Stila jaunumi
2020. gada 18. aprīlis, 05:45

Vai ātrās modes noriets? Populāra kļūst apdomāta modes preču iegāde

Marika Džule

Jauns.lv

Koronavīrusa izplatība ir ieviesusi pārmaiņas modes preču masveida patēriņa un pirkšanas ieradumos visā pasaulē. Ierastā apģērba iegādes maniere mainās, un arvien aktuālāk kļūst izvērtēt - vai šis pirkums patiešām ir vajadzīgs. Vai nojaušams ātrās modes noriets un atbildīgas, izvērtējošas iepirkšanās uzplaukums?

Laiks, kad pasaulē ikdienu un ieradumus ir apstādinājuši daudzie Covid-19 pandēmijas ierobežojumi, paradumu izvērtēšanai vai maiņai ir īpaši piemērots.

Izmēģināt nepirkt lieko, pārskatīt jau esošo saturu garderobē vai vienkārši pirkt mazāk būtu pozitīva un paveicama pārmaiņa katra planētas iedzīvotāja dzīvesstilā, vēsta theguardian.com.

Šobrīd kā pretstats masu ātrās apģērbu ražošanas industrijas apjomiem un pārpilnībai uzplaukumu piedzīvo atbildīgas un apdomātas modes patērēšanas kustība. Tā aicina nepirkt jaunu, bet valkāt jau esošo un neieciešamības gadījumā iegādāties tikai lietotus izstrādājumus.

foto: Instagram.com/alecleach_
Atbildīgas modes patērētājs, redaktors Aleks Līčs.

Iedvesmai piedāvājam modes pētnieka, atbildīgas modes piekritēja Aleka Līča (Alec Leach) pieredzi Berlīnē, Vācijā.

"Jau veselu gadu es neesmu nopircis jaunas drēbes - tas ir labākais, kas noticis ar mani un manu garderobi," atzinīgi savu apņēmību nepirkt jaunu apģērbu atzinīgi vērtē atbildīgas modes patērētājs Aleks Līčs.

“Pirms 12 gadiem es kļuvu par "Extinction Rebellion’s Fashion Boycott" (ERFB) kustības biedru, kurā piekritu veselu gadu nepirkt jaunu apģērbu, bet gan novalkāt jau esošo un izvēlēties lietotu, kas, izrādās, ļoti bieži ir vairākas reizes kvalitatīvāks,” turpina Līčs.

foto: Instagram.com/xr.boycottfashion
Organizācijas "Extinction Rebellion’s Fashion Boycott" protests Londonas modes nedēļās laikā. 2020

ERFB kustības mērķis jeb ātrās modes boikots ir kā atklāts, nevienu neaizskarošs protests pret destruktīvu, vidi un planētu ekspluatējošu milzīga apjoma nozari - modes industriju. Līdz ar šo apziņu nāk sapratne, ka šādi ir iespējams mainīt, pārskatīt savas attiecības un mijiedarbību ar moderno dzīvi un veikt izmaiņas ierastajā dzīvesstilā.

"Modes sistēma ir salauzta. Globālā mērogā industrija izgatavo līdz 100 miljardiem apģērbu gabalu gadā, kas nodara milzīgus postījumus dabai un cilvēku veselībai, kuri iesaistīti vienību izgatavošanā. Satraucošākais ir tas, ka jaunākie aprēķini vēsta, ka apģērbu un apavu ražošanas nozares intensitāte līdz 2030. gadam plāno pieaugt vēl par 81%, nodarot vēl nebijuša mēroga postījumus planētas resursos," vēstīts kustības mājaslapā rebellion.earth.

“Es lielāko daļu savu profesionālo gaitu esmu pavadījis kā modes redaktors dažādos žurnālos Vācijā, esmu bijis ļoti cieši saistīts ar industriju, kura nekad nemitējas ražot vēl un vēl daudz kā jauna. Ideja jeb eksperiments iepirkties tikai lietotu apģērbu veikalos sākotnēji man šķita samērā biedējošs un pilnīgi nereāls, neiespējams. Man bija šaubas - kā es atradīšu kaut ko, kas man patīk? Varbūt man vienkārši uzreiz jāpārstāj pirkt jebkādu apģērbu, pat ne lietotu?

Gada ilgā apņemšanās izrādījās labākais, kas noticis ar manu garderobi. Es aizrāvos ar “pērļu medībām”, iekritu azartā, par kuru biju dzirdējis, bet apšaubīju. Pacietība un vēlme atrast ko ļoti vērtīgu un skaistu ikkatrā iepirkšanās reizē izvērtās vienmēr aizraujoša.

Tieši šāda iemesla dēļ es bieži nonāku pie apstākļiem, kuros iepazīstu dažādus cilvēkus, uzklausu viņu pieredzes stāstus un uzzinu kādu konkrētu atgadījumu saistībā ar apģērbu, kuru plānoju iegādāties. Pirms pāris nedēļām, es attapos Berlīnes centrā kāda baikera dzīvoklī, kurš tiešsaistē pārdeva savu ādas jaku. Jaku es beigās neiegādājos, bet uzzināju spilgtus stāstus par 90. gados spēlētiem rokkoncertiem, kurā dalību ņēmusi arī šī ādas jaka," pieredzē dalās Līčs.

“Lielākā atpūta un ieguvums gada griezumā izvērtās apziņa, ka uz mani vairs neattiecas nepārtraukto jaunumu aktualitātes, es kļuvu imūns pret tendencēm. Vienmēr, kad iegādājos lietotu preci, mani vairs nespēj ietekmēt ne slavenība no šika Instagram konta, ne uzmācošās reklāmas kampaņas, ko redzam uz jebkuras veikaliem pārpildītas iepirkšanās ielas. Es ar vēsu prātu, bez liekas informācijas, sapratu, ka pats spēju izvērtēt, kas man ir vajadzīgs, kas man tiešām patīk un kāpēc! Man ir sajūta, ka atkal kontrolēju savus lēmumus, jo zinu, ka man nepieciešams ir daudz mazāk, nekā iepriekš uzskatīju,” ar secinājumiem neskopojas atbildīgas modes piekritējs.

Aleks Līčs, balstoties uz savu pieredzi un atklāsmēm, izveidoja kontu @future_dust vietnē Instagram , kurā aicina ikvienu apdomāt un pievērsties atbildīgam modes patēriņam.