Modes sapņotāji "Viktor & Rolf": viņu kolekcijās 25 gados bijis viss, izņemot garlaicīgās sarkanā paklāja kleitas
foto: Team Peter Stigte
Viktors un Rolfs. Foto: Inez & Vinoodh, 2015.
Mode

Modes sapņotāji "Viktor & Rolf": viņu kolekcijās 25 gados bijis viss, izņemot garlaicīgās sarkanā paklāja kleitas

Jeļena Vlasova

Pastaiga

Modes sapņotāji, konceptuālā glamūra pārstāvji un performanču virtuozi Viktor & Rolf pagājušajā gadā svinēja 25 gadu jubileju. Atceramies dažas neaizmirstamas epizodes no izcilā nīderlandiešu zīmola radošajām gaitām.

Dueta Viktor & Rolf stāsts sākas 1989. gadā, kad Viktors Horstings un Rolfs Snorens iepazinās Ārnhemas Mākslas un dizaina akadēmijas pirmajā kursā. Viņi uzreiz atrada kopīgu valodu un ātri vienojās par kopīgu modes redzējumu. Vienaudži (abi dzimuši 1969. gadā), jau ārēji būdami ļoti līdzīgi, viņi vēl vairāk uzsvēra savu līdzību ar vienādu apģērbu un imidžu.

Pēc akadēmijas beigšanas Viktors un Rolfs sāka strādāt kopā un pasniedza sevi kā vienu veselu. Jau kopš pirmajiem soļiem modē nīderlandiešu duets pieteicās kā konceptuālisti. Kad nepietika naudas pirmajai kolekcijai un tās skatei, viņi uzšuva apģērbu lellēm un sarīkoja defilē kā spēli, ko papildināja ar viltotām zīmolu smaržām – un pavisam īstu reklāmas kampaņu!

foto: WWD/REX/ Vida Press
Viktors Horstings, Rolfs Snorens un modele.
Viktors Horstings, Rolfs Snorens un modele.

Katra viņu skate izvērtās par mākslas projektu, spilgtu teatralizētu uzvedumu ar savu stāstu. Viktors un Rolfs ir pārsteiguši publiku ar pārspīlētiem apjomiem un fantastiskiem siluetiem, monohromām skatēm (vispirms viscaur melnā, nokrāsojot arī modeļu sejas, bet pēc tam baltā krāsā), gigantiskiem robiem tilla balles kleitās, ar spilveniem galvassegu un karalisku apkakļu lomās, valkājamām gleznām ar visiem rāmjiem... Šķiet, vienīgās, kā līdz šim viņu kolekcijās ir pietrūcis, ir garlaicīgās, klasiskās sarkanā paklāja pasākumu kleitas.

foto: STEVE WOOD/REX/ Vida Press
Slavenā kolekcija Melnais caurums (rudens/ziema 2001./2002.) – melni bija ne tikai visi tērpi un aksesuāri, bet arī modeļu sejas un ķermeņi. Skates finālā, kad uz mēles iznāca visas meitenes vienlaikus, tas izskatījās visai šausminoši. Arī paši Viktors un Rolfs, protams, bija ģērbušies melnā no galvas līdz kājām. Un, lai reabilitētos, nākamo kolekciju radīja pilnīgi baltu.
Slavenā kolekcija Melnais caurums (rudens/ziema 2001./2002.) – melni bija ne tikai visi tērpi un aksesuāri, bet arī modeļu sejas un ķermeņi. Skates finālā, kad uz mēles iznāca visas meitenes vienlaikus, tas izskatījās visai šausminoši. Arī paši Viktors un Rolfs, protams, bija ģērbušies melnā no galvas līdz kājām. Un, lai reabilitētos, nākamo kolekciju radīja pilnīgi baltu.
foto: STEVE WOOD/REX/ Vida Press
foto: David LaChapelle
“Mode ir mūsu pretinde realitātei,” “Mēs gribam apdziedāt dzīvi kā nepiepildāmu utopisku sapni!” – šīs Viktora un Rolfa tēzes uzskatāmi ir demonstrētas visās viņu augstās modes kolekcijās (pret-a-porter kolekcijas, ko viņi kādu laiku radīja, protams, bija daudz rāmākas). Kolekcijas Bedtime Story (rudens/ziema 2005./2006.) žaketes un svārki bija stepēti kā vatētās segas, dažai labai no dekonstruktīvi romantiskajām blūzēm un kleitām par apkakli kalpoja milzu spilvens… Kamēr melnbalti tērptas modeles klīda pa podiju kā mēnessērdzīgi dendiji, pie klavierēm sēdēja dziesminiece Torija Emosa sārtās Viktor & Rolf drānās un visu skates laiku kā negantu šūpuļdziesmu dūdoja dziesmu Take me with you…
“Mode ir mūsu pretinde realitātei,” “Mēs gribam apdziedāt dzīvi kā nepiepildāmu utopisku sapni!” – šīs Viktora un Rolfa tēzes uzskatāmi ir demonstrētas visās viņu augstās modes kolekcijās (pret-a-porter kolekcijas, ko viņi kādu laiku radīja, protams, bija daudz rāmākas). Kolekcijas Bedtime Story (rudens/ziema 2005./2006.) žaketes un svārki bija stepēti kā vatētās segas, dažai labai no dekonstruktīvi romantiskajām blūzēm un kleitām par apkakli kalpoja milzu spilvens… Kamēr melnbalti tērptas modeles klīda pa podiju kā mēnessērdzīgi dendiji, pie klavierēm sēdēja dziesminiece Torija Emosa sārtās Viktor & Rolf drānās un visu skates laiku kā negantu šūpuļdziesmu dūdoja dziesmu Take me with you…
foto: Cavan Pawson/ANL/REX/ Vida Press
Demonstrējot kolekcijas The Fashion Show (rudens/ziema 2007./2008.) tērpus, modeles vienlaikus bija spiestas nest neērtas konstrukcijas ar prožektoriem, turklāt staigāt (cik nu tas bija iespējams) pārlielās holandiešu koka tupelēs… uz augstiem papēžiem! Pēc tam Viktoru un Rolfu apvainoja sieviešu nīšanā. “Diemžēl tikpat kā nevarēju koncentrēties uz kolekcijas smalkumiem, jo visu laiku nācās uztraukties par meitenēm, kuras riskēja lauzt kaklus mūsu acu priekšā,” rakstīja Vogue kritiķe Sāra Movere.
Demonstrējot kolekcijas The Fashion Show (rudens/ziema 2007./2008.) tērpus, modeles vienlaikus bija spiestas nest neērtas konstrukcijas ar prožektoriem, turklāt staigāt (cik nu tas bija iespējams) pārlielās holandiešu koka tupelēs… uz augstiem papēžiem! Pēc tam Viktoru un Rolfu apvainoja sieviešu nīšanā. “Diemžēl tikpat kā nevarēju koncentrēties uz kolekcijas smalkumiem, jo visu laiku nācās uztraukties par meitenēm, kuras riskēja lauzt kaklus mūsu acu priekšā,” rakstīja Vogue kritiķe Sāra Movere.
foto: REX/ Vida Press
foto: REX/ Vida Press
foto: CAMERA PRESS/CAMERA PRESS / Vida Press
2008./2009. gada rudens/ ziemas kolekcijas NO (Nē) galvenā ideja bija protests gan pret modes sacensībām un pārāk biežu dizaineru kolekciju maiņu, gan arī pret mūsu skapju saturu. Skaļš “No” tika pausts gan kā izcilni mēteļu dekorējumi, gan smalkos vakartērpu izšuvumos un aplikācijas, tas rotāja jostu sprādzes, aproces un pat modeļu sejas, ironisks “Wow!” bija lasāms uz kažoka, bet zīmola devīze “Dream on” – kā piebilde visam. Formāli tā bija rudens/ziemas kolekcija, taču – tāpat kā daudzas citas Viktor & Rolf kolekcijas – izskatījās principiāli ārpus laika un sezonām.
2008./2009. gada rudens/ ziemas kolekcijas NO (Nē) galvenā ideja bija protests gan pret modes sacensībām un pārāk biežu dizaineru kolekciju maiņu, gan arī pret mūsu skapju saturu. Skaļš “No” tika pausts gan kā izcilni mēteļu dekorējumi, gan smalkos vakartērpu izšuvumos un aplikācijas, tas rotāja jostu sprādzes, aproces un pat modeļu sejas, ironisks “Wow!” bija lasāms uz kažoka, bet zīmola devīze “Dream on” – kā piebilde visam. Formāli tā bija rudens/ziemas kolekcija, taču – tāpat kā daudzas citas Viktor & Rolf kolekcijas – izskatījās principiāli ārpus laika un sezonām.
foto: REX/ Vida Press
foto: REX/ Vida Press
foto: Vida Press
Roterdamas izstādē skatāmas arī 25 lelles no projekta Dolls – katra senlaicīgo porcelāna leļļu replika ir roku darbs un ieģērbta kādā no slavenākajiem Viktor & Rolf augstās modes tērpiem, kas radīti, precīzi mērogā samazinot ne tikai izmēru, bet pat aužot materiālu. Arī grims un frizūra precīzi atbilst tām, kas savulaik bijušas redzamas modes skatēs. Attēlā redzamā lelle Anja tērpta 2010. gada pavasara/vasaras tilla augstās modes kleitā, kuras vidusdaļa it kā izgriezta ar motorzāģi… “Tā ir Viktorijas laikmeta lelles kopija. Tajā laikā bērnības kā tādas nebija, mazuļus ģērba kā pieaugušos. Mūsdienās tas izskatās šausminoši. Bet mums patīk šis nevainības un greznības kontrasts,” saka dizaineri.
Roterdamas izstādē skatāmas arī 25 lelles no projekta Dolls – katra senlaicīgo porcelāna leļļu replika ir roku darbs un ieģērbta kādā no slavenākajiem Viktor & Rolf augstās modes tērpiem, kas radīti, precīzi mērogā samazinot ne tikai izmēru, bet pat aužot materiālu. Arī grims un frizūra precīzi atbilst tām, kas savulaik bijušas redzamas modes skatēs. Attēlā redzamā lelle Anja tērpta 2010. gada pavasara/vasaras tilla augstās modes kleitā, kuras vidusdaļa it kā izgriezta ar motorzāģi… “Tā ir Viktorijas laikmeta lelles kopija. Tajā laikā bērnības kā tādas nebija, mazuļus ģērba kā pieaugušos. Mūsdienās tas izskatās šausminoši. Bet mums patīk šis nevainības un greznības kontrasts,” saka dizaineri.
foto: Vida Press
Augstās modes kolekcija Van Goga meitenes (2015. gada pavasaris/vasara) izvērtās par krāšņiem auglības svētkiem. Viktoram un Rolfam, protams, nepietika ar tradicionālu lauku romantiku vien.  Pārspīlēti kuplas un ziedainas leļļu kleitas un milzīgas salmu un vārpu vainagcepures – tas viss izskatījās gan ārkārtīgi skaisti, gan sirreāli.
Augstās modes kolekcija Van Goga meitenes (2015. gada pavasaris/vasara) izvērtās par krāšņiem auglības svētkiem. Viktoram un Rolfam, protams, nepietika ar tradicionālu lauku romantiku vien. Pārspīlēti kuplas un ziedainas leļļu kleitas un milzīgas salmu un vārpu vainagcepures – tas viss izskatījās gan ārkārtīgi skaisti, gan sirreāli.
foto: Vida Press
2015./2016.gada rudens/ziemas kolekcijas nosaukumu Valkājamā māksla dizaineri piedāvāja traktēt pavisam tiešā nozīmē – sākumā balti audekli, tad gleznas ar rāmju fragmentiem vispirms kļuva par tērpiem, vēlāk, skates prezentācijas laikā, daļa no tiem ar dizaineru palīdzību atgriezās pie sienas kā mākslas priekšmeti.
2015./2016.gada rudens/ziemas kolekcijas nosaukumu Valkājamā māksla dizaineri piedāvāja traktēt pavisam tiešā nozīmē – sākumā balti audekli, tad gleznas ar rāmju fragmentiem vispirms kļuva par tērpiem, vēlāk, skates prezentācijas laikā, daļa no tiem ar dizaineru palīdzību atgriezās pie sienas kā mākslas priekšmeti.

Konceptuālisti pēc būtības, Viktors un Rolfs darbu pie katras kolekcijas sāk ar ideju, faktiski uzraksta tās scenāriju – un tikai pēc tam izstrādā tērpu siluetus, piemeklē materiālu faktūras u. tml.

Flāmu duets atzīst, ka smeļas iedvesmu mākslā, bet nedomā, ka viņus spēcīgāk par citiem ietekmējis kāds konkrēts mākslinieks un vismazāk vēlas tikt asociēti ar Holandes glezniecības tradīciju. “Mūsu tautiešiem pieņemts, ka visam jābūt “normāli”. Bet mēs centāmies kļūt par tādiem... mega. Piedāvāt vairāk nekā dzīve.”

foto: Vida Press
Kolekcijas Skulptūru performance (pavasaris/vasara 2016) skate sākās ar modeles iznācienu vienkāršā, baltā īspiedurkņu kleitiņā ar deformētu apakšmalu un nojaušamu profila aplikāciju kubisma manierē pa visu fasādi. Ar katru nākamo uznācienu tērpu elementu kļuva arvien vairāk, viss tapa arvien reljefaināks, sirreālāks, kubistiskāks un milzīgāks. Dizaineri bija atdevuši godu Braka kolāžām, tērpu izgriezumos skūpstīja Matisu, bet Pikaso ļāva būt visur.
Kolekcijas Skulptūru performance (pavasaris/vasara 2016) skate sākās ar modeles iznācienu vienkāršā, baltā īspiedurkņu kleitiņā ar deformētu apakšmalu un nojaušamu profila aplikāciju kubisma manierē pa visu fasādi. Ar katru nākamo uznācienu tērpu elementu kļuva arvien vairāk, viss tapa arvien reljefaināks, sirreālāks, kubistiskāks un milzīgāks. Dizaineri bija atdevuši godu Braka kolāžām, tērpu izgriezumos skūpstīja Matisu, bet Pikaso ļāva būt visur.
foto: Vida Press
2017./2018. gada rudens/ziemas augstās modes kolekcijas Action Dolls – tātad Lelles darbībā – skatē dizaineri izveda uz mēles modeļus ar milzīgām leļļu galvām. Šo tēmu Viktors un Rolfs bija skāruši jau savas radošās darbības pirmsākumos, kad sarīkoja mazbudžeta leļļu defilē mākslas galerijā. Bet pirms desmit gadiem, atzīmējot zīmola 15 darba gadu jubileju ar izstādi Barbican centrā, Viktor & Rolf leģendārākās lietas demonstrēja simts lelles cilvēku augumā.
2017./2018. gada rudens/ziemas augstās modes kolekcijas Action Dolls – tātad Lelles darbībā – skatē dizaineri izveda uz mēles modeļus ar milzīgām leļļu galvām. Šo tēmu Viktors un Rolfs bija skāruši jau savas radošās darbības pirmsākumos, kad sarīkoja mazbudžeta leļļu defilē mākslas galerijā. Bet pirms desmit gadiem, atzīmējot zīmola 15 darba gadu jubileju ar izstādi Barbican centrā, Viktor & Rolf leģendārākās lietas demonstrēja simts lelles cilvēku augumā.
foto: Team Peter Stigte
Viktors un Rolfs. Foto: Inez & Vinoodh, 2015.
Viktors un Rolfs. Foto: Inez & Vinoodh, 2015.

"Viktor & Rolf Haute Couture" rudens/ziema 2018/2019