Grūtnieču stils. Mūsdienās tas ir "modīgs stāvoklis", sievietes mātes cerībās vairs nekautrējas
foto: Xavier Collin/Image Press Agency/ Vida Press
Par galveno topošo māmiņu dreskoda noteicēju ir kļuvusi popzvaigzne Rianna – visdrosmīgākā no mūsdienu grūtniecēm.
Mode

Grūtnieču stils. Mūsdienās tas ir "modīgs stāvoklis", sievietes mātes cerībās vairs nekautrējas

Jeļena Vlasova

Pastaiga

Vēl pirms dažiem desmitiem gadu mode pret grūtniecēm izturējās vienaldzīgi. Patriarhālās sabiedrības apziņā bija iesakņojies viedoklis, ka topošajām māmiņām ir svarīgi izskatīties tīrām un kārtīgām, taču pieticīgām un kautrām, tāpēc modes eksperimenti viņām nepiedien. Taču šajā gadsimtā sievietes mātes cerībās ir kardināli mainījušas ģērbšanās stilu. Jauno nodaļu punču pašapziņas vēsturē raksta daudzas slavenības, bet par galveno dreskoda noteicēju kļuvusi Rianna – visdrosmīgākā no mūsdienu grūtniecēm.

Modīgs stāvoklis

Tas, ka 33 gadus vecā popdīva gaida bērnu, pasaulei tapa zināms janvāra beigās, kad Rianna savā Instagram kontā publicēja bildes no Hārlemas pastaigas kopā ar draugu A$AP Rocky. Ņujorka nav Barbadosa, gaisa temperatūra ziemā bieži ir zemāka par nulli, tomēr viņa nebijās atpogāt savu sārto vintāžas Chanel jaku un izrādīt pasaulei absolūti kailu, turklāt jau pavisam iespaidīga izmēra punci.

foto: Laurent VU
Rianna modes nama Dior skatē Parīzes modes nedēļā.
Rianna modes nama Dior skatē Parīzes modes nedēļā.

Sabiedrība nekavējoties sašķēlās divās nometnēs: vieni nosodīja dziedātāju par vulgāru gaumi un bezatbildīgu attieksmi pret topošo mazuli (“Viņa tak viņu nosaldēs!”), citi apbrīnoja. Jāpiebilst, ka otro bija vairāk – ierakstu ar “patīk” atzīmēja 18 miljoni Instagram lietotāju. Un kopš tā brīža katrs Riannas publiskais iznāciens kļuva par iemeslu kaismīgām diskusijām. Viņa ir kategoriski atteicās no tradicionālā grūtnieču apģērba un ikreiz atrada jaunu iespēju izcelt savu “interesanto stāvokli”. Jo lielāks auga vēderiņš, jo drosmīgāk viņa demonstrēja visai pasaulei. Reizēm punci pieticīgi piesedza tops ar ķēdītēm vai ieskāva ādas minikleita, taču visbiežāk tas bija pilnībā atsegts. Un savdabīgi kļuva par galveno aksesuāru dziedātājas koptēlā.

foto: Reynaud Julien/APS-Medias/Abaca/
Viens no Riannas īpašās “grūtnieču modes” tēliem, kuru autors ir viņas modes zīmola radošais direktors Džalīls Vīvers.
Viens no Riannas īpašās “grūtnieču modes” tēliem, kuru autors ir viņas modes zīmola radošais direktors Džalīls Vīvers.

Tomēr jāatzīst, ka visvairāk apspriestais bija viņas Parīzes modes nedēļas tērps – caurspīdīgs peņuārs no smalka tīkliņauduma, mežģīņu krūšturis un T stringi. Kā buduārā, nudien! Vairākums (ne)grūtnieču neriskētu tādu uzvilkt ne tikai publiskajā telpā, bet pat intīmā gaisotnē ne. Radās iespaids, ka Riannu viņas stāvoklis absolūti nemulsina un viņa vienkārši atsakās ar to rēķināties. Un dziedātāja neliedza sev to prieku izskatīties seksīgi un provokatīvi, brīžiem balansējot uz vulgaritātes robežas.

foto: BACKGRID/ Vida Press
Viens no Riannas īpašās “grūtnieču modes” tēliem, kuru autors ir viņas modes zīmola radošais direktors Džalīls Vīvers.
Viens no Riannas īpašās “grūtnieču modes” tēliem, kuru autors ir viņas modes zīmola radošais direktors Džalīls Vīvers.

Vērts piebilst, ka savas grūtnieces stila rozīnītes Rianna nav sacerējusi pati – šos tēlus veidoja dīvas modes nama Fenty radošais direktors, amerikāņu dizainers un stilists Džalīls Vīvers. Taču mūziķe neapšaubāmi ir pilntiesīga to līdzautore. Bez viņas modes izjūtas, bez prasmes visriskantākās drēbes valkāt pilnīgi dabiski un brīvi no tā visa nekas nebūtu sanācis…

Visskaistākie tēli tapa, kad Rianna fotografējās žurnāla Vogue maija numuram (fotogrāfe Annija Leibovica, stilisti – Alekss Haringtons un Džalīls Vīvers). Vākam dziedātāja pozēja cieši piegulošā Alaïa mežģīņu kombinezonā, iekšlаpām – zīmolu Dior, Marc Jacobs, Rick Owens apģērbā.

foto: scanpix
Viens no Riannas īpašās “grūtnieču modes” tēliem, kuru autors ir viņas modes zīmola radošais direktors Džalīls Vīvers.
Viens no Riannas īpašās “grūtnieču modes” tēliem, kuru autors ir viņas modes zīmola radošais direktors Džalīls Vīvers.

Tiesa gan, šajos attēlos viņa lielākoties redzama ar niecīgām bikini biksītēm mugurā, ar pārējiem garderobes elementiem – bokserjaku, trenci, milzīgu dūnu mēteļsegu – vien piesedzoties. Un vai piesedzoties? Drīzāk rotājoties, jo drēbes tāpat neko nenoslēpj. Žanra ziņā šī vērtējama vairāk kā erotiska, nevis modes fotosesija.

foto: Image Press Agency/NurPhoto/Shut
Viens no Riannas īpašās “grūtnieču modes” tēliem, kuru autors ir viņas modes zīmola radošais direktors Džalīls Vīvers.
Viens no Riannas īpašās “grūtnieču modes” tēliem, kuru autors ir viņas modes zīmola radošais direktors Džalīls Vīvers.

Intervijā žurnālam Vogue skatuves zvaigzne pavēstīja, ka tā sauktais interesantais stāvoklis viņai nepavisam netraucē izbaudīt modi: “Es netaisos atteikties no tik svarīgas savas dzīves daļas tāpēc vien, ka mainās mans ķermenis.” Šāda pieeja vērtējama ne vairs kā parasta personīgā stila izvēle, bet kā manifests. Provokatīvie tērpi un lepni izgāzts vēderiņš ir Riannas vēstījums pasaulei, un tas ietver neierobežotu personīgo brīvību, sievietes tiesības rīkoties ar savu ķermeni pēc pašas vēlēšanās un izskatīties tā, kā viņai tīk, jebkurā dzīves brīdī un periodā.

Riannas pikantais grūtnieces stiliņš

Grūtnieču modes īsā vēsture

Cilvēces vēsturē grūtniecība, tāpat kā seksualitāte, arvien bijusi sabiedriski politisks jautājums. Pētot gaidību laika ģērbšanās ieradumus, daudz kas top skaidrs par konkrētā laikmeta tikumiem.

Antīkajā senatnē grūtniecību uzskatīja par debesu dāvanu, dievišķoja un ne vien neslēpa, bet pat demonstrēja publiskai apskatei. Nebija arī nekāda īpaša apģērba topošajām mātēm – daļēji tāpēc, ka tērpu piegriezums tāpat bija gana brīvs (audumu drapēja maigās ielocēs), daļēji tāpēc, ka precētās sievas bija stāvoklī lielāko savas dzīves daļu.

foto: Alamy Stock Photo
Vācu augstmaņu pāris. 15. gadsimta otrā puse.
Vācu augstmaņu pāris. 15. gadsimta otrā puse.

Viduslaikos attieksme pret grūtniecību mainījās un bija pretrunīga. No vienas puses, augošs vēders bija miesaskāres un grēka simbols; no otras – radīt mantiniekus bija kristīgās laulības galvenā jēga, tāpēc katras sievietes pienākums bija dzemdēt bērnu (ja pārim pēcnācēju nebija, vienmēr vainoja sievieti). Grūtniecība nāca modē, un dāmas bieži imitēja to ar vēdera polsteri. Ne velti tolaik valdīja tērpu silueti ar paaugstinātu jostasvietu, kas šīm sieviešu viltībām bija ideāli piemēroti.

16. gadsimta nogalē un 17. gadsimta pirmajā pusē Eiropas augstākajās aprindās par goda un stila lietu kļuva portretēt dāmas grūtniecības pēdējos mēnešos. Šo sieviešu vīriem (viņi, protams, bija portretu pasūtītāji) kārojās ar vienu šāvienu nogāzt divus zaķus: pirmkārt, izrādīt godu un cieņu tai, kura gatavojas laist pasaulē viņa pēcnācēju; otrkārt, lai cik ciniski tas skanētu, iemūžināt dzīvesbiedri “visādam gadījumam”, jo dzemdētāju mirstības procents tajos laikos bija ārkārtīgi liels. Pēc šiem portretiem var spriest, ka topošo māmiņu apģērbs sevišķi neatšķīrās no ierastās sieviešu garderobes, tomēr noteiktas konstrukcijas īpatnības tam piemīt. Piemēram, šajā periodā sāka valkāt īpašus grūtnieču priekšautus, kas piesedza vēderu.

Markuss Gērarts. Nezināmas dāmas portrets. Ap 1595. gadu.
Markuss Gērarts. Nezināmas dāmas portrets. Ap 1595. gadu.

Vispār gan renesanses laikā dāmas savu īpatnējo stāvokli sevišķi neslēpa. Slavenās flāma Jana Vermēra gleznas Sieviete ar vēstuli (1663–1664) varone ir ģērbusies brīvā mājas tērpā no gaišzila zīda. Daži speciālisti vēl līdz šim strīdas, vai šī sieviete ir uz grūtām kājām vai tikai pārāk apaļīga, bet jebkurā gadījumā nav noliedzams, ka viņas drēbes ir ļoti ērtas.

Jans Vermērs. Sieviete ar vēstuli. 1663.–1664. gads.
Jans Vermērs. Sieviete ar vēstuli. 1663.–1664. gads.

Ap to pašu laiku Francijā iecienītas kļuva brīvas mājas kleitas, kas līdzinās mūsdienu halātiem. Tos modē ieviesa Luija XIV favorīte marķīze de Montespāna. Šādā tērpā, kas teicami maskēja figūras izmaiņas, ērti varēja noslēpt kārtējās grūtniecības faktu – Montespāna kundze, lai arī bija precēta sieva, apskaužami regulāri dzemdēja karaļa bērnus. Par papildu apjomu kuplajām kleitām bez izteiktas jostasvietas gādāja elegantas, brīvas ieloces mugurdaļā – piegriezuma triks, kas vēlāk iemantoja iesauku Vato ieloces, jo šādi ģērbtas dāmas bieži gleznoja izcilais franču mākslinieks Antuāns Vato.

Vēlāk tajā pašā 17. gadsimtā par galveno sievietes tērpa detaļu kļuva korsete, kas iežņaudza sievietes vidukli smilšu pulksteņa siluetā, radot jaunu skaistuma ideālu un visai nepatīkamas sekas – dažādas veselības problēmas. Grūtniecību nu nācās visādi slēpt, un dāmas to darīja, cik vien iespējams ilgi. Izmantojot nežēlīgas korsešu viltībiņas, tika sarežģīta gaidību norise, nereti sievietes bērnu pat zaudēja.

foto: Alamy Stock Photo
Korsete grūtniecēm. 1900. gads.
Korsete grūtniecēm. 1900. gads.

Ampīra laika mode, par kuru bija jāpateicas revolūcijām Francijā un ASV, ļāva daiļajam dzimumam uzelpot – 18. gadsimta beigās un 19. gadsimta sākumā valdīja vaļīgs tērpa siluets ar paaugstinātu vidukļa līniju, kas padarīja “nedaudz grūtu” katru valkātāju. Vēl vairāk – modē atkal nāca (tagad jau Anglijā) paradums izcelt sievietes mātišķo statusu, līdz ar to arī falšais grūtnieces puncītis. Turklāt nu tādus valkāja visdažādāko vecumu sievietes neatkarīgi no sociālā stāvokļa – gan solīdas ģimenes mātes, gan arī neprecētās sievietes.

19. gadsimtā modes svārsts atkal krasi mainīja virzienu – kārtējā aizraušanās ar lapseņu vidukļiem lika grūtniecību uzlūkot kā apkaunojumu. Šajā laikā tika izgudrota īpaša korsete topošajām mātēm, kas sažņaudza vēdera augšdaļu, nobīdot dzemdi uz leju. Pateicoties tai, sievietēm izdevās diskrēti slēpt savu īpašo stāvokli līdz pat piektajam sestajam mēnesim. Bet, tikko apaļais vēders kļuva svešām acīm saredzams, tika pārtraukti jebkuri sakari ar apkārtējo pasauli – neviena pieklājīga dāma uz grūtām kājām nevarēja atļauties iziet sabiedrībā, apmeklēt balles vai galma pieņemšanas.

20. gadsimta sākumā, kad modē jau bija nākusi higiēna un rūpes par veselību, sievietes vēl joprojām savilka vidukli ciešāk, taču grūtnieču vajadzībām tika radītas speciālas korsetes – vairs ne tik žņaudzošas, drīzāk balstošas. Tieši uz šīs konstrukcijas bāzes ap 1960. gadu tiks izstrādātas medicīniskās korsetes, ko tagad pazīstam kā pirmsdzemdību bandāžas jostu.

Interesanti, ka īpašs apģērbs topošajām māmiņām masu tirgū nonāca tikai 70. gados (iepriekš katra grūtniece savas garderobes problēmas risināja patstāvīgi). Tās bija gana ērtas drēbes, taču ar veco, labo pamatfunkciju – pats stāvokļa fakts ir jāapslēpj. Par mājienu uz jebkādu seksualitāti šajos fasonos nevarēja būt ne runas – nekādu izgriezumu, nekā apstiepta vai pieguloša, visam bija jāizskatās maksimāli tikumīgi. Uzlūkot grūtnieces augumu kā glamūra objektu sabiedrība vēl nebija gatava.

Demija Mūra.

Kailās grūtnieces

Puncītis Birkin bag vietā

Revolucionārs apvērsums notika astoņdesmitajos, pateicoties trešajam feminisma vilnim, kas aizstāvēja sievietes tiesības uz seksualitāti un tās izpausmēm bez jebkādiem tabu. Tātad arī nopietnā stāvoklī esot. Grūtnieces pamazām atteicās no standarta kombinezoniem, maisveida sarafāniem un kleitām, lai sāktu pašizpausties gan ar apģērbu, gan… ar savu ķermeni.

1991. gadā amerikāņu žurnāls Vanity Fair parūpējās par sensāciju, uz vāka nopublicējot absolūti kailas un jau ļoti apaļas topošās māmiņas Demijas Mūras foto. Vēlāk amerikāņu aktrisei varonīgi sekoja Sindija Krauforde, Klaudija Šīfere, Monika Belluči, Britnija Spīrsa, Serēna Viljamsa… Tagad slavenībām publicēt kailfoto pēdējos grūtniecības mēnešos ir kļuvis par ikdienišķu, teju banālu ieradumu. Grūti noticēt, ka pirms nieka 30 gadiem žurnāls ar Demijas Mūras attēlu ASV tirdzniecības vietās nonāca gluži kā pornožurnāls – hermētiski iepakots melnā plēvē.

Tenisa zvaigznes Serēnas Viljamsas košais grūtnieces stils

Tenisiste Serēna Viljamsa savas pirmās atvases gaidībās

Noņemt stigmu no grūtniecības tēmas līdzēja arī modes avangardisti. Zīmola Comme Des Garçons dibinātāja Reja Kavakubo 1996. gadā demonstrēja savu kolekciju Body Meets Dress (Ķermenis sastopas ar kleitu), un tā kļuva par vienu no laikmetīgās modes kanoniem. Dizainere izmantoja īpašus spilventiņus un oderējumu, kas modeļu ķermeņiem piešķīra savādas, pat slimīgas formas. Dažu tērpu vēderiņi bija tik izcilni, ka atgādināja grūtnieces auguma aprises. Kavakubo konceptuālisms bija apzināta parodija, kas iebilda pret tolaik valdošo glancētā skaistuma standartu, precīzāk, 80. gados iedibināto “spēcīgo un neatkarīgo lietišķo sieviešu” dreskodu. Katrs japāņu modes mākslinieces radītais tēls turpretim bija vāja, trausla un neaizsargāta būtne ar augumu, kas ne tuvu nav ideāls.

Grūtnieces Demija Mūra un Serēna Viljamsa uz žurnālu vākiem.
Grūtnieces Demija Mūra un Serēna Viljamsa uz žurnālu vākiem.

21. gadsimta pirmajā desmitgadē maternity fashion nozare pārliecinoši atraisījās no aizspriedumu valgiem – grūtniecība vairs nebija iemesls kaunēties un kautrēties, sabiedrības krējums tagad ar to lepojas. Īpašu interesi tai veltīja arī modes pasaule. Par ierastu lietu kļuva zvaigžņu kailbildes Instagram kontos un/vai pastaigas pa sarkano paklāju pat grūtniecības pēdējās nedēļās. Bija vienkārši nemoderni slēpt savu interesanto stāvokli, tieši otrādi – auguma izmaiņas visādi izcēla jau pirmajos tā mēnešos.

Džovanna Engelberta. 2022. gads.
Džovanna Engelberta. 2022. gads.

Andželīna Džolija 2008. gada Kannu kinofestivālā, dziedātāja M.I.A. Grammy balvu ceremonijā 2009. gadā, Kima Kardašjana Met Gala kostīmballē 2013. gadā… Bejonsē gan Grammy 2017. gadā, gan fotosesijā ar prominentu punci renesanses gleznu stilistikā (mēnesi pēc dvīņu piedzimšanas dziedātāja ieņēma vietu Sandro Botičelli Veneras gliemežvākā ar abiem mazuļiem uz rokām)… To zvaigžņu saraksts, kuras ieguldījušas savu artavu grūtnieču pašapziņas celšanā un maternity style attīstībā, ir gana garš.

foto: AFP/Scanpix
Bejonsē Grammy balvas pasniegšanas ceremonijā. 2017. gads.
Bejonsē Grammy balvas pasniegšanas ceremonijā. 2017. gads.

Pieprasījums radīja piedāvājumu. Visas masu modes haizivis radīja savas speciālās topošo mammu apģērbu līnijas, pacentās arī vairāki luksusa zīmoli. Mātišķuma un gaidību tēma kļuva tik modīga un populāra, ka par to jau sāka smīkņāt. Dreika Universitātes profesore Renē Enna Krāmere trāpīgi salīdzināja grūtniecību ar modes statusa simbolu – zīmola Hermes dižpārdokli Birkinas somu. “The Baby Bump is the New Birkin” – tāds bija viņas slavenās 2012. gada esejas nosaukums.

foto: Alamy Stock Photo
Kima Kardašjana
Kima Kardašjana

Zināmu ironijas devu var saskatīt britu zīmola Di Petsa kolekcijā, kurā grūtnieces tērpu demonstrē arī… vīrietis. Zīmols slavens ar prasmi izmantot augstās tehnoloģijas un īpašas apģērba konstrukcijas – gan elegantas grūtnieču korsetes un seksīgus krūšturus, gan tā sauktās slapjās kleitas, kas izcili piekļaujas augumam un šķiet kā nedaudz miklas.

foto: Mortimer Peterssen/DYDPPA/Shutte
Di Petsa kolekcijas modelis. Pavasaris/vasara 2020.
Di Petsa kolekcijas modelis. Pavasaris/vasara 2020.

Sievietes šajās kleitās izskatās īpaši jutekliski, taču zīmola dibinātāja Dimitra Petsa uzsver, ka mērķis ir nevis iepatikšanās pretējam dzimumam (vai vispār kādam citam), bet sev pašām, labāk saprotot savu ķermeni un pieņemot to. Un šajā sakarībā te iederas arī šķietami grūtais vīrietis, kuru par seksa objektu patiešām ir grūti nosaukt (bet samierināt ar savu ķermeni reizēm ir īsti vietā)…

foto: CAMERA PRESS/Anthea Simms / Vida
Nensi Dojaka kolekcijas modelis. Rudens/ziema 2022.
Nensi Dojaka kolekcijas modelis. Rudens/ziema 2022.

Ja atkal runājam par īstām, nevis viltus grūtniecēm, viņas kļuvušas teju vai par obligātu mūsdienu modes skašu elementu. Gadās, ka skates dalībnieces tieši no modes mēles dodas uz dzemdību zāli. Tā notika arī Riannas zīmola Savage X Fenty kolekcijas skatē Ņujorkas modes nedēļā – 22 gadus vecajai modelei Slikai Vudsai sāpes sākās uz podija dēļiem. Jauno māmiņu tik tikko paspēja aizvest uz slimnīcu.

Dziedātāja, aktrise un realitātes šovu zvaigzne Džesika Simpsone.

Slavenās grūtnieces augstpapēžu apavos

Eva Longorija grūtniecības laikā

Eva Longorija grūtniecības laikā.