoru kļūdām
foto: Broniaus Jablonsko
Negadījuma vieta Utenas rallijā no putna lidojuma.
Citi sporta veidi

“Klusēt nav iespējams!” Lietuvā par rallija traģēdiju vērš uzmanību uz organizatoru kļūdām

Kārlis Bērziņš

Jauns.lv

Piektdienas vakarā priekšlaicīgi traģiska atgadījuma dēļ, kurā pēc Latvijas ekipāžas Kristapa Telles/Kristapa Grīvas iebraukšanas skatītājos viens cilvēks mira, tika pārtraukts Utenas rallijs. Kā Lietuvā situāciju komentējuši vietējie autosportisti, par vainīgajiem nevar uzskatīt tikai Latvijas sportistus. 

“Klusēt nav iespējams!” Lietuvā par rallija traģēd...

Plašu rezonansi Latvijā un Lietuvā pēdējās dienas guvis incidents Utenas rallija laikā, kad Latvijas autosportistu ekipāža Kristaps Telle/Kaspars Grīva ceturtajā ātrumposmā iebrauca skatītāju pūlī. Sportisti neizņēma asu kreiso līkumu, sāka kūleņot un ietriecās tajos skatītājos, kuri atradās līkuma ārmalā. Rezultātā viens no cilvēkiem, 21 gadus vecs vīrietis, mira, bet vismaz 14 ir ievainoti ar dažāda rakstura traumām. Tās gan neesot dzīvībai bīstamas. 

Daudz dalībnieku no Latvijas

Rallijs Lietuvas ziemeļaustrumu pilsētā ar vairāk nekā 25 tūkstošiem iedzīvotājiem pirmo reizi tika organizēts 2015. gadā kā viens no Lietuvas rallija čempionāta posmiem. Organizēt ralliju atsāka 2021. gadā, un no 2022. gadam līdz pat šim gadam tas bija iekļauts gan Lietuvas rallija čempionāta, gan arī Latvijas ieskaitē. 2024. gadā Utenā paredzēja organizēt arīdzan Baltijas jūras čempionāta posmu. Uz šī gada Utenas ralliju, kas pie reizes bija sezonas noslēdzošais Lietuvas rallija čempionāta sezonā, pieteikušās bija veselas 112 ekipāžas no deviņām valstīm – Lietuvas, Latvijas, Igaunijas, Polijas, Somijas, Ukrainas, Beļģijas, Spānijas un Nīderlandes. 

Sacensību plāns paredzēja, ka rallijā 27. un 28. septembrī notiks veseli 13 ātrumposmi un tajos piedalījās plašs sportistu skaits no Latvijas, veselas 16 ekipāžas – Emīls Blūms/Didzis Eglītis, Kalvis Blūms/Ralfs Lipstoks, Mārtiņš Ķikusts/Gundars Berķis, Kristers Cimdiņš/Renārs Šķenders, Guntis Lielkājis/Vilnis Miķelsons, Andris Spilva/Mārtiņš Krieviņš, Rolands Jaunzems/Ainārs Kalniņš, Madars Dīriņš/Gints Lasmanis, Reinis Trūps/Beate Klipa-Gribuste, Viesturs Tilgass/Jānis Puķītis, Zigurds Kalniņš/Renārs Salaks, Iļja Zakmans/Estere Zakmane, Dāvis Birže/Kristers Eduards Usārs, Kristaps Telle/Kristaps Grīva, Aleksandrs Jakovļevs/Valerijs Maslovs un Roberts Poriņš/Edgars Peterlevics. 

Daudz informācijas par Kristapu Telli, kurš vadīja ekipāžu ar Kasparu Grīvu, nav pieejama. Viens no sociālo tīklu ierakstiem “Facebook” aicina sniegt atbalstu šai rallija ekipāžai, lai tā varētu nostartēt pilnu 2024. gada sezonu. Kādā citā saitē atrodama informācija, ka Tellem ir spēkā esoša Latvijas Autosporta federācijas izsniegta licence, kas derīga līdz šī gada beigām. Ar nozīmīgiem panākumiem šie sportisti nav izcēlušies. 

Nevar vainot tikai sportistus

Uzreiz pēc incidenta Lietuvas Automobiļu sporta federācija vainu par notikušo vēlējās uzgrūst uz Latvijas ekipāžu. “Neskatoties uz visiem augstākā līmeņa drošības pasākumiem, rallijs diemžēl noslēdzies ar traģisku avāriju. Lietuvā notiekošās rallija sacensības tiek organizētas tikai pēc ļoti detalizēta drošības plāna apstiprināšanas, un sporta automašīnās uzstādītās GPS izsekošanas sistēmas ir pieslēgtas kopējai drošības sistēmai, kas ļauj ātri reaģēt uz notikumiem. Piektdienas vakarā notikušās avārijas apstākļi ir netipiski, jo, iespējams, ekipāžas kļūdas dēļ sporta automašīna nevis ievērojami samazināja ātrumu un veica pagriezienu, bet devās taisni un no ceļa nobrauca daudz tālāk, nekā varēja paredzēt.”

Šī gan ir viena versija, turklāt tāda, ko izplata oficiālās autosporta personas no Lietuvas. Kas gan zināms par notikušo avāriju? Pirmkārt, tā notika ceturtā ātrumposma laikā, kas bija pilsētas posms pašā Utenā. Tā garums bija 2,04 kilometri, bet sākums no plkst. 19:30 – brīdī, kad saule jau ir norietējusi. Tāpat jāmin, ka trešais ātrumposms sākās ap plkst. 15:00, kas nozīmēja diezgan lielu laika starpību starp trešo un ceturto ātrumposmu. To izceļ viens no sacensību dalībniekiem, lietuvietis Artūrs Daunoravičs. 

“Drošības plāniem jābūt apstiprinātiem ļoti atbildīgi. Tas, manuprāt, ir galvenais iemesls, kāpēc notika šāds negadījums. Par to nav jāvaino ekipāža, kas iebrauca skatītājos. Rīkot sacensību posmus pilsētas ielās ir ārkārtīgi bīstami, īpaši tas attiecas uz apmeklētājiem. Tumsā cilvēki situācijas novērtē sliktāk, bet drošības personālam ir grūtāk kontrolēt atnākušos. Ne līdz galam saprotu, kāpēc bija nepieciešams vairāku stundu pārtraukums un sacensību atsākšana tumsā. No šīs traģēdijas ir jāgūst mācība, īpaši tiem, kuri apstiprināja drošības plānu,” min lietuviešu autosportists. 

Vēl zināms tas, ka pirms iebraukšanas skatītājos Telles/Grīvas ekipāža nav redzējusi brīdinājuma zīmi par pagriezienu, taču tas tamdēļ, ka citi braucēji to pirms latviešu ekipāžas bija nogāzuši. “Saprotu, ka pārvietot kalnā 900 kilogramus smagu ķīpi ir grūti, bet viena šāda bulta būtu pilnībā novērsusi traģēdiju, kāda notika Lietuvā,” min Latvijas Autosporta federācijas viceprezidents Jānis Krastiņš. 

Lietuviešu pilots Daunoravičs uzskata, ka pēc nogāztās zīmes sacensības bija jāaptur, lai to atkal varētu nolikt tai paredzētajā vietā. “Manuprāt, Lietuvas federācija liek pārāk lielu spiedienu uz braucējiem, kuri iebrauca skatītājos. Tas pat ir rupji. Varbūt uz sevi no malas jāpaskatās tiem, kuri apstiprināja drošības plānus? Kad brīdinājuma zīme tika nogāzta, sacensības bija jāpārtrauc, zīme jāatliek vietā un tikai tad jāatsāk rallija ātrumposms. Tas netika ņemts vērā. Nevēlos šo incidentu eskalēt, taču arī klusēt nav iespējams. Ja klusēsim, tad nebūs nekādu uzlabojumu,” Lietuvas Delfi savu versiju klāstīja autosportists. 

Ja Artūrs Daunoravičs daudz runā par organizatoru iespējamo nolaidību, tad valsts slavenākais autosportists Benedikts Vanags, kurš piedalījies arī Dakāras rallijā, pauž, ka līkuma malā nevajadzēja atrasties līdzjutējiem. Tieši to viņš uzskata par svarīgāko, kas bija jāņem vērā un jāmēģina ierobežot. Viņš gan pauž, ka šai traģēdijai ir vairāki faktori un bieži pie līdzīgām sekām noved vairāku kļūdu pieļaušana.

Šobrīd par notikušo sākts kriminālprocess pēc 132. panta trešās daļas par nonāvēšanu aiz neuzmanības. Kā atklājis LAF viceprezidents, jau ir nopratināta Latvijas ekipāža. “To, kurš ir vainīgs vai nevainīgs, lems Lietuvas tiesa.”