Mode
2020. gada 4. jūnijs, 05:02

Kas slēpjas kapucē? Desmit fakti par populāro hūdiju

Jeļena Vlasova

Pastaiga

Roterdamas arhitektūras un dizaina muzejā "Het Nieuwe Instituut" notiek kapučkrekliem, kapučsvīteriem un kapučjakām veltīta izstāde ar vienojošo nosaukumu "The Hoodie". Covid-19 pandēmijas ierobežojumu dēļ tās darbības laiks ir pagarināts - izstāde būs apskatāma līdz 23. augustam.

Savā jau teju gadsimtu garajā mūžā hūdijs ir veicis ceļu no urbānās pagrīdes līdz luksusa modes namiem, no sporta laukumiem līdz Volstrītai. Un droši var teikt, ka šī nav vienkārši modernas garderobes pamatlieta, -  hūdijs ir nopietns spēlētājs mūsu sabiedrības sociālajā un politiskajā dzīvē.

foto: Publicitātes foto
Devan Shimoyama, 2019.

1.

Vārda izcelsme ir pavisam vienkārša - angliski hood nozīmē kapuce. Par vienu no senākajiem hūdija prototipiem uzskatāms katoļu mūku tērps habits. Kaut ko līdzīgu, tikai krietni īsāku valkāja angļu viduslaiku balāžu varonis - slavenais krietnais laupītājs Robins Huds.

foto: Shutterstock
Aptuveni tā izskatījās Robins Huds.

2.

Pirmo industriāli ražoto hūdiju 20. gadsimta 30. gados tirgū laida amerikāņu zīmols Knickerbocker Knitting Company, ko tagad pazīstam kā Champion. Ar kapuci papildināts svīteris no biezas, uzkārstas kokvilnas tika piedāvāts sportistiem - vieglatlētiem, beisbolistiem vai amerikāņu futbolistiem, kam jātrenējas jebkuros laika apstākļos, un to iecienīja arī āra darbu strādnieki. Drīz kapučkreklus pasūtīja ne tikai visas valsts sporta sekcijas un vidusskolas, bet arī ASV armija.

foto: Foto: Campbell Addy. Stils: Alastair McKimm
Sudānas izcelsmes Austrālijas modele Aduta Akeča zīmola Balenciaga hudijā pozē žurnālam i-D, 2018.

3.

Hūdiju popularitātes līkne krasi auga 70. gados, kad ASV strauji attīstījās hiphopa kultūra. Kapučjakas iemīļoja reperi un grafiti mākslinieki, skeiteri un breika dejotāji: tās labi sargāja no lietus, vēja un - abus pēdējos - arī no saskares ar asfaltu, turklāt tikpat labi nodrošināja valkātājiem anonimitāti, ja gadījās saskrieties ar policiju.    

foto: Gio Staiano
Vetements rudens/ziema 2016 kolekcija

4. 

Lielu lomu hudiju popularizēšanā spēlēja Silvestra Stallones atveidotais filmas Rokijs (1976.) titulvaronis - ja topošais boksa zvaigzne vispār ar kaut ko piesedza savu muskuļoto torsu, tas bija tieši hūdijs. Kapučkrekla modeli no pelēkas, plānas trikotāžas daudzi ražotāji joprojām sauc par Rocky.

foto: Vida Press
Silvestrs Stallone filmā Rokijs, 1976.

5.

Vārdu hoody sāka lietot 90. gadu sākumā, un tam bija izteikti negatīva nokrāsa: šāds apģērbs asociējās tikai ar bīstamiem sabiedrības elementiem, noziedzniekiem un margināļiem. Ne bez pamata, protams. Kriminālās pasaules pārstāvji hūdija piedāvātās maskēšanās iespējas izmantoja ļoti aktīvi - gana dziļa kapuce noēnoja lielāko daļu sejas.

foto: Publicitātes foto

6.

Modes nozares ievērību hūdijs pirmoreiz izpelnījās 1980. gadā, kad amerikāņu dizainere Norma Kamali to ietvēra savā kolekcijā Sweatshirt Collection. Kapuces pamazām pameta sporta geto, un arvien biežāk parādījās dizaineru modes klāstā: hūdijus piedāvāja ne tikai Tomijs Hilfigers un Ralfs Lorēns, bet arī Džordžo Armani. Mūsdienās savi hūdiji ir praktiski visiem zīmoliem, to atlētiskajam valdzinājumam ir ļāvušies pat modes nami ar vēsturi - Chanel, Dior, Louis Vuitton un Hermès.

foto: action press/ Vida Press
Džastins Bībers Losandželosā, 2019.

7.

2005. gadā Lielbritānijā, Kentas grāfistē uz tirdzniecības centra Bluewater durvīm parādījās plāksnīte ar uzrakstu: “Ar kapucēm ieeja aizliegta.” Veikala īpašnieku mērķis bija novērst pusaudžu noziedzību savā uzņēmumā. Taču šāda cīņas metode izpelnījās daudzu britu sašutumu, kas izvērsās sabiedriskajā kustībā Save the Hoodie ar reperi Lady Sovereign priekšgalā. Starpkultūru dialogs beidzās 2006. gadā, kad Lielbritānijas premjerministrs Deivids Kamerons teica kvēlu runu, aicinot līdzpilsoņus netiesāt jaunatni pēc tās ārienes. Runa ierakstīta vēstures annālēs ar kalambūrisku nosaukumu Hug a hoodie (Apskaujiet kapučaino).

foto: Publicitātes foto

8.

2012. gadā hūdijs kļuva par cēloni traģēdijai. ASV pēc fiziskas sadursmes tika nošauts neapbruņots afroamerikāņu jaunietis, 17 gadu vecais Treivons Martins, kura tumšā kapučjaka apkaimes apsardzes darbinieku bija padarījusi pārāk aizdomīgu... Visā valstī notika Treivonam veltīti piemiņas pasākumi un protesta demostrācijas: miljoniem hūdijos ģērbušos ļaužu ar kapucēm galvās iebilda pret rasistiskiem stereotipiem un aizspriedumiem.

"Mans hūdijs mani nepadara par noziedznieku". Protesti pret 17 gadu vecā Treivona Martina nogalināšanu 2012. gadā

gallery icon

9.

Tajā pašā 2012. gadā skandālu izraisīja Marks Cukerbergs, kurš kapučjakā ieradās uz lietišķo tikšanos ar Volstrītas investoriem pirms Facebook akciju izlikšanas publiskā piedāvājumā biržā. Mediji ilgi zīlēja un sprieda, kā vērtēt šo dreskoda pārkāpumu - kā nevērīgu attieksmi pret nosacītiem sabiedrības likumiem vai vēlmi uzsvērt savu nesamierniecisko nostāju?  Tā vai citādi, taču, pateicoties Cukerberam un citiem Silikona ielejas gudrīšiem, tagad hūdijus uztveram kā jauno un veiksmīgo profesionāļu apģērbu. 

foto: REUTERS/SCANPIX
Marks Cukerbergs 2012. gadā.

10

Ielu stila uzplaukums ir padarījis kapučkreklu par vispieprasītāko elementu mūsdienu jaunatnes garderobē. Zīmolu Vetements, Rick Owens un Off-White kolekcijās hudiji ir uzmanības centrā, jo šim apģērba gabalam ir pa spēkam visvairāk pavēstīt par sava īpašnieka piederību, individualitāti un dzīves pozīciju. Tikai viens fasons - bet tik daudz variantu!

foto: Pixelformula/SIPA