“Man neļāva mazgāt lidmašīnu, jo teica, ka nagu nolauzīšu.” Monta pastāsta par savu pieredzi aviācijā
Monta Aleksandra Lācāne.
Intervijas

“Man neļāva mazgāt lidmašīnu, jo teica, ka nagu nolauzīšu.” Monta pastāsta par savu pieredzi aviācijā

Jauns.lv

Nesen portāls Jauns.lv rakstīja par Montu Aleksandru Lācāni, kura ir viena no retajām sievietēm aviācijas nozares vadībā. Tā kā viņa arī ieguvusi doktora grādu aviācijā, māca jaunos studentus Transporta un sakaru institūtā (TSI) un ir biedrības “Sievietes transportā” valdes locekle, portāls Jauns.lv aicināja viņu uz sarunu par sieviešu lomu un iespējām transporta nozarē.

“Man neļāva mazgāt lidmašīnu, jo teica, ka nagu no...

Vispirms viņa pastāstīja, ka aviācijas jomā joprojām darbojas salīdzinoši maz sieviešu. Patlaban viņa vada Mācību nodaļu uzņēmumā VAS “Latvijas Gaisa satiksme” (LGS), kur ir vienīgā sieviete savā stāvā. 

Jo augstāki amati, jo sieviešu ir mazāk

Viņa lēsa, ka kopumā aviācijā sieviešu un vīriešu proporcija varētu būt aptuveni viena sieviete pret septiņiem vīriešiem, bet LGS dispečeru darbā sievietes veido aptuveni 30%. “Man liekas, ka operatīvajos posteņos, ja tā var teikt, sieviešu īpatsvars ir 20-30%. Esmu ievērojusi: jo augstāki amati, jo sieviešu ir mazāk.”

Kāpēc tā? Monta pieļāva, ka nelielais sieviešu skaits aviācijā ir saistīts ar vēsturiskām iezīmēm.

Viņa ar prieku minēja, ka TSI vada sieviete, kā arī LGS valdē darbiniece, kas atbildīga par gaisa satiksmes vadības departamentu, bija sieviete. “Tāpēc man bija sajūta: labi, viņi visi ir vīrieši, bet lielās galvas ir sievietes! Tas bija forši!” Monta piedzīvoja patīkamu pārsteigumu, kad viņu uzaicināja vadīt LGS Mācību nodaļu un intervētāja bija sieviete.

Monta Aleksandra Lācāne.
Monta Aleksandra Lācāne.

Bez diskriminācijas, bet ar pavilkšanu uz zoba

Lai gan dzirdēti dažādi izteikumi par sieviešu darbu un spējām transporta nozarē, Monta nav piedzīvojusi diskrimināciju savās studijās un darbā LGS un TSI. Protams, izskan dažādas piezīmes, ka sievietes aizies dekrētā un tāpēc uzņēmumā apstāsies darbi.

“Bet diskrimināciju es nekad neesmu jutusi. Tiešām! Varbūt pasmejas, bet ne jau ļauni. Drīzāk pavelk uz zoba. Piemēram, kad gāju praksi Rīgas Tehniskajā universitātē, es devos uz uzņēmumu un tur man neļāva mazgāt lidmašīnu, jo teica, ka nagu nolauzīšu. Tādi visādi smieklīgi gadījumi.

Sievietei ir jābūt stipri pārākai par vīrieti

Man liekas, ka vairāk ir nevis diskriminācijas gadījumu, bet gan tas: ja darba devējam ir izvēle starp sievieti un vīrieti, tad sievietei ir jābūt stipri pārākai par vīrieti, lai izvēlētos tieši sievieti. Es to tā definētu. Nevis tāpēc, ka sieviete slikti strādātu, bet tāpēc, ka tas ir vairāk saistīts ar prombūtni. Sievietēm ir bērnu kopšanas atvaļinājumi un slimi bērni.

Darba devējam, protams, nav svarīgi, vai darba apjomu A izpildīs Lienīte vai Pēterītis, bet viņam ir svarīgi, lai Pēterītis un Lienīte būtu darbā un pieejami. Tas ir galvenais punkts, kurā sieviete ar vīrieti konkurē.” Bet stipru diskrimināciju dzimuma dēļ Monta transporta nozarē nesaskata un nav piedzīvojusi.

Vai tu netaisies iet dekrētā?

Vienlaikus viņa atzina, ka nav patīkami klausīties dažādos izteikumos par sieviešu spējām transporta nozarē, piemēram: “Labāk nemazgājiet lidmašīnu, citādi jums nags nolūzīs!” “Protams, nav patīkami [tādos izteikumos klausīties].

Patīkami tas nav, īpaši tad, ja pajautā vēl jautājumu: “Vai tu netaisies iet dekrētā?” Man ir pazīstamas meitenes, kurām ir diezgan daudz tādu jautājumu jautāts.”

Monta apstiprināja, ka tādu un līdzīgu jautājumu uzdošana joprojām notiek. Tad viņai gribas atbildēt ar humoru. “Vienmēr situācijās, kad pasmejas par sievieti, ka viņa tāda vai šitāda, es cenšos to uztvert ar humoru un iziet no situācijas ar humoru.” Viņai šķiet, ka darba devējs vēl varētu tā pajautāt, bet kolēģiem tas nebūtu jāvaicā.

Jociņi par blondīnēm

Montai nav blondu matu, taču viņa piekrita, ka sievietēm ar gaišiem matiem nākas saskarties arī ar dažādiem stereotipiem par blondīnēm. “Man jau pasaka tā: “Monta, tu it kā neesi blonda, bet vienalga…” Visā savā aviācijas karjerā es neesmu izjutusi ļoti lielu diskrimināciju par to, ka es esmu sieviete.

Bet lai ieņemtu kādu amatu, konkurētu ar vīriešiem, protams, sievietes līmenim jābūt stipri augstākam, lai vīrieti pabīdītu malā.”

Aicina ieklausīties savā sirdī nevis apkārtējo runās

Redzot meitenes, studentes un jaunas sievietes, kas izvēlējušās vīrišķīgu profesiju, Monta viņas uzmundrina un aicina nebaidīties īstenot savus sapņus. “Man liekas, pirmkārt, ka tikai katra pati mēs zinām, kas mūsu sirdī ir vistuvākais, kas katrai visvairāk patīk. Tādos brīžos mazāk vajag klausīties tajā, ko apkārtējie saka.

Ja sieviete ir izvēlējusies vīrišķīgu profesiju, tad tam noteikti ir kaut kādi iemesli. Varbūt kāda iet meklēt nākotnes vīru uz Aizsardzības akadēmiju vai aviācijas jomu, bet man liekas, ka tādu ir ļoti maz.

Smalka meitene var būt izturīgāka par būdīgu vīrieti

Protams, atsevišķos gadījumos ir dalījums starp vīriešu un sieviešu profesijām un darbiem. Piemēram, par ogļračiem sievietēm laikam nevajadzētu iet strādāt, bet visu pārējo sievietes var. Varbūt [mūsdienās] sievietes apzinās, ka viņas vairs nav tik stipri ierobežotas. Un nav arī tādu stereotipu, kas viņas ierobežotu. Citas sievietes tīri fiziski ir spēcīgākas nekā vīrietis.”

Arī viņa dzirdējusi par sievietēm, kas militārā jomā izrādās daudz spēcīgākas un izturīgākas nekā labi noaudzis vīrietis. “Vienu brīdi es sāku iet uz kikboksa nodarbībām. Tur sapratu to, ka spēku var pielietot jebkurš, bet tikai tad, ja pielietojam to gudri, mēs sasniegsim mērķi.

Sievietēm vajag vairāk pašām sevi iedrošināt

Tāpēc man patīk sportiski izaicinājumi. Ne tikai skriešana un dejošana, bet arī kikbokss, kur var iemācīties to visu darīt pareizi. Svarīgi ir vienmēr saņemt sevi rokās un iet uz savu mērķi. Man liekas, ka sievietēm vajag vairāk pašām sevi iedrošināt.”

Tās sievietes, kuras ir iedrošinājušās piepildīt savus sapņus, zina, ka jāiet uz mērķi. Turklāt tas jādara, neskatoties uz dažādām grūtībām.

Pat tad, ja ir grūtības, tas nenozīmē, ka jānodod savs sapnis, jādodas atpakaļ un jāiet, piemēram, politoloģes vai manikīra speciālistes ceļš, uz ko norāda apkārtējā sabiedrība. Par manikīra speciālisti varētu kļūt jau pēc pusgada, bet citā profesijā, piemēram, aviācijas jomā vajadzētu pamatīgi mācīties, pirms varētu tajā strādāt.

“Kamēr mēs mācītos, aizietu laiks, resursi un daudz kas cits, bet efekts, ko mēs iegūtu, būtu stipri augstāks. Tāpēc nevajag vienmēr izvēlēties vieglāko ceļu!” viņa mudināja sievietes sekot saviem sapņiem pat tad, ja tie ir saistīti ar vīrišķīgu profesiju vai nozari.

Nepazaudēt sievišķību arī tehniskā nozarē

Rezumējumā viņa uzsvēra: pat tad, ja sieviete izvēlas vīrišķīgu profesiju vai darba sfēru, tas nenozīmē, ka viņai nav jābūt sievišķīgai. Viņasprāt, nav pareizs uzskats, ka aviācijā, armijā vai citā vīrišķīgā jomā sievietēm ir jāpārstāj būt sievišķīgām.

“Nav tā. Es iestājos par to, lai vīrieši ir vīrišķīgi un sievietes ir sievišķīgas,” Monta aicināja sievietes saglabāt savu būtību arī tehniskās nozarēs.

Sievietes, kas strādā transporta nozarē, nodibinājušas biedrību

Biedrība “Sievietes transportā” ir dibināta 2020. gadā. Tā apvieno sievietes - transporta nozares profesionāles savas jomas uzņēmumos, valsts pārvaldē, augstākajā izglītībā un pētniecībā. Pašlaik pārstāvētie darbības virzieni ir: pasažieru pārvadājumi ar autobusiem un dzelzceļu, kravu pārvadājumi, aviācija, jūras transports, augstākā izglītība un pētniecība transporta nozarē.

Biedrība dibināta ar mērķi veicināt sieviešu karjeras izvēli transporta nozarē, uzlabot sieviešu pārstāvniecību transporta uzņēmumos, lauzt stereotipus par transporta nozari kā maskulīnu, veicināt sieviešu karjeras iespēju dažādošanu un  paaugstināt sieviešu konkurētspēju darba tirgū, rūpēties par pozitīvu organizācijas kultūru, pienācīgiem nodarbināšanas nosacījumiem u.c.