Sesks atklāj, ka tādā konkurencē pasaules čempionātā vēl nav braucis
Rallija braucējs Mārtiņš Sesks ir apmierināts ar pasaules čempionāta pirmajā posmā junioriem izcīnīto otro vietu, taču atklāj, ka tik liela konkurence nav bijusi nevienā no iepriekšējām sezonām.
Jauns.lv jau rakstīja, ka Horvātijas rallijā junioru klasē uzvaru svinēja brits Džons Ārmstrongs, kurš Sesku apsteidza par 33,5 sekundēm. Trešās vietas ieguvējs soms Lauri Jona latvietim zaudēja 15,3 sekundes, bet no Ārmstronga atpalika par vairāk nekā 48 sekundēm.
Mārtiņš Sesks un Renārs Francis sacensības sāka piesardzīgi, starp astoņiem junioru klases dalībniekiem rezultātu starp trīs ātrākajiem uzrādot tikai sestajā un septītajā ātrumposmā. Otrajā dienā latvieši Top-3 bija jau sešos no astoņiem dopiem un tieši stabilitāte ļāva pakāpties uz otro vietu.
“Rallijs ir tik sarežģīta disciplīna, ka, braucot 300 kilometru sporta režīmā, viss nevar sanākt kā gribētos. Mums neizdevās tikt pie uzvaras kādā no ātrumposmiem, par ko kopvērtējumā tiek doti papildus punkti, tomēr otrā vieta ir labs pieteikums sezonas turpinājumam. Paša sajūtas bija tādas, ka pirmajā dienā jābrauc nedaudz piesardzīgāk un jāpierod pie apstākļiem. Horvātijas ceļi mūs mazliet pārsteidza - biju gatavojies kam ātrākam un vienkāršākam. Trase bija viltīga un sarežģīta, vietām pat bīstama. Ja bija avārijas, tad lielākoties tādas, ka sacīksti vairs nevarēja turpināt. Tāpēc labāk par pusi sekundes lēnāk, bet droši līdz galam,” Mārtiņš Sesks sarunā ar Jauns.lv uzver, ka līdz šim nezināmajā Horvātijas rallijā liela loma bija izvēlētājai taktikai.
Sezonas kopvērtējumā līderis ar 27 punktiem (25 punkti par pirmo vietu + divi par uzvarām ātrumposmos) ir Ārmstrongs, 18 punkti ir Seskam, 17 (8+9) somam Sami Pajari, kurš sacensību pirmajā dienā piedzīvoja avāriju un vairs netika augstāk par sesto vietu. Tikai ceturtais ar 16 punktiem ir trešās vietas ieguvējs Jona, vēl par punktu mazāk slovākam Martinam Koči. Interesanti, ka pie ātrumposmu uzvarām tika pieci piloti un no līderu piecinieka tas neizdevās tikai Seskam ar Franci.
“Šķiet, ka no manām trīs sezonām pasaules čempionātā šogad būs lielākā konkurence. Kvantitatīvi mūsu nav daudz, taču visiem braucējiem jau ir laba pieredze un dažādi ieraksti biogrāfijā. Neviens negaidīja, ka šo sacīksti varētu uzvarēt brits Ārmstrongs. Neviens negaidīja, ka sezonas pirmajā asfalta rallijā trijniekā varētu iebraukt soms Lauri Jona. Arī Pajari bija ļoti ātrs un uzvarēja deviņus ātrumposmus. Pēc avārijas viņam vairs nebija ko zaudēt, tādēļ katrā posmā brauca ar maksimālu jaudu. Izskatās, ka par titulu cīnīsies vismaz pieci sportisti,” rēķina Sesks.
Pasaules čempionāta rīktotāji pirms sezonas 2020. gada vicečempionu Sesku izcēla kā sezonas galveno favorītu, bet Pajari pērn palika trešajā vietā.
Sesks atzīst, ka pirmo reizi pasaules čempionāta kalendārā iekļautais Horvātijas rallijs bijis ļoti pamācošs un noderīgs nākotnei, jo sacensību laikā vajadzēja adaptēties jauniem apstākļiem un atsevišķās vietās arī sevi mazliet pārlauzt. Tagad dažas dienas tiks veltītas atpūtai un tad jau būs jāsāk gatavoties maija nogalē paredzētajam Portugāles rallijam. “Pa grunts segumu pēdējo reizi esam braukuši oktobrī, tādēļ atkal pie tā būs jāpierod. Sāksim gatavoties tepat Latvijā, lai gan ceļu segums šeit ir atšķirīgs no tā, kāds būs Portugālē. Tomēr vajadzīgās sajūtas dod. Pēdējie treniņi būs jau Portugālē, bet svarīgākās lietas būs ierastās - psiholoģiskā gatavība un pārliecība,” atklāj Mārtiņš.
Pasaules junioru čempionātā visi sportisti startē identiskās "Ford Fiesta Rally4" automašīnās. Tās tagad jau ir nogādātas rūpnīcā Polijā, kur piekare tiks samainīta grants rallija prasībām, tiks veikta revīzija ātrumkārbai un motoram. “Var teikt, ka mašīnas tiek pilnībā izjauktas un atkal saliktas, lai tehniskas kļūmes nesagādātu kādu pārsteigumu. Sacensību laikā tehniskā ziņā kaut ko ietekmēt nevaram gandrīz nemaz. Varam paspēlēties ar amortizatoru regulējumu. Varam veidot riepu izvēles taktiku, piemēram, kādu pašam parocīgāku ātrumposmu nobraukt ar jaunākām riepām,” Sesks atklāj, ka sacensību laikā iegūt kādu pārsvaru pār konkurentiem tehniskā ziņā ir teju neiespējami. Atliek tikai meistarība trasē.
Par Horvātijas rallija uzvarētāju kopvērtējumā kļuva francūzis Sebastjans Ožjē ("Toyota"), kurš par nieka 0,6 sekundēm apsteidza britu Elfinu Evansu ("Toyota") un par 8,1 sekundi - līderi pēc pirmās dienas sacensībām beļģi Tjerī Nevilu ("Hyundai i20"). 2019. gada čempions igaunis Ots Tenaks ("Hyundai i20") uzvarētājam zaudēja minūti un 25,1 sekundi, ierindojoties ceturtajā pozīcijā. Sesks uzskata, ka tieši kļūdaina riepu taktika “Hyundai” komandai maksāja uzvaru šajā sacīkstē.
Tomēr vairāk par Ožjē 51. uzvaru pasaules čempionāta posmos tika apsriests francūža negadījums uz ceļa, kur pēc sadursmes ar kādu BMW automašīnu viņš nepakļāvās policijas prasībām un aizbrauca no notikuma vietas.
FIA sodījusi Ožjē ar 7000 eiro lielu soda naudu – pieci tūkstoši par avārijas izraisīšanu un vēl divi par krustojuma pārbraukšanu pie sarkanās gaismas. Pats Ožjē otro pārkāpumu skaidroja ar šoku pēc notikušā incidenta, bet pēc avārijas izraisīšanas viņš pārliecinājies, vai visi iesaistītie ir veseli un atstāja savu kontaktu informāciju. FIA nolēma Ožjē piešķirt pagaidu diskvalifikāciju, kas stāsies spēkā tikai tad, ja francūzis šosezon izdarīs vēl kādu līdzīgu ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu.
“Ožjē incidents patiešām nav ikdienišķa parādība, par to tika runāts ļoti daudz un no dažāda skatu punkta. Nav viena skaidrojuma, kā vajadzētu rīkoties šādā situācijā. Spilgtākā lieta tomēr ir Ožjē cīņasspars un apņēmība darīt pilnīgi visu, lai nokļūtu finišā. Skaidrs, ka Ožjē pārkāpa noteikumus un FIA pieškirtais sods arī ir nopietns brīdinājums ne tikai viņam, bet arī pārējiem sportistiem,” nedēļas galveno incidentu komentēja Sesks.