Viedierīču lietošana pirms miega – cik būtiski tas mūs ietekmē?
foto: unsplash.com
Ilustratīvs foto.
Esi vesels

Viedierīču lietošana pirms miega - cik būtiski tas mūs ietekmē?

Jauns.lv

Viss, ko darām pirms gulētiešanas, ietekmē ne vien pašu miegu, bet arī to, cik viegli no rīta būs pamosties un cik daudz enerģijas mums būs dienas garumā. Aptaujā* noskaidrots, ka lielākā daļa cilvēku pirms miega skatās televīziju, filmas vai seriālus, kā arī izmanto viedtālruņus. Ergoterapeits, smadzeņu treniņu centra “RigaBrain” izveidotājs Pēteris Urtāns atbild, kā šie ieradumi ietekmē mūsu miegu.

Aptaujas rezultāti atklāja, ka visās Baltijas valstīs cilvēki pirms miega visbiežāk skatās televīziju, filmas vai seriālus – to atzina aptuveni 45 % Latvijas, Lietuvas un Igaunijas iedzīvotāju. Otrs biežākais ieradums pirms miega arī ir saistīts ar tehnoloģijām – aptuveni 25 % Latvijas un Lietuvas iedzīvotāju apgalvo, ka pirms gulētiešanas lieto viedtālruņus, savukārt igauņi to dara ievērojami vairāk – 42 %.

Smadzeņu darbības speciālists Pēteris Urtāns skaidro, ka televīzijas skatīšanās un viedtālruņu lietošana pirms miega ir ierasta lieta, jo mūsu smadzenes meklē stimulu, kad ir nogurušas: “Tā vietā, lai pēc garas un nogurdinošas dienas ietu gulēt, mēs neapzināti meklējam veidus, kā apbalvot savas smadzenes pasīvā veidā – un modernās tehnoloģijas tam ir lieliski piemērotas.”

Viņš apgalvo, ka viedtālruņu lietošana mērenās devās dienas laikā nekādi neietekmē mūsu miega kvalitāti, taču vakarā vēlams “atslēgties” gan dienas darbiem un uztraukumiem, gan ierīcēm.

“Īslaicīga pievēršanās kaut kam mazāk ikdienišķam, piemēram, informācijai internetā vai grāmatu lasīšanai, var palīdzēt mums “atslēgties” no ikdienas problēmām, bet būtisks ir saturs, ko lasām, skatāmies vai meklējam internetā, un vai tas rada mūsos atslābumu vai liek satraukties. Es ieteiktu vismaz stundu pirms gulētiešanas atturēties no jaunas informācijas uztveršanas un apstrādes, lai mazinātu smadzeņu aktivitāti un nodrošinātu labāku miegu,“ iesaka Urtāns.

* Aptauju veica pētījumu aģentūra “Norstat” pēc IKEA pasūtījuma. Interneta aptaujā 2019. gada februārī piedalījās gandrīz 2000 respondentu no visām trim Baltijas valstīm.

Tēmas