Kā bērnam var palīdzēt audiologopēds
foto: Unsplash
Ja bērns nepareizi izrunā skaņas, jauc skaņas vai aizstāj tās ar citām, neizrunā atsevišķas skaņas, viņam ir traucēts runas temps un ritms un varbūt pat stostīšanās – tie visi ir gadījumi, kad vecākiem vajadzētu vērsties pie audiologopēda.  
Bērni

Kā bērnam var palīdzēt audiologopēds

"100 Labi Padomi"

Skaidro Bērnu veselības centra audiologopēde Krista Rozenberga.

Kā bērnam var palīdzēt audiologopēds...

Nedzīvojam ideālā pasaulē, tāpēc ir gadījumi, kad arī mūsu mīļajiem bērniem, jau sākot ar māneklīša lietošanu un tā ietekmi uz runu, dažādiem artikulācijas traucējumiem un beidzot ar mācīšanās iemaņu traucējumiem, var noderēt audiologopēds jeb runas un valodas attīstības traucējumu speciālists.

Tieši šis speciālists veic gan bērna komunikācijas spēju, runas/valodas, fonācijas un rīšanas traucējumu novērtēšanu un diagnostiku, gan korekciju un rehabilitāciju, palīdz bērniem ar aizkavētu attīstību, specifiskiem runas un valodas attīstības traucējumiem, kā arī jau minētajiem mācīšanās iemaņu attīstības traucējumiem. Piemēram, bērns nepareizi izrunā skaņas, jauc skaņas vai aizstāj tās ar citām, neizrunā atsevišķas skaņas, viņam ir traucēts runas temps un ritms un varbūt pat stostīšanās – tie visi ir gadījumi, kad vecākiem vajadzētu vērsties pie audiologopēda.  

foto: Shutterstock

Varbūt bērniņš šķiet pilnībā vesels, tomēr vecāki ir norūpējušies par viņa mazrunīgumu – tādā gadījumā audiologopēds spēs precizēt bērna komunikācijas un runas funkcijas, izvērtēs artikulācijas (runā iesaistīto struktūru) aparātu. Ja būs nepieciešams, speciālists sāks runas terapiju bērniem ar runas un komunikācijas traucējumiem: dislāliju, alāliju, logoneirozi un citiem.

Runas terapijas metodes ir ļoti dažādas. Var izmantot gan pieskārienus (tauriņveida masāža zīdaiņiem), gan sejas un mutes zonas logopēdiskā masāžu (C. Morales metode), gan logoritmiku runas un ritma izjūtas veidošanai.

Talkā var ņemt attīstošās rotaļlietas (redzes, dzirdes, taustes stimulācijai) un izmantot gan miofunkcionālos vingrinājumus (artikulācijas aparāta – lūpu, mēles, aukslēju un žokļa – vingrinājumi) rotaļu un spēļu veidā, gan fonopēdiskos jeb balss vingrinājumus pareizas gaisa plūsmas veidošanai runas brīdī, gan grafomotoros vingrinājumus smalko motoro iemaņu nostiprināšanai. Šie speciālisti strādā arī ar mūsdienās tik modernu metodi kā teipošana, konkrēti – logopēdisko teipošanu.

Un, protams, ja nepieciešams, tiek piesaistīti arī citi speciālisti, lai veicinātu bērna fiziskās un garīgās veselības un funkcionālo spēju maksimālu attīstību.