"Lego" klucīši bremzē radošo domāšanu, noskaidrojuši pētnieki
Konstruktora "Lego" salikšana pēc instrukcijas apspiež radošumu, noskaidrots jaunā amerikāņu un norvēģu zinātnieku pētījumā.
Eksperimenta dalībnieki bija sadalīti divās grupās. Pirmajai tika iedota instrukcija, kurā soli pa solim parādīta konstruktora salikšana, savukārt otra grupa varēja izveidot no "Lego" klucīšiem to, ko paši vēlējās.
Pēc tam eksperimentā iesaistītajiem tika doti vairāki radoši uzdevumi, ar kuriem ievērojami labāk tika galā otrā grupa.
"Ir bijuši vairāki pētījumi par to, kas veicina jaunradi. Mūsējais ir starp nedaudziem pētījumiem, kurā mēģināts noskaidrot, kas to ierobežo," norāda norvēģu pētniece Mārita Gunnešena Engesete. "Mēs secinājām, ka skaidra uzdevuma definēšana var kavēt radošo domāšanu tālāko uzdevumu risināšanā."
"Lego" apgalvo, ka kompānijas ražotie klucīši attīstot bērnos radošumu. Taču vecāki arvien biežāk sūdzas, ka komplekti ierobežojot bērnu iztēli, jo tiem pievienotas ļoti detalizētas salikšanas instrukcijas.
Pētījuma autori "Lego" konstruktora būvēšanu pēc instrukcijas salīdzina ar kādas problēmas risinājuma meklēšanu "Google" tā vietā, lai izdomātu to pats.
"Uzņēmumu vadītājiem un likumdevējiem jāizglītojas par to, kā vienveidīgu uzdevumu veikšana var traucēt radoša darba veikšanai. Tāpat arī skolēnu un studentu standartizētie kontroldarbi, kuros ļoti konkrēti definēti uzdevumi, var būt šķērslis radošai domāšanai," teikts akadēmiskajā žurnālā "Journal of Marketing Research" publicētajā pētījumā.