Eiropas modes alianse: pienācis laiks plaukstošai un jaunradē balstītai modes nākotnei
Mode
2023. gada 13. janvāris, 13:30

Eiropas modes alianse: pienācis laiks plaukstošai un jaunradē balstītai modes nākotnei

Jauns.lv

Zaļāka, inovatīvāka un radošāka — pirmajā samitā Grankanārijā Eiropas modes alianses (EFA) dalībnieki izstrādāja pasākumu un darba plānu ilgtspējīgas un iekļaujošas Eiropas modes nozares nākotnes izveidei.

2022. gada jūnijā Frankfurtē dibinātās Eiropas modes alianses dalībnieki pēc Grankanārijas modes organizācijas „Moda Cálida" un valsts institūcijas „Cabildo de Gran Canaria" ielūguma 19. un 20. oktobrī Maspalomasā pulcējās pirmajā samitā „Gran Canaria Swimwear Week" laikā, kas ir vienīgā Eiropas pludmales modes nedēļa. 
 
59 pārstāvju no 23 Eiropas valstīm samita nolūks bija apspriest un vienoties par pasākumu un darba plānu, kas var atbalstīt un veicināt nepieciešamās pārmaiņas modes nozarē Eiropā. Alianse, kuru veido 29 dalīborganizācijas, tostarp daudzas modes padomes, pētniecības un izglītības iestādes un nozīmīgākās modes nedēļas (Parīzes, Milānas, Londonas, Kopenhāgenas, Rīgas un citas — kopā vienpadsmit modes nedēļas), pārstāv vairāk nekā 10 tūkstošus Eiropas modes nozares uzņēmumu, sākot no mikrouzņēmumiem līdz pat lielām korporācijām. 
Par vienu no galvenajiem sanāksmes tematiem kļuva 2019. gadā Eiropas Komisijas prezidentes Urzulas fon der Leienas formulētais Eiropas Savienības Zaļais kurss, lai līdz 2050. gadam sasniegtu klimatneitralitāti, kur saskaņā ar EFA apņemšanos steidzami ir jāsniedz ieguldījums arī modes nozarei, jo tekstilizstrādājumu ražošanas un modes preču patēriņa radītā ogļskābās gāzes izplūde un postošā ietekme uz vidi joprojām ir milzīga. 
Eiropas modes alianses nolūks ir sniegt ievērojamu ieguldījumu klimatneitrālas, vidiski ilgtspējīgas, netoksiskas un pilnīgi apritīgas tekstilrūpniecības izveidē, kā arī palielināt modes preču ražotāju, modes mākslinieku un patērētāju informētību un izpratni par šiem procesiem. 
Lai to veiktu, Grankanārijā notikušajā sanāksmē tika definēti četri stūrakmeņi, uz kuriem ir jābalstās mērķpasākumiem: ilgtspējība, izglītība, politika un inovācijas. 
Eiropas modes alianse uzskata, ka ilgtspējība un digitālā pārveide kopā ar inovācijām, izglītību un pasākumiem darba tirgū kļūs par modes nozares virzītājspēku, lai padarītu tekstilizstrādājumus ilgmūžīgākus, labojamus, atkārtoti lietojamus un pārstrādājamus. Lai paātrinātu šo pārkārtošanās procesu, EFA pievērsīsies arī starpkultūru apmaiņai un mijiedarbībai starp radošām personībām, kā arī atbalstīs jaunos talantus kā pārmaiņu virzītājus, izmantojot dažādus pasākumus, pētniecību un sabiedrisko attiecību kampaņas.
 
Francijas augstās modes federācijas izpilddirektors Paskāls Morāns sacīja: „Mode ir ne tikai tirgus, bet arī kultūra. Mēs dzīvojam tirgus ekonomikā; un visiem neatkarīgi no tā, cik lielā mērā viņi ir tajā iesaistīti, ir jāsaprot, ka radošā mode var spēlēt ilgtspējīga dzinējspēka lomu visā pasaulē." 
 
Laikposmā no 2023. līdz 2027. gadam Eiropas modes alianse šo pārliecību paudīs, sasniedzot četrus galvenos mērķus, kuru pamatā ir četri definētie stūrakmeņi:
1. Noteikt ētiskas, sociālas un ilgtspējīgas rīcības kodeksu EFA dalībniekiem un attiecīgi modes nozarei.
2. Jauns Zaļais kurss modei Eiropas līmenī, kas reprezentē modes kultūru un uzņēmējdarbību, balstās uz Eiropas aprites un sociālās modes ekosistēmu un kura pamatā ir kopīgi dati un koplietojamu mērījumu datu sistēma.
3. Izveidot un ieviest galveno EFA ieinteresēto personu ilgtspējības un tehnoloģisko mācību un sociālās un kultūras atbildības praksi.
4. Nodrošināt plašākas darbības iespējas Z un jaunākām paaudzēm kā galvenajiem vērtību virzītājspēkiem modes nozares digitālajā, aprites un sociālajā pārkārtošanās procesā.
Baltijas modes federācijas prezidente un Rīgas odes nedēļas rīkotāja Jeļena Strahova sacīja: „Pašlaik veidojas jauna modes mākslinieku paaudze, kas jau sākotnēji uzņēmējdarbības pamatā liek jaunās vidiskās vērtības. Modes nedēļa ir nozares speciālistu un patērētāju saskarsmes punkts, un šis brīdis ir jāizmanto maksimāli lietderīgi, lai informētu patērētājus par šīm jaunajām vērtībām, kā arī izskaidrotu, ko tās ietver."
 
Dalībnieki vienojās, ka, lai stimulētu pārmaiņas, EFA redzējumam un mērķiem nākamajos divos trijos gados ir jāpārtop konkrētos rīcības plānos un politikas satvaros. To var panākt, vienīgi skaidri izprotot modes nozares, it sevišķi radošo un ar modelēšanu saistīto profesionāļu, vajadzības un problēmas. 
 
Tāpēc 2023. gadā EFA ar dalībnieku starpniecību uzsāks Viseiropas aptauju, lai izpētītu modes un tekstilizstrādājumu nozarē strādājošo mikrouzņēmumu, mazo, vidējo un lielo uzņēmumu, kā arī uz izglītību un pētniecību orientēto un citu ar nozari saistīto ieinteresēto personu vajadzības un problēmas. 
 
No aptaujas iegūtā informācija ļaus EFA izveidot uz prioritātēm balstītu politikas satvaru, reaģējot uz pašreizējiem tiesību aktiem, kas cita starpā izriet no ES Tekstilizstrādājumu ilgtspējas un apritīguma stratēģijas un jaunu ES politiku un programmu izstrādes modes un radošo nozaru atbalstam. Nolūks ir sniegt nozares profesionāļiem labāku izpratni par Eiropas tiesību aktiem, jo tā ir joma, kurā daudzi radošie uzņēmēji joprojām ir „pazuduši tulkojumā".
 
Itālijas nacionālās modes palātas prezidents Karlo Kapaza sacīja: „Mūsu virsuzdevums ir izglītot modes patērētājus un zīmolus, ko nozīmē būt ilgtspējīgam, un piešķirt lielu vērtību jaunradei, uzsverot mūsu atzinību visiem ļaudīm sistēmas aizkulisēs. Viens no galvenajiem EFA uzdevumiem ir iesaistīt dalībnieku zīmolus stāstu stāstīšanā par izstrādājumu aizkulisēm un iepazīstināt ar jauno priekšstatu par nākotnes modi.
 
Sadarbojoties aliansē, mēs varam parādīt citām nozarēm, ko ir iespējams sasniegt, kad visi strādā kopā." 
 
Turklāt EFA piesaistīs un dos iespējas jaunajiem talantiem un balsīm, aktīvi iesaistot viņus vadošos amatos un pasākumos organizācijā līdztekus pazīstamiem zīmoliem un organizācijām.