"Viegli iešāvis fāteris Tēva dienā" - cilvēki spriež, vai tētis dāvanā no bērna ir pelnījis alu
foto: Shutterstock
Tēva dienu katrs var svinēt, kā vēlas. Taču - vai tiešām absolūti visas svinamdienas ir jāsaista ar alkohola lietošanu?
Bērni
2024. gada 4. septembrī, 06:01

"Viegli iešāvis fāteris Tēva dienā" - cilvēki spriež, vai tētis dāvanā no bērna ir pelnījis alu

Asnate Baņģiere

Jauns.lv

"Kāpēc gan Tēva dienā bērniem neredzēt fāteri, viegli iešāvušu", "Alkonotācija savā elementā", "Ja ģimenē ir humora izjūta, viss ir normāli" - gaidot Tēva dienu, plašas diskusijas sociālajā vidē raisījusi reklāma, kas rosina domāt, ka tētis dāvanā no bērna ir pelnījis alu. Viedokļi ir radikāli pretēji. Ko par to domā pats uzņēmums, un vai šāda reklāma ir ētiska, jautājām ekspertiem.

"Viegli iešāvis fāteris Tēva dienā" - cilvēki spri...

"Tētis ir pelnījis bučas un atpūtu!" vēstī kāda internetveikala reklāma, aicinot iepriecināt savu tēti Tēva dienā. Tālāk rotaļīgā veidā uzskaitītas trīs lietas, kas ir attiecināmas uz tēti -  šodien tētis ir daudz strādājis, rūpējies par ģimeni un pelnījis alu. Teksts, kurš no pirmā acu uzmetiena var šķist nevainīgs, tomēr daudzos ir raisījis pretrunīgas izjūtas un mudinājis aizdomāties - vai tiešām Tēva dienas svinēšana ir saistāma ar alkoholu?

Bērnībā šāda dāvana nozīmētu to, ka tētim sāksies vairāku dienu plosts

"Šis man rauj uz augšu. Ja pieņemam, ka tēvus Tēvu dienā sveic bērni, šī ir vienkārši drausmīgi skumja un stulba ideja," vietnē X raksta Zuze. Viņa uzskata, ka doma "tētis ir pelnījis alu kā dāvanu no bērna" ir pilnīgi nepieņemama. "Jo alkoholisms vispār nav problēma, un kāpēc gan Tēva dienā bērnam neredzēt fāteri, viegli uzšāvušu," sarkastiski komentē Anda. "Manā bērnībā šāda dāvana nozīmētu to, ka tētim tūlīt sāksies vairāku nedēļu plosts, kura laikā viņa nebūs mājās, mamma katru dienu kritīs histērijā un es ik nakti lūgšu Dieviņam, lai tētis būtu dzīvs," ne tās patīkamākās asociācijas saistībā ar alus dāvināšanu ir X lietotājai Misis Haidai. "Kā viegli pavedināt uz alkoholismu, un tad sencis pārvēršas par sitēju ģimenē," komentē Alberts. "Alkonācija savā elementā," uzskata cits diskusijas dalībnieks. "Visi bērni zina, ka papi dzer alu. Kas tur slēpjams, ha-ha-ha," ar šķietamu asprātību sarunā iesaistās vēl kāds komentētājs.

foto: Ekrānuzņēmums no "X".

Aicina lietas uztvert ar humoru

Uz Tēva dienas dāvanu paraudzīties no citas puses mudina Gints un Rūdolfs - ja bērniem ir 20-30 gadu, bet tēvam 60, tad kāpēc ne? Dāvana kā dāvana, un, ja šķiet stulba, var vienkārši nepirkt. "Es piekrītu, ka varbūt nav labākā ideja, bet tomēr vairāk jau ar humoru lietas uztveru. Personīgi mani arī šis neuzrunā, bet visiem jau nav jāpatīk - citi varbūt tieši ko šādu arī meklē. Atceroties bērnību 90. gados un to, kā cilvēki pārdzīvo par lietām šobrīd, - mazāk uztraukties:)," raksta Rūdolfs. "Atcerēsimies, ka tēviem dāvanas Tēva dienā dāvina ne tikai piecgadīgi bērni. Ja ģimenē valda humors, šī ir prikolīga dāvana tēvam," domā Foxy. "Alkoholisms ir skumji gan 30, gan 60 gados. Mans tētis būtu pelnījis ļoti daudz citas, labas lietas, bet katram sava mīlestības valoda:)," rezumē diskusijas aizsācēja Zuze. Ka alkoholu nav labi pozicionēt kā balvu par labu darbu, uzskata arī Līga: "Un pēc tam brīnās par statistiku, kur Latvija 1. vietā pēc alkohola patēriņa!"

Varētu būt saskatāms ētikas kodeksa pārkāpums

Šajā reklāmā pirmšķietami varētu būt skatāms ētikas kodeksa pārkāpums, uzskata Latvijas Reklāmas asociācijas (LRA) valdes priekšsēdētāja un Ētikas padomes vadītāja Baiba Liepiņa. Kodekss paredz, ka "Reklāma veidojama ar atbildības izjūtu pret sabiedrību, patērētājiem un reklāmas nozari. Reklāma nedrīkst veicināt vai atspoguļot kā pozitīvas vai atdarināmas rīcības paraugu vardarbību, videi kaitīgu rīcību, valodas zaimošanu vai izsmiešanu, kultūras mantojuma un kultūras objektu zaimošanu, bojāšanu vai iznīcināšanu, narkotiku, psihotropo vielu, alkohola vai tabakas izstrādājumu lietošanu, veselībai kaitīgu rīcību vai dzīvesveidu, antisociālu uzvedību, neiecietību un naidu pret citām rasēm un tautībām vai personām ar citādiem reliģiskiem, filozofiskiem vai politiskiem uzskatiem, krimināli vai administratīvi sodāmas darbības." Baiba Liepiņa arī paskaidro, ka LRA Ētikas padomes sēdi par šo reklāmu sasaukt nebūtu mērķtiecīgi, jo juridiskā persona, kas atbild par šo e-komercijas veikalu, ir Lietuvā reģistrēts uzņēmums, nav LRA biedrs un tam nav saistošs LRA Ētikas kodekss, par tā neievērošanai nav seku. Taču gluži visatļautība gan netiktu pieļauta. Svarīgos gadījumos - profesionāļu un sabiedrības interesēs - LRA Ētikas padome ir sanākusi un analizējusi reklāmas, kas ir ārpus ētikas kodeksa tvēruma, taču izvērtēšana nevar notikt ļoti ātri.

Uzņēmums atvainojas visiem, kurus sāpinājusi šī reklāma

Portāls Jauns.lv sazinājās ar internetveikalu Goody.lv, kura produktu reklāma ir bijusi šo diskusiju iemesls. Uzņēmuma komanda skaidro, ka viņu mērķis absolūti nav bijis kādu sāpināt, un no sirds atvainojas visiem, kuriem šī reklāma raisījusi nepatīkamas emocijas:  “Mums ir ārkārtīgi žēl, ka tieši mūsu veidotais Tēva dienas produkts cilvēkos raisījis šādas pārdomas un asociācijas ar bērnībā piedzīvoto. Tas nekad nav bijis mūsu mērķis - ar saviem produktiem tīši radīt negatīvas emocijas. Tieši otrādi - cenšamies sagatavot preces un dažādu svētku idejas, kas raisītu smaidu un iepriecinātu dāvanu saņēmējus. Gandrīz visus mūsu mājaslapas produktus ir iespējams arī personalizēt, un katrs var izveidot dāvanu, kas atbildīs viņu vēlmēm. Mēs ārkārtīgi atvainojamies ikkatram, kurš ieraugot šo produktu, sajuta rūgtumu un atminējās nepatīkamus notikumus no pagātnes,” vēstī uzņēmuma pārstāvji.

Katrs var izvēlēties, kā pavadīt Tēva dienu, taču nevajadzētu alkoholu sasaistīt ar katru svinamdienu

Latvijas Reklāmas asociācijas vadītājas Baibas Liepiņas ieskatā, īpaši ar Tēva dienu saistītās reklāmās nevajadzētu parādīties alkoholam, tāpat šādām reklāmām nevajadzētu komunicēt atdarināmas rīcības paraugus, kas ir saistīti ar alkohola lietošanu. Savukārt, ja runa par diskusiju, ka " Tēva dienā, pēc bērnu domām, tētis būtu pelnījis iedzert alu", ētikas eksperte uzskata, ka katram ir tiesības izlemt, kā pavadīt Tēva dienu un ko tajā darīt. “Taču mums nevajadzētu ar komunikāciju veicināt alkoholisko dzērienu lietošanas sasaistīšanu ar katru svinamdienu,” viņa akcentē. “Pieaugušo cilvēku izvēle svinamajās dienās lietot alkoholu, ir viņu tiesības, taču atbildīga rīcība būtu neveicināt šādu ieradumu veidošanos ar komunikāciju.”

Visu diskusiju var lasīt šeit: