Vai savā laimē dalīties ar sociālajiem tīkliem? Lauras un Toma Grēviņu pieredze
Laura veido blogu Viens + Viens, Toms ir Latvijas Radio 5 dīdžejs. Pāra publiskās aktivitātes padarījušas publisku arī viņu ģimeni – reklāmdevēji un aģentūras Tomu un Lauru nereti uzrunā iesaistīties dažādās sociālās kampaņās. Pāris publicitāti pieņem, jo tā ir daļa no viņu nodarbošanās, un uzskata, ka norobežoties nav jēgas.
“Ja mediji uzrunā, neslēpjamies, cenšamies atsaukties. Paši gan neuzbāžamies. Ja dodamies uz publisku pasākumu, esam gatavi, ka mūs fotografēs un šīs bildes parādīsies medijos, tad arī vairāk padomājam, kā izskatīsimies no malas,” stāsta Laura un Toms piebilst: “Ja negribi būt publiska persona, jāizvēlas cita nodarbošanās. Strādājot šādu darbu, privātā dzīve nereti saplūst ar profesionālo, tāpat kā sociālajos tīklos un medijos publicētais saturs.”
Sociālo tīklu lietošanas noteikumi – domāt līdzi, ko publicē un kādu viedokli paud – ir labi zināmi katram, taču retais aizdomājas, ka jebkurš medijs šo informāciju var pārpublicēt. Piemēram, Lauras un Toma kāzu bildi prese pārpublicēja, nepajautājot atļauju, un tā bijusi laba mācība. Tāpat vienmēr jārēķinās ar kritiku.
Pāris nesaskaņo, kādas fotogrāfijas plāno publicēt sociālajos tīklos. “Protams, izvērtējam, vai informācija, ar kuru vēlamies dalīties, ir jāzina visiem. Stratēģiju, kad un ko publicēsim publiskajā telpā, pārrunājam tikai tad, kad dzīvē gaidāmi lieli notikumi, piemēram, pieteicies bērniņš,” stāsta Toms. Viņš ir pārliecināts, ka tik mazā valstī, kāda ir Latvija, nedaudz atklājot savu privāto dzīvi, nekas slikts notikt nevar.
“Mēs nekoncentrējamies uz informāciju, kas par mums nonāk publiskajā telpā, un komentārus par sevi nelasām. Nevajag pārspīlēt savu nozīmīgumu. Protams, ja mēs gribētu tā traki izballēties, diez vai to darītu Latvijā, un, braucot atpūsties, rēķināmies, ka vienmēr būs kāds, kas vēlēsies aprunāties, un tas nav slikti. Tomēr, ja vēlamies baudīt lielāku klusumu un mieru, izvēlamies ārzemes.”
Pāris ir vienisprātis – ja abu profesijas nebūtu saistītas ar medijiem un viens no viņiem gribētu būt diskrētāks, visticamāk, rastos domstarpības. “Uzskatu, ka klusēt un norobežoties, būvēt ap sevi mitoloģiju var tikai tad, kad esi absolūts līderis savā jomā. Mums tas viss vēl priekšā. Patlaban mediji un sociālie tīkli ir tie, kas palīdz profesionālajā dzīvē. Ja informācija ir brīvi pieejama, mediji vairs neuzdod liekus jautājumus, un tas savā veidā piešķir kontroli par to, ko vēlies, vai nevēlies rādīt citiem,” rezumē Toms.
Komentē psihoterapeite Aina Poiša
Publicējot privātu informāciju publiskajā telpā, ikvienam, arī pārim, ir jārēķinās, ka jebkurš redzēto var komentēt – gan pozitīvi, gan negatīvi. Šādi komentāri, nenoliedzami, ietekmē katru individuāli un pāri kā vienību. Pirms jebkuras publikācijas ir svarīgi sev atbildēt uz jautājumu, kāpēc es to daru un kādas tam būs sekas. Iemesli, kāpēc savu privāto dzīvi rādīt pasaulei, ir dažādi.
Publiskām personām tā nereti ir pašreklāma vai vēlme kādu iedvesmot ar savu darbu, personību vai paveikto. Pašreklāmas gadījumā ir viegli zaudēt līdzsvaru, apmaldīties, kas ir svarīgs profesionālajai dzīvei un kas ir privāts. Nereti pārāk liela aktivitāte medijos un sociālajos tīklos kļūst par sevis eksponēšanu, un cilvēks vairs nespēj nodalīt savu digitālo dzīvi no reālās. Pārim arī jāņem vērā, ka viņi var arī izšķirties, bet informācija publiskajā telpā paliks. Mūsu gadsimtā ir teiciens, ka internets neko neaizmirst, tāpēc, veidojot mūžīgas savienības tēlu, ir jārēķinās, ka tas nekur nepazudīs, arī tad, ja reālo attiecību statuss mainīsies.
Lai rūpētos par savu un sabiedrības garīgo veselību, cilvēkam savās izpausmēs ir jābūt patiesam. Dzīvē ir labās un sliktās dienas, laimes mirkļi un bēdas, un, ja persona ir izlēmusi savu dzīvi publiskot, svarīgi ir rādīt abas monētas puses, nevis uzburt sociālo tīklu dzīvi, kurā vienmēr viss ir cukursaldi skaisti. Savas realitātes izskaistināšana nenāk par labu ne pārim, kas veido ilūziju par savām attiecībām, ne apkārtējiem, kas uz to noraugās.
Cilvēki sāk salīdzināt, domāt, kāpēc viņu attiecības nav tik ideālas, pat kļūst skaudīgi, un šī negatīva enerģija nevienam nenāk par labu. Tāpat ikvienam pārim ir ļoti svarīgi atstāt vietu intimitātei, telpai, kurā iekļūst tikai viņi divi. Attiecības var salīdzināt ar apļiem, kas kļūst arvien plašāki. Pirmajā aplī esam tikai mēs paši, otrajā ielaižam savu otro pusīti, trešajā ienāk ģimene un tuvāki draugi, un tikai tad sākas aplis paziņām, sociālajiem tīkliem un medijiem.
Ja šo apļu struktūra tiek izjaukta, cilvēks pats sev nodara pāri. Ja viss tiek darīts pārdomājot savu rīcību un uzņemoties atbildību par to, kas pateikts un parādīts publiski, tad sociālie tīkli un mediji var kalpot kā brīnišķīgs iedvesmas, informācijas nodošanas vai pašreklāmas kanāls.