Mode kā ātrā uzkoda. Kurp virzās modes industrija? FOTO
Pēdējos gados modes industrija sāk līdzināties ātrajām uzkodām - panēsāju un izmetu. Reaģējot uz šo faktu, modes nami ar ironiju apspēlē šo tēmu savās kolekcijās.
Kādreiz modes nami divas reizes gadā šaurai publikai demonstrēja savas jaunās kolekcijas un bildes plašākai sabiedrībai tika publiskotas tikai pēc pāris mēnešiem. Tagad līdzās pavasara/vasaras un rudens/ziemas kolekcijām top kruīza, kapsulu un augstās modes kolekcijas, bet fotogrāfijas no skatēm nonāk atklātībā, vēl pirms modele paspējusi pamest podiumu. Arī veikali ik pa pāris mēnešiem atjauno savas kolekcijas, un tas neattiecas tikai uz masu zīmoliem, bet arī cienījamiem modes namiem, kuri šobrīd sākuši skriet ātrās modes pavadā. Laikā, kad informācijas plūsma ir tik apdullinoši ātra, ļoti grūti radīt ko unikālu un atšķirīgu. Modes dizaineriem nav iespējams pasargāt savas idejas no pakaļdarinātājiem, tāpēc viņi spiesti no gargabalniekiem pārkvalificēties par sprinteriem un nepārtraukti radīt ko jaunu. Šīs sacensības rezultātā modes patēriņa apgrozījums pieaug un publika visu laiku pieprasa - vēl, vēl, gluži kā tādā ātrās apkalpošanas restorāna. Uz to attiecīgi reaģējuši arī modes dizaineri.
Arvien vairāk modes namu ironiskā veidā modi salīdzina ar pārtikas precēm, kuras mēs izlietojam un izmetam. Prezentējot savu 2014.gada rudens/ziemas kolekciju, 80 gadus vecais modes nama Chanel radošais direktors Karls Lagerfelds mēli pārvērta par improvizētu lieveikalu, kur modeles defilēja starp dažādu produktu plauktiem. Skandalozais dizaineris Džeremijs Skots, radot savu pirmo kolekciju modes namam Moschino, spēlējās ar popkultūras tematiku, uzmanības centrā izvirzot ātro uzkodu grandu McDondals. Somiņas iepirkšanās maisiņu veidolā radījuši pat tādi cienījami modes nami Jil Sander un Lanvin, bet slavenību iecienītais aksesuāru zīmols Olympia Le Tan piedāvā somiņas piena pakas, konservu bundžas un pat jēlas zivs izskatā. Savukārt zīmols Anya Hindmarch, kura rudens/ziema 2014 skatē modeles defilēja pa skatuvi - svītrkodu, aksesuāru dizainā izmanto atpazīstamus veļas pulvera, buljona kubiņu un konservu simbolus.
Ikvienam ir skaidrs, ka šādas ātrās modes izstrādājumu darīguma termiņš nav diez ko garš. Atšķirībā no klasiskām lietām, šie nieciņi ir aktuāli labākajā gadījumā vienu sezonu, kas pēc tam iziet no modes un "sabojājas". Taču, ja nebūtu pieprasījuma, nebūt tik plaša piedāvājuma. Galvenie ātrās modes patērētāji ir tā saucamās ielu modes stila pārstāvji. Šopaholiķes, no modes atkarīgas sabiedrības dāmas, blogeri, radošo profesiju pārstāvji - viņi ir gatavi darīt jebko, lai tikai izceltos un kļūtu pamanāmi. Un kas gan var būt labāks par ātri pārejošu tendenci, kas pēc īsa brītiņa apnīk, taču rindā jau stāv nākamā. Šajā vidē valda īsts jauno kolekciju kults - ātrāk, ātrāk jānopērk iekarotā lieta, ja nu pēc diviem mēnešiem tā vairs nebūs modē?
Lai arī sākotnēji šķita, ka Holivudu ātrās modes bums nesasniegs, tā tomēr nav. Arī zvaigznēm patīk izcelties un tā vien šķiet, ka pasaule sāk aizmirst, kā tas ir - skaisti ģērbties. Tieši leģendārais modes zīmols Chanel, apvienojot sporta apavus ar klasisku apģērbu, ienesa šo ātro modi kā slavenību, tā ielu modes piekritēju garderobē. Robeža starp gaumi un bezgaumību kļūst arvien plašāka un tas, ko kādreiz dēvējām par bezstilu, šobrīd skaitās moderni un aktuāli. Ātrā mode pazib ne tikai ielām, bet arī smalkos pasākumos un pat uz sarkanā paklāja. Vai pat līgavas drīz tērpies kleitā, kas izskatās, it kā būtu izgatavota no ietinamā papīra - to rādīs laiks.
Protams, aktuāls kļūst jautājums - kur pēc tam paliek izlietotie ātrās modes lietu kalni? Tas attiecas gan uz luksusa, tā arī uz masu patēriņa zīmoliem, kuru ražotā produkcija kļūst arvien lētāka un nekvalitatīvāka. Cik tālu aizies ātrās modes kults, grūti prognozēt. Katrā gadījumā, sajūsma par ielu modi sāk noplakt, jo uzmanības deficīts jaunos mode censoņus sāk padarīt līdzīgus klauniem, kas arvien attālinās no labas gaumes un izsmalcināta stila robežām.