Romantikā ir spēks! Vasaras pārsteigums - modernās kleitas
Vasarīgi un viegli audumi, volāni un rišas, piedurknes kā ķīniešu lukturīši, augstas apkaklītes, liriskas apdrukas un Viktorijas laikmeta noslēpumi – jaunās romantikas virziens atsakās provocēt ar izaicinošiem izgriezumiem un kārdinošiem siluetiem.
Modernās kleitas atvēl pat ļoti daudz telpas iztēlei, jo apslēpj teju visu valkātājas ķermeni. Siltās sezonas pārsteigumam – šai tikai šķietami pieticīgajai un naivajai sievišķībai! – ir iespaidīgas izredzes kļūt par mūsdienu daiļa dzimuma ieroci jeb power dressing.
21. gadsimta gaumei pielāgotas, romantiskas vecvecmāmiņu stila kleitiņas jau pērn pavasarī/vasarā piedāvāja zīmoli Christian Dior, Ulla Johnson, Stella McCartney un Burberry.
Šogad augstām apkaklītēm, pufīgām piedurknītēm un tekstilmozaīkas tehnikai pievērsusies modes dizainere Diāna fon Firstenberga.
Stilīgi grandžīga romantika modes dumpiniecēm rodama zīmola Coach klāstā – tas volānu kleitiņas piedāvā valkāt kopā baikeru jakām.
Savukārt Erdem dizainers Erdems Moralioglu racis dziļāk vēsturē, lai iedvesmotos no stingrajā Viktorijas laikmetā dzīvojušajām māsiņām Stellas un Fanijas. Māsas Grehemas (kuras faktiski nebija pat rados) bija vīrieši, kuri drosmīgi izvēlējās sievišķīgu dzīvi un drēbes, tāpēc šim modes stāstam ir daudz dramatiskāka nokrāsa.
Valentino modes nama dizainers Pjērpaolo Pičoli, kurš vienmēr ir jūsmojis par Mežonīgo Rietumu stila augstajām apkaklītēm un smalkiem izšuvumiem, šoreiz dalās filozofiskās pārdomās – aicina lepoties ar savām saknēm, tostarp modes gaumi, lai kur jūs dzīvotu, tāpēc iesaka prēriju kleitas valkāt arī pilsētniecēm.
Sāra Bērtone (Alexander McQueen), kura piedāvā vismodernākās un dumpīgākās jaunās romantikas idejas ar vēsturiskām atsaucēm, uzskata, ka svarīgi ir meklēt atbildes uz jautājumu, ko 21. gadsimtā vispār nozīmē sievišķība: “Mums jābūt stiprām un jūtīgām, nebaidoties parādīt savu trauslumu.”
Pufīgas piedurknes, volāniņi, priekšautiņi un caurspīdīgi audumi vērojami arī zīmola John Galliano kolekcijā, kuras dizaineram Bilam Geitenam par iedvesmas avotu noderējusi mistiski ietonētā 1975. gada filma Pikniks pie Hengingrokas (2018. gadā tapa tās rimeiks TV seriāla versijā) – šīs leģendārās kinolentes varones ir austrāliešu skolnieces, kuras uz neatgriešanos pazūd pēc pastaigas Valentīndienas piknikā tālajā 1900. gadā.
Savas vairāk vai mazāk stilizētās versijas par kleitu vēsturi laikā līdz 20. gadsimta sākumam piedāvā arī zīmoli Philosophy di Lorenzo Serafini, Simone Rocha, Bora Aksu, Christian Dior, Rodarte, Molly Goddard, Preen, Zimmermann, Ryan Lo, Jill Stuart.
Jaunās sievišķības apskats nevar būt pilnīgs, ja nepiemin pēdējās piecgades laikā dibinātos zīmolus, kam šī stilistika ir galvenā specialitāte. Piemēram, zīmols Batsheva lauku romantikai ir veltījis sevi visu un piedāvā kokvilnas kleitiņas ar kuplinātām piedurknēm, augstām apkaklītēm, volāniem rotātām kabatiņām un simt podziņu aizdarēm par aptuveni 500 eiro.
Tās jau iemīļojis žurnāls Vogue, tās nominētas CFDA balvai, un matchesfashion.com tām atvēlēta vieta līdzās luksusa zīmolu Prada un Saint Laurent precēm. Zīmola dizainere Bačeva Heja nav uzaugusi fermā, viņa ir izglītota juriste no Ņujorkas.
“Vienmēr esmu valkājusi vintedža kleitas un prēriju stilu dievināju. Kad sāku strādāt par juristi, vairs nevarēju valkāt savas bagātīgās kolekcijas tērpus,” atzīstas Heja. Bērnu audzināšanas atvaļinājuma laikā viņai gadījies sastapt prasmīgu šuvēju. Līdz ar to romantisma maisam gals bija vaļā, jo tik skaistas kleitas gribēja ne tikai draudzenes un paziņas vien. 2016. gadā dibinātā zīmola tērpi ir paredzēti valkāšanai ar zābakiem vai moderniem snīkeriem, nekādā gadījumā – ne ar augstpapēžu kurpēm.
Arī Londonas zīmols Shrimps, kuru 2013. gadā izveidoja Hanna Veilande, ir izkopis jaunās romantikas rokrakstu līdz pilnībai, bet piedāvā vieglas, sievišķīgas kleitiņas ar humora izjūtu apveltītām būtnēm. Ukrainas zīmols Marianna Senchina kopš 2015. gada demonstrē spilgtu, eklektisku, sievišķīgu un arī ironisku modi.
Šos tērpus izvēlējusies pat stila ikona Rianna. 2018. gadā izveidotais dāņu zīmols Rotate by Birger Christensen atgādina par spilgtās 80. gadu modes neoromantisko flangu, kam vēsturiski silueti bija tikpat svarīgi kā mūsdienu kolēģiem.
Skandināvijas jaunās romantikas pionieris ir 2015. gadā izveidotais zīmols Cecilie Bahsen, kas šuj gan garas, gan paīsas, bet vienmēr pārlielas, ārkārtīgi detalizēti un precīzi no leļļu garderobes kopētas kleitiņas. Savukārt zīmola Innika Choo preču klāsts atbilst dizaineres dzimtās Bali salas gaisotnei – garas pasteļtoņu volānkleitas, halātiņi un brīvas blūzes, kupli šortiņi un ziediņi kā apdrukās, tā izšuvumos.
Tikpat vaļīgās formās darbojas minheniete Anna Heinrihsa, kuras zīmols Horror Vacui 2014. gadā debitēja ar pidžamu kolekciju, kas pēc vācu Vogue redaktores Kristiānas Arpas mudinājuma tika papildināta ar ikdienas apģērbu. Viņas tērpu modeļiem par pamatu kalpojuši 15. – 16. gs. naktskrekli ar šņorītēm un romantiskām apkaklītēm.
Jaunās romantikas virzienā raugās ne viena vien sabiedrībā pazīstama persona, bet mūziķa Nika Keiva sieva, bijusī modele Sjūzija Keiva, jau 2015. gadā pati radījusi zīmolu Vampire’s Wife, protams, atbilstoši dzīvesbiedra romantiski nežēlīgajai daiļradei, viņas samta tērpiem un puķainajām kleitiņām piemīt savs gotiskais šarms.
Pasaules modes noskaņojumam un aktuālajām sievišķības definīcijām seko arī Latvijas modes zīmoli. Bergs Prive izpildījumā jaunās romantikas kleitas ieguvušas latviskāku noskaņojumu – ar atturīgākām krāsām, vienkāršākām formām un brīvāku piegriezumu.
Zīmols Katya Katya London, kas slavinājis klasisko sievišķību jau kopš saviem pirmsākumiem, piedāvā tērpus ar volāniem, mežģīnēm un pat elementiem, kas atgādina priekšautus. Lauku romantikas motīvi, tiesa gan, atturīgāki un lakoniskāki, vērojami arī One Wolf aktuālajā kolekcijā.
Zīmols Lena Lumelsky, kura dizainere ir Krimā dzimusi kosmopolīte ar beļģu modes skolas izglītību, Francijas darba pieredzi un Latviju kā mājvietu, vienmēr ir iedvesmojusies no kostīmu vēstures ārēm. Viņas detalizēti un meistarīgi radītais apģērbs demonstrē gan spēcīgu sievišķību, gan dumpiniecei piedienīgu romantiku.
Ja vien neesi 100% lojāla vintedžam, šādus tērpus ir viegli valkāt un kombinēt kā ar citu apģērbu, tā arī aksesuāriem, jo jaunās romantiķes stilam nav jābūt sarežģītam kā krustvārdu mīklai.
Sievišķīgajam tēlam piestāv smagnējāki elementi – zābaki, baikeru un pilotu jakas, puiciski džemperi, atturīgi bezpapēžu apavi, vienkrāsainas rotas un somas. Turklāt kleitas ir valkājamas visu gadu. Ziemā ar adījumiem un raupjiem zābakiem, vasarā ar vieglām sandalēm.
Iespējams, kamēr vēl modē aktuālas neglītās sporta kurpes, brīvā griezuma mammu džinsi un citi 90. gadu stila elementi, romantisko kleitiņu uznāciens kādam šķitīs vienīgi mulsinošs joks. Tomēr zīmoli pierāda, ka šis nav vienreizējas lietošanas noskaņojums. Iespējams, mēs kļūstam par lieciniekiem jauna estētiskā virziena dzimšanas brīdim!
Saceļoties pret ielu modē valdošo uniseksa noskaņu, tas vienlaikus iebilst pret meinstrīma modi kā tādu un smejas acīs pārlielajiem logotipiem, kuri padara apģērba valkātāju anonīmu un nenozīmīgu. “Šī tendence vēsta par to, kā būt sievišķīgai un spēcīgai 21. gadsimta sievietei,” rezumējusi tendenču prognozēšanas uzņēmuma Stylus direktore Emīlija Gordone-Smita.
Jaunā romantika: modīgākās kleitas 2019. gada vasarā