Kultūra
2021. gada 16. februāris, 05:50

Kad ar modi satiekas arhitektūra. Izcilās arhitektes Zahas Hadīdas modes mantojums

Anita Sedliņa

Pastaiga

Irākas izcelsmes britu arhitekte Zaha Hadīda (1950–2016), kura 31. oktobrī būtu svinējusi savu 70 gadu jubileju, bija īsta starpnozaru māksliniece. 20. gadsimtā iecienītās stingri ģeometriskās ēku formas viņa aizstāja ar plūdenām un graciozām līnijām, radot celtnes, kas apmāna gravitāciju.

Bet, kad viņas radošajam garam ar būvniecību kļuva par maz, Zaha pievērsās modei – apaviem, rokassomām un rotām –, arī šajā lauciņā padarot neiespējamo iespējamu tikpat izcili, kā viņai tas padevās arhitektūrā.

foto: Alan Davidson/Shutterstock/ Vida Press

Zaha Hadīda jūsmoja par modes piedāvātajām iespējām paust dienas un mirkļa noskaņojumu un pati sevišķi bija iecienījusi Iseja Mijakes, Rejas Kavakubo (Comme des Garçons) un Mjučas Pradas daiļradi – šie modes dizaineri aizraujas ar mākslinieciski un strukturāli būvētiem siluetiem, kas radniecīgi arhitektes darbiem. Regulārā Londonas modes nedēļas viešņa Hadīda nebija tikai modes apbrīnotāja vien. Piemēram, Karls Lāgerfelds viņai pasūtīja vairākus arhitektūras projektus Chanel modes nama vajadzībām, tostarp pārvietojamo izstāžu zāli Mobile Art: Chanel Contemporary Art Container (2008), bet Chanel Resort 2016. gada skate Seulā tika prezentēta Zahas radītajā Dongdaemun Design Plaza.

“Mākslai, arhitektūrai un modei, nenoliedzami, ir saskarsmes punkti. Tā nav sacensība, tā ir sadarbība,” bija pārliecināta Hadīda. Kā arhitektūra, tā mode sākas ar cilvēka ķermeni, attīstās ar ideju par kustību, balstās apjomos, funkcijās, proporcijās un materiālā, turklāt ir sava autora personiskās, politiskās un kultūras identitātes spogulis. Modes sadarbības projektos Zaha Hadīda labprāt pauda savas idejas citā mērogā, ar citu materiālu starpniecību: “Izglītots arhitekts zina, ka viss ir savstarpēji saistīts. Reizēm ir aizraujoši radīt ko jaunu, ieguldot mazākas izmaksas, ar iespēju piedāvāt savu darbu plašākam ļaužu lokam. Vēlos uzrunāt ikvienu, ne tikai izglītoto, kulturālo sabiedrības eliti. Iedvesmot cilvēkus citādai dzīvei, ļaut viņiem pieredzēt nepieredzēto.”

foto: Nils Jorgensen/Shutterstock/ Vida Press

Apavi

Melissa × Zaha Hadid, 2008 
Arhitektes iecienītās idejas citā izmērā un jaunā žanrā iemiesojās jau sadarbības projektā ar Brazīlijas gumijas apavu zīmolu Melissa. Zahas Hadīdas veidotās Melissa kurpes šķietami dabiski izaug no zemes un maigā, elegantā kustībā apvijas ap valkātājas kāju, bet materiāls – lietā plastmasa – ļauj tām burtiski pielipt ādai. Šajā apavu modelī sastapās Zahai svarīgā kustība, vieglums, asimetriskās un vienlaikus dabiskās līnijas un visbūtiskākais princips – objekta un cilvēka ķermeņa robežu sapludināšana. Drosmīgā un košā ideja tika realizēta, izmantojot 3D drukas iespējas.

foto: Publicitātes foto
Melissa × Zaha Hadid, 2008

Nova Shoe – United Nude × Zaha Hadid, 2013
Hromētas, futūristiskas un hibrīdveida – Nova kurpes šķiet modes untums kā vizuāli, tā konceptuāli. Materiāli – metalizēta vinila gumija, āda un stikla šķiedra. Kustību imitējošo apavu skulpturālā forma atgādina ģeoloģiskus formējumus un Hadīdas projektēto Galaxy Soho celtni Pekinā. Taču kurpes 16 centimetru augstā papēža konstrukcija veidota fizikas labākajās tradīcijās, turklāt ar inovatīvu konsoļu palīdzību – tas, šķiet, absolūti nebalstās uz zemes, tomēr ir stabils un komfortabls.

“United Nude kolekcijas ir gan provokatīvas, gan jutekliskas. Zīmola radošais direktors Rems D. Kolhāss (nejaukt ar viņa tēvoci, slaveno arhitektu Remu Kolhāsu! – A. S.) nepaguris eksperimentē ar modi un nekad nebeidz pārsteigt. Vienmēr esmu novērtējusi tos, kuri uzdrošinās eksperimentēt ar materiāliem un proporcijām. Mūsu sadarbība pārraksta klasisko apavu tipoloģiju un pārbīda iespēju robežas,” jūsmoja arhitekte.

foto: Publicitātes foto
Nova Shoe – United Nude × Zaha Hadid, 2013

Flames Shoe – United Nude × Zaha Hadid, 2015
Arī Zahas otrais sadarbības projekts ar zīmolu United Nude bija skulpturāls, dinamisks un eksperimentiem bagāts. Pateicoties 3D drukas iespējām, tapa kurpes ar līknēm kā elegantām uguns liesmām, kas aizšķiļas pie papēža un ceļas augšup, bet ergonomiskā zole gādāja par atbalstu pēdai un ērtu valkāšanu. “Dizaineram jāizprot apavu ergonomika, jārada kurpes ar svaigu dizainu un jāizmanto jaunas ražošanas iespējas,” paziņoja Hadīda. “Visi šie aspekti ir vienādi svarīgi. Trīsdimensiju drukas tehnoloģijas piedāvā lielāku radošo brīvību, ar šādu darba metodi rodas lieliskas lietas!”

foto: Publicitātes foto
Flames Shoe – United Nude × Zaha Hadid, 2015

Superstar Supershell – Adidas Originals × Pharrell Williams × Zaha Hadid, 2015
2015. gadā sporta zīmols Adidas ļāva savam veiksmīgās sadarbības partnerim mūziķim Farelam Viljamsam uzaicināt viņa iecienītākos māksliniekus, lai tie atbilstoši savai gaumei uzlabotu snīkeru Superstar dizainu. Starp lūgtajiem viesiem bija arī stārhitekte Hadīda.

“Vienmēr esmu bijis milzīgs Zahas Hadīdas fans. Manuprāt, viņa ir viena no visu laiku talantīgākajiem arhitektiem. Un viņas apavu dizains ir tāds pats kā arhitektūra – tie uz visiem laikiem padarīs pasauli labāku!” sludināja Farels. Tā tapa Superstar modelis ar plūstošiem, skulpturāliem un lakoniskiem līniju ritmiem uz purngala, kas snīkeru baltumu papildina ar aizraujošām, dinamiskām ēnu rotaļām.

foto: Publicitātes foto
Superstar Supershell – Adidas Originals × Pharrell Williams × Zaha Hadid, 2015

Charlotte Olympia × Zaha Hadid, 2017
2015. gadā ar Zahu Hadīdu iepazinās zīmola Charlotte Olympia radošā direktore Šarlote Delala, un dzima ideja par jaunu sadarbības projektu. Kad 2016. gada 31. martā arhitekte pāragri aizgāja mūžībā, darbu turpināja viņas aksesuāru komanda Zaha Hadid Design. “Vienmēr jūtamies pagodināti, kad strādājam ar klientiem, kuri ciena drosmīgu dizainu un perfektu meistarību,” paziņoja tās radošā direktore Maha Kutaja. Savukārt godinot arhitektes piemiņu, ar viņas rokraksta vijīgi skulpturālajām līnijām tika izrotāti Perspex platformas apavi ar zelta akcentiem un caurspīdīga klačsoma. Kurpju pāris tika novērtēts par 1600 britu mārciņu, soma – par 2600.

foto: Publicitātes foto
Charlotte Olympia × Zaha Hadid, 2017

Somas

Louis Vuitton Icon × Zaha Hadid, 2006
Leģendārā franču modes nama uzaicinājumam pārradīt kādu no ikoniskajiem Louis Vuitton somu modeļiem Zaha Hadīda atbildēja ar tēlniecisku pieeju. Louis Vuitton mantojums, sapārots ar arhitektes stilu, lika dzimt modes untumam jeb modernai skulptūrai no kausētas plastmasas – somai/spainim/kabatai ar koši sārtu oderi un iegrebtiem un reljefiem logotipiem, kuri objekta balto virsmu papildina ar ēnu rotaļām.

foto: Publicitātes foto
Louis Vuitton Icon × Zaha Hadid, 2006
foto: Publicitātes foto
Louis Vuitton Icon × Zaha Hadid, 2006

Fendi Peekaboo × Zaha Hadid, 2014
Par godu sava veikala atklāšanai Londonas New Bond Street slavenais itāļu modes nams Fendi uzaicināja kļūt par jaunu zīmola somu modeļu autorēm desmit iedvesmojošas, tobrīd Lielbritānijā mītošas sievietes – tās bija aktrises Gvineta Paltrova un Naomi Harisa, māksliniece Treisija Emina, modeles Kara Delaviņja, Džerija Hola un Džordžija Meja Džegere, modes ilustratore Tanja Lina, dziedātāja Adele, žurnāliste Keita Adije un, protams, arhitekte Zaha Hadīda. Visas somas tika pārdotas labdarības izsolē.

“Esmu uzaugusi ģimenē, kuras sievietes bija spēcīgas sava ceļa gājējas, tāpēc priecājos, ka izdevies projektā iesaistīt tik izcilas personības, savu jomu līderes!” jūsmoja Fendi aksesuāru nodaļas vadītāja Silvija Venturīni-Fendi. Zaha radīja melnu Peekaboo somas versiju no vairākiem teļādas slāņiem kā biezām grāmatas lapām. Tās odere bija no benzīnā krāsotas ādas, galus rotāja melna zirga spalva.

foto: Publicitātes foto
Fendi Peekaboo × Zaha Hadid, 2014
foto: Publicitātes foto
Fendi Peekaboo × Zaha Hadid, 2014

Sally Perrin × Zaha Hadid, 2016
Šoreiz viss sākās ar komplimentu. 2015. gadā Sallija Perēna, franču aksesuāru zīmola Perrin Paris radošā direktore, Londonas laikrakstā Financial Times izlasīja interviju ar leģendāro arhitekti. Tajā uz jautājumu, kura ir labākā dāvana, ko viņa šogad saņēmusi, Zaha Hadīda bija atbildējusi: Perrin Paris klačsoma cimds. “Vienmēr esmu bijusi Zahas fane, un šis kompliments mani tā aizkustināja, ka izlēmu viņu uzrunāt un noskaidrot, vai varam sadarboties.”

Hadīda piekrita vien pāris nedēļas pirms savas nāves, tādēļ projekts tika apturēts, līdz to īstenot uzņēmās viņas dizaina komanda. Un tapa septiņas ierobežotas tirāžas klačsomiņas ar trim dažādiem rokturiem – rokassprādzēm (ko var valkāt kā uz labās, tā kreisās rokas).

“Klačsoma cimds ir mūsu slavenākā lieta. Man bija būtiski, lai šajā kolekcijā Zaha būtu piedalījusies, cik vien tas iespējams,” stāstīja Sallija Perēna. “Tādēļ izvēlējāmies arī viņas mīļākās krāsas – lūpu krāsas sarkano un Īva Kleina zilo.”

foto: Publicitātes foto
Sally Perrin × Zaha Hadid Design, 2016
foto: Publicitātes foto
Sally Perrin × Zaha Hadid Design, 2016

Rotaslietas

Celeste – Swarovski × Zaha Hadid, 2008
Pati Zaha Hadīda mīlēja efektīgas rotaslietas un, sadarbojoties ar kristālu zīmolu Swarovski, vairākkārt tika atgādinājusi par savām personiskajām interesēm. Kaklarotas Celeste dramatiskās līnijas imitē oksidētā sudrabā sastingušu kustību ap valkātājas kaklu un pleciem jeb māksliniecisku otas vēzienu.

foto: Publicitātes foto
Celeste – Swarovski × Zaha Hadid, 2008

Skein – Zaha Hadid for Caspita, 2013
Pēc Šveices juveliermākslas zīmola Caspita pasūtījuma Zaha radīja dabas arhitektonikas iedvesmoto gredzenu un rokassprādžu kolekciju Skein no melnā, baltā, dzeltenā un rozā zelta. “Šie režģi atveido sarežģītās un izturīgās šūnu struktūras, kas sastopamas dabā. Turklāt katrs izstrādājums ir radīts, ņemot vērā ergonomiskus apsvērumus, tieši tie nosaka kolekcijas formu valodu,” skaidroja arhitekte, bet zīmola dizainere Arlēna Bonanta uzsvēra, ka rotaslietām ir savi ierobežojumi: “Monumentālajā arhitektūrā vienīgā robeža ir debesis, bet, kad runa ir par mikro izmēru briljantu aksesuāriem, Zahas dizains pat izcilākajiem amatniekiem bija izaicinājums.”

foto: Publicitātes foto
Skein – Zaha Hadid for Caspita, 2013

B. Zero 1 – Bulgari × Zaha Hadid, 2016
1999. gadā modes nams Bulgari pasauli iepazīstināja ar gredzenu B. Zero 1 – un līdz ar to mainīja juveliermākslas standartus. Ierasto smalko gredzena riņķi ar vienu dārgakmeni kā akcentu Bulgari piedāvāja aizstāt ar salīdzinoši smagnēju rotu: riņķiem, kas sakārtoti līdzās vairākās joslās (pēc Romas Kolizeja formas parauga).

Gredzens bija paredzēts valkāšanai arī ikdienā, ne tikai īpašās svētku reizēs. Kopš B. Zero 1 debijas tas ir pārveidots vairākkārt, 2016. gadā tam pievērsās arī Zaha Hadīda. Arī šīs rotas organiskās, plūstošās viļņveida līnijas šķiet riņķojam, nevis cieši ieskaujam valkātāja pirkstu. Un liek atkal apšaubīt dizaina pamatu pamatus – fiziku.

foto: Publicitātes foto
B. Zero 1 – Bulgari × Zaha Hadid, 2016
foto: Publicitātes foto
B. Zero 1 – Bulgari × Zaha Hadid, 2016

Silene – Aziz and Walid Mouzannar × Zaha Hadid, 2016
Grezno un spožo libāņu rotaslietu zīmolu Aziz and Walid Mouzannar vada jau sestā dzimtas dizaineru paaudze – Dori un Alija Muzannari. Zahai Hadīdai izdevās salāgot pašas izsmalcināto gaumi un zīmola vajadzības – līganu zirnekļa tīklu rakstā darinātos rozā, dzeltenā un baltā zelta gredzenus un rokassprādzes viņa izrotāja ar vismirdzošākajiem dimantiem.

“Zaha Hadīda ir lieliska māksliniece, mūsu draudzene un domubiedre. Šajā sadarbībā ir tapusi ļoti mūsdienīga kolekcija, kas pauž gan spēku, gan greznu sievišķību un vienlaikus eleganci,” teica zīmola vadītāji, un Zaha nekautrējoties piebilda: “Katra rotaslieta ik detaļā demonstrē visaugstāko meistarības standartu sarežģītību un precizitāti.”

foto: Publicitātes foto
Silene – The House of Aziz and Walid Mouzannar × Zaha Hadid, 2016
foto: Publicitātes foto
Silene – The House of Aziz and Walid Mouzannar × Zaha Hadid, 2016

Lamellae – Georg Jensen × Zaha Hadid, 2016 
Savu pēdējo pabeigto kolekciju Hadīda veidoja kopā ar dāņu dizaineru Georgu Jensenu. Kolekcija Lamellae – pieci gredzeni un trīs rokassprādzes – atbilst Skandināvijas lakoniskā skaistuma standartiem, tās stils ir futūristisks, tomēr dabas formās balstīts. Materiāls – augstākās raudzes sudrabs vai melnais rodijs un melnie briljanti, kas piedāvā gaismu un ēnu saspēli.

“Šī sadarbība man deva iespēju paust mūsu idejas citā mērogā un ar citiem paņēmieniem,” stāstīja Zaha. “Radot arhitektonisku vidi, ievērojam dabas sistēmu savstarpējo saistību un loģiku, te mūsu izaicinājums bija to iztulkot valkājamā formā, pa jaunam interpretēt zīmola Georg Jensen bagāto vēsturi un tradīcijas.”

foto: Publicitātes foto
Lamellae – Georg Jensen × Zaha Hadid, 2016
foto: Publicitātes foto
Lamellae – Georg Jensen × Zaha Hadid, 2016